LG تلویزیون‌های QNED 8K را ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌کند - تکفارس 
LG تلویزیون‌های QNED 8K را ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌کند - تکفارس 

LG تلویزیون‌های QNED 8K را ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌کند

مهدی ملکی
۹ دی ۱۳۹۹ - 14:01
تلویزیون‌های QNED شرکت LG

شرکت LG احتمالاً تولیدکننده‌ای باشد که بیشتر به وسیله تلویزیون‌های OLED خود شناخته شود اما به تازگی از تلویزیون‌های مبتنی بر LCD و انتظاراتی که می‌توانیم در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم، رونمایی کرده است.

همان‌طور که تولیدکننده‌های دیگر بازار از جمله TCL روند استفاده از فناوری مینی LED را در محصولات خود اتخاذ کرده‌اند (و احتمالاً سامسونگ هم به این جمع اضافه شود) شرکت LG نیز به استفاده از این فناوری در تلویزیون‌های بالارده مبتنی بر LCD 8K و ۴K خود می‌پردازد که در سال آینده راهی بازار می‌شوند.

این شرکت اشاره می‌کند که فناوری مینی LED «یک جهش عظیم رو به جلو در زمینه کیفیت تصاویر تلویزیون‌های LCD» است. امروزه بهترین تلویزیون‌های مبتنی بر LCD از فناوری موسوم به «مجموعه‌ای کامل از کم‌نوری محلی» (که گاهی صدها عدد از آن‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند) برای نور پس‌زمینه نمایشگرهای خود بهره می‌برند. این فناوری می‌تواند در هر منطقه نمایشگر کنترل شود و هر منطقه قادر است تا با توجه به نیاز، یک کم‌نوری مناسب را برای صحنه‌های تیره ارائه دهد؛ این مورد سبب می‌شود تا سطوح تیرگی و کنتراست آن به شیوه‌ای نوین بهبود بیابد.

فناوری مینی LED روند ذکر شده را به لطف استفاده از LEDهای کوچک‌تر ولی در تعداد بیشتر، اندکی تغییر می‌دهد تا به کنتراست‌های بیشتری در تلویزیون دست یابد؛ در حقیقت افزایش این LEDها مناطق بیشتری را ایجاد می‌کند و ما می‌دانیم که مناطق بیشتر به معنی کنترل بیشتر است.

در مورد LG و نحوه استفاده از این فناوری تغییریافته، شرکت اینگونه به توضیح می‌پردازد:

این فناوری شامل نزدیک به ۳۰۰۰۰ LED بسیار کوچک است که اوج روشنایی و کنتراستی با نرخ ۱۰۰۰۰۰۰:۱ را تولید می‌کند و با بیش از ۲۵۰۰ ناحیه کم‌نور و ناحیه‌های پیشرفته کنترل محلی کم‌نوری ترکیب می‌شود.

نتیجه نهایی کنتراست بیشتر، فناوری HDR داینامیک بهتر و دقت رنگ تقویت شده در مجموعه LCDهای شرکت LG است. همانند تمام پرچم‌داران سال ۲۰۲۰ شرکت مذکور، این نمایشگرها هم از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

تلویزیون‌های QNED شرکت LG

این تولیدکننده بزرگ نمایشگرهای مبتنی بر LCD جدید و بالارده خود را با واژه QNED نام‌گذاری کرده است؛ در این بین حرف Q احتمالاً به رنگ نقطه‌ای کوانتومی (Quantum dot color) و حرف N به فناوری نانو‌کال (NanoCall) شرکت اشاره داشته باشد. این نحوه نام‌گذاری می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد مخصوصاً زمانی که فروشندگان این محصولات با مجموعه‌ای از تلویزیون‌های OLED، QLED و QNED سر و کار داشته باشند و مشتریانشان درباره تفاوت‌ها و بقیه موارد سوال بپرسند.

نزدیک‌ترین مقایسه به تلویزیون‌های QNED این شرکت می‌تواند سری ۸ TCL باشد که دارای ۲۵۰۰۰ LED و نزدیک به ۱۰۰۰ ناحیه کنترلی است. از آن سو تلویزیون‌های سری ۶ TCL هم از فناوری مینی LED بهره‌مند هستند که تعداد LEDهای به کار رفته در آن‌ها مشخصاً از سری ۸ گران‌قیمت، کمتر است. LG در مقابل ذکر کرده است که تلویزیون‌های QNED با ابعادی تا ۸۶ اینچ هم به بازار عرضه خواهند شد.

با تمام این توصیفات، LG هنوز هم بزرگ‌ترین تولیدکننده تلویزیون‌های OLED است و باید در نظر داشته باشد که با وجود پیشرفت‌های نمایشگرهای QNED هنوز هم بهترین تصاویر در محصولات پیشین دیده می‌شود. ما در سال ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم که شرکت ویزیو (Vizio) هم وارد بازار تولید تلویزیون‌های OLED شد تا با ارائه محصولاتی اقتصادی بازار LG را در اختیار بگیرد اما این غول کره‌ای به این سادگی‌ها موقعیت برتر خود را از دست نمی‌دهد؛ سونی نیز از دیگر تولیدکنندگانی است که تلویزیون‌های بالارده OLED را عرضه می‌کند که البته همراه با ویزیو، تمام موجود نمایشگرهایشان را از LG دریافت می‌کنند.

در نهایت لازم به ذکر است که نباید مینی LEDها را با میکرو LEDها اشتباه گرفت؛ می‌توان این‌گونه به خاطر سپرد که مینی LED فناوری تکامل یافته‌تر تلویزیون‌های LCD است در حالی که میکرو LEDها به‌روزرسانی‌های عظیم‌تری را شامل می‌شوند و به کلی نور پس زمینه را از معادله حذف می‌کنند (همانند نمایشگرهای OLED)؛ آن‌ها از میلیون‌ها LED بهره می‌برند که از خود نور ساطع می‌کنند و زمانی که نیاز به روشنایی باشد،‌ نور افشانی می‌کنند. در حالی که تلویزیون‌های میکرو LED هنوز هم به شدت گران‌قیمت هستند، ما تا ماه‌های آینده به قیمت تلویزیون‌های QNED شرکت LG پی نخواهیم برد ولی به نظر می‌رسد که از نمایشگرهای ذکر شده ارزان‌تر و به صرفه‌تر باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.