احتمال خرید تیدال توسط مدیرعامل توییتر - تکفارس 
احتمال خرید تیدال توسط مدیرعامل توییتر - تکفارس 

احتمال خرید تیدال توسط مدیرعامل توییتر

حامد شهرزاد
۸ دی ۱۳۹۹ - 13:00
TIDAL Logo

بسیاری از شما جک دورسی را به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل توییتر می‌شناسید. آنچه ممکن است شما ندانید این است که دورسی بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اسکوئر (Square) نیز است. اسکوئر یک شرکت خدمات مالی است که به تلفن‌های هوشمند اجازه می‌دهد به‌عنوان پردازنده کارت اعتباری همراه استفاده شوند. به‌عنوان مثال، بگذارید بگوییم کولر گازی شما خراب شده است. تعمیرکار می‌آید و برای کاری که انجام داده، باید ۵۰۰ دلار از شما پول دریافت کند. تعمیرکار به جای فراخوانی اطلاعات کارت اعتباری مشتری به دفتر، تلفن خود را از جیبش بیرون می‌آورد، اسکوئر را به درگاه شارژ گوشی وصل می‌کند، کارت را از طریق دستگاه اسکوئر می‌کشد و کد تأیید را دریافت می‌کند (با فرض اینکه همه‌چیز خوب پیش برود).

گزارش شده است که اسکوئر در حال مذاکره برای به دست آوردن پخش‌کننده موسیقی تیدال با قیمت نامعلوم است

تاجر مقدار معامله را نزد بانک خود واریز می‌کند و اسکوئر درصد کمی از ارزش معامله را به دست می‌آورد. اسکوئر اکنون به دنبال ایجاد تنوع به‌وسیله افزودن مشاغل دیگر است. به‌عنوان مثال، بلومبرگ گزارش داد که این شرکت در حال مذاکره برای به دست آوردن پخش‌کننده موسیقی تیدال است. توسط خواننده و کارآفرینی با نام Jay-Z در سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۵۶ میلیون دلار خریداری شد. این اطلاعات از طرف منبعی ارائه شد که ناشناس باقی ماند زیرا مذاکرات بین دورسی و Jay-Z به‌صورت خصوصی انجام شد. این منبع اعلام کرد که با وجود مذاکرات انجام‌شده، هنوز احتمالی وجود دارد که هیچ معامله‌ای انجام نشود.

Tidal World

هنرمندان بسیاری در تیدال حضور دارند

گمانه‌زنی‌ها در مورد سلامت مالی تیدال پس از اینکه Jay-Z آهنگ‌های خود را به‌طور انحصاری بر روی آن پخش کرد، در اسپاتیفای منتشر شد. جدیدترین اطلاعات منتشرشده توسط این سرویس در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است. در آن زمان، تیدال سه میلیون مشترک پولی داشت. حتی با این فرض که تیدال در طی سه تا چهار سال گذشته توانسته تا رشد چشمگیری داشته باشد، این سرویس همچنان در پشت سر پخش‌کننده موسیقی پیشرو در جهان یعنی اسپاتیفای خواهد بود. به‌عنوان مثال، از سه‌ماهه سوم سال جاری، اسپاتیفای ۱۴۴ میلیون مشترک پرداخت داشته است که ۲۷ درصد نسبت به ۱۱۳ میلیون در سه ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است. از اوایل سال ۲۰۱۷، پایه اشتراک اسپاتیفای دو برابر شده است. اپل موزیک نیز یکی از رقبای تیدال محسوب می‌شود.

علاوه بر Jay-Z، دیگر هنرمندان مشهور از جمله بیانسه، آلیشیا کیز، کولدپلی، مدونا و ریحانا در تیدال حضور دارند. تیدال با موجودی بیش از ۷۰ میلیون آهنگ و ۲۵۰۰۰۰ ویدیو، در بیش از ۵۳ کشور جهان بدون تبلیغات در دسترس است. تیمی از متخصصان می‌توانند یک لیست پخش برای شما انتخاب کنند، یا می‌توانید لیست‌های پخش مهمان را که توسط هنرمندان مورد علاقه خود تنظیم کرده‌اید، پخش کنید.

ارزش این معامله می‌تواند بین ۸۰۰ تا ۱ میلیارد دلار باشد

اعتقاد بر این است که دورسی اسکوئر را به‌عنوان مرکز یک مجموعه مشاغل مختلف که به‌صورت نیمه‌مستقل همکاری خواهند کرد، تصور می‌کند. این شرکت‌ها مکمل یکدیگر خواهند بود اما هر یک جداگانه فعالیت خواهند کرد. معلوم نیست که مذاکرات بین اسکوئر و تیدال چقدر پیش رفته است. در حالی که Jay-Z این سرویس را به قیمت ۵۷ میلیون دلار خریداری کرد، با خرید ۳۳ درصد از تیدال توسط شرکت اسپرینت در سال ۲۰۱۷، ارزش تیدال حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود. بسته به حقی که تیدال در معامله از اسکوئر درخواست کرده است، ارزش این معامله می‌تواند بین ۸۰۰ تا ۱ میلیارد دلار باشد.

وقتی اسپرینت ۳۳ درصد سهام تیدال را خریداری کرد، مدیرعامل شرکت مارسلو کلور مزایای داشتن نوازندگان در اجرای نمایش را توضیح داد. کلور گفت:

جی نه تنها یک نیاز تجاری، بلکه یک نیاز فرهنگی را نیز در این اقدام دید و قلب و قدرت خود را در ساخت تیدال به کار گرفت تا آن را به یک پلت فرم پخش موسیقی در سطح جهانی که از نظر کیفیت و محتوا بی‌نظیر است، تبدیل کند. اشتیاقی که این هنرمندان برای طرفداران خود به وجود می‌آورند، اسپرینت را قادر می‌سازد تا به مشتریان جدید دست یابد و دسترسی به محتوای منحصر به فرد و داشتن یک تجربه سرگرمی بهتر را فراهم کند به‌گونه‌ای که هیچ سرویس دیگری نخواهد توانست.

مبلغ استفاده از تیدال برای کاربران اندروید ماهیانه ۹٫۹۹ دلار و برای کاربران iOS ماهانه ۱۲٫۹۹ دلار است

از آنجا که اسپرینت اکنون متعلق به کمپانی T-Mobile است، ۳۳ درصد سهام آن در تیدال اکنون به T-Mobile تعلق دارد. مشترکین T-Mobile بدون داشتن حساب تیدال موجود می‌توانند ۳ ماه خدمات این سرویس پخش موزیک را از طریق این شرکت مخابراتی دریافت کنند. پس از پایان سه ماه، کاربران اندروید می‌توانند ماهیانه ۹٫۹۹ دلار بابت خدمات بپردازند در حالی که کاربران iOS ماهانه ۱۲٫۹۹ دلار پرداخت خواهند کرد. چرا چنین تفاوتی وجود دارد؟ همان‌طور که به یاد دارید، اپل ۳۰ درصد از پرداخت‌های درون برنامه‌ای را که در اپ استور انجام شده است را از آن خود می‌کند.

تیدال برای اولین بار به کاربران یک ماه خدمات رایگان می‌دهد. پس از استفاده آزمایشی رایگان، خدمات ماهیانه ۹٫۹۹ دلار است. اگر می‌خواهید موسیقی را با کیفیت HiFi (کیفیت CD) پخش کنید، می‌توانید یک ماه به‌صورت رایگان از این سرویس استفاده کنید و سپس ماهیانه ۱۹٫۹۹ دلار پرداخت کنید. کسانی که دارای شناسنامه نظامی هستند ۵۰ درصد تخفیف در اشتراک تیدال را در هر یک از سطوح خدمت دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید