بازار تبلت در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه خواهد داد - تکفارس 
بازار تبلت در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه خواهد داد - تکفارس 

بازار تبلت در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه خواهد داد

مهرداد میرشاهی
۷ دی ۱۳۹۹ - 09:02
تبلت اپل آیپد ایر 2020

پاندمی ویروس کرونا روی اقتصاد جهانی تاثیر منفی و مخرب بسیاری گذاشت. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند. با وجود این واقعیت دلخراش، برخی از محصولات الکترونیکی سال خوبی را سپری کردند. به عنوان نمونه، در پی اعلام بسیاری از شرکت‌ها مبنی بر دورکاری کارمندان خود به واسطه شرایط پیش آمده، بازار تبلت ها با رشد زیادی همراه بود. افزایش فروش تبلت به خاطر آموزش از راه دور دانش‌آموزان و دانشجویان نیز بوده است. برخی از خانواده‌هایی که یک رایانه شخصی یا تبلت در خانه داشتند نیز مجبور شدند به خرید چند دستگاه دیگر روی بیاورند تا باقی اعضای خانواده از این ارتباط دور نمانند.

پاندمی کرونا تقاضا برای تبلت، رایانه شخصی و لپ تاپ ها را افزایش داده است

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی Canalys، این خریدهای اضافی، تعداد رایانه‌های شخصی و تبلت های فعال را از ۱٫۶۴ میلیارد تا انتهای سال ۲۰۱۹ را به ۱٫۷۷ میلیارد دستگاه تا انتهای سال آینده میلادی خواهد رساند. به دلیل افزایش قابل توجه تقاضا، تامین قطعاتی از جمله صفحه نمایش‌ها و پردازنده‌ها که در ساخت تبلت ها استفاده می‌شود نیز سخت شده است. پیش‌بینی می‌شود که تامین قطعات در سال آینده میلادی با مشکل بیشتری همراه خواهد بود. به گفته رایان رایت، تحلیلگر سازمان IDC، تقاضا برای تبلت ها، رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ همچنان در سال ۲۰۲۱ میلادی بیشتر خواهد شد چراکه برخی از دولت‌ها برای مدارس و مشاغل مختلف بودجه جدیدی در نظر گرفته‌اند تا شرایط دورکاری یا آموزش از راه دور را بهبود ببخشند. بنابر گفته یکی از تحلیلگران موسسه Canalys، ماه آوریل امسال یکی از مشتریان به مدیر فروشگاهی گفته بود که ارسال هر دستگاهی که صفحه کلید دارد، بیش از یک هفته طول می‌کشد. هرچند اکنون شرایط عدم موجودی انبار فروشگاه‌ها نسبت به آن زمان بهبود پیدا کرده اما این افزایش تقاضا فشار زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرده است.

رشد بازار تبلت ها در سال 2021

از زمان عرضه نخستین آیفون در سال ۲۰۱۷ میلادی، تقاضا برای تبلت ها، رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها کاهش یافت. فروش رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۸ میلادی معادل ۳۰۰ میلیون دستگاه بود که به ۲۵۰ میلیون دستگاه در سال کاهش پیدا کرد. اما در حال حاضر، و به خاطر شرایط پیش آمده به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا در جهان، به شکلی کاملاً غیرمنتظره، بار دیگر فروش رایانه‌های شخصی به ۳۰۰ میلیون دستگاه در سال رسیده است. از سوی دیگر، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که افزایش فروش تبلت ها نسبت به افزایش فروش ۱۵ درصدی پیش‌بینی شده رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۰ میلادی، رشد بیشتری داشته باشد.

شرکت اپل در بهار سال آینده از نسخه جدید تبلت های آیپد خود رونمایی می‌کند که به تاچ آیدی (Touch ID)، چیپست A13 بایونیک (که در سری آیفون ۱۱ نیز استفاده شده بود) با قیمت ۲۹۹ دلار رونمایی خواهد کرد. مدل جدید آیپد پرو نیز در راه است و انتظار می‌رود که با استفاده از آنتن سطح بالای mmWave از ارتباط ۵G نیز پشتیبانی کند. آیپد پروی بعدی احتمالاً به نمایشگر OLED مجهز است و از تراشه ۵ نانومتری A14X بایونیک قدرت می‌گیرد. چنین دستگاهی احتمالاً تا نیمه دوم سال آینده میلادی وارد بازار خواهد شد. فروش سری محصولات آیپد اپل در گزارش مالی سال پیش این شرکت با رشدی ۱۱٫۵ درصدی همراه بود. تنها در سه‌ماهه چهارم سال مالی اخیر اپل، سود فروش آیپد نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل، ۴۶ درصد رشد داشته است.

آیپد همچنان محبوب‌ترین تبلت موجود محسوب می‌شود و با گسترش همه‌گیری کرونا و افزایش تقاضا برای این نوع دستگاه‌ها، اپل در حال گسترده‌تر کردن سری محصولات خود با ویژگی‌های جدید و پیشرفته‌تری است تا بتواند همچنان نفوذ خود در بازار تبلت ها را حفظ کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید