اطلاعات جدید تراشه ۶ نانومتری مدیاتک فاش شد - تکفارس 
اطلاعات جدید تراشه ۶ نانومتری مدیاتک فاش شد - تکفارس 

اطلاعات جدید تراشه ۶ نانومتری مدیاتک فاش شد

حامد شهرزاد
۱ دی ۱۳۹۹ - 20:31
MediaTek 6nm chip

سازنده تراشه تایوانی یعنی مدیاتک به‌سختی در حال کار بر روی تراشه‌های مختلف است. این شرکت امیدوار است که با توجه به هزینه‌ای که کرده است، بتواند با کوالکام به‌خوبی رقابت کند. بااین‌حال، برای انجام این کار به تراشه‌هایی با عملکرد بالا نیاز دارد. طبق گزارش اخیر، تراشه جدید ۶ نانومتری مدیاتک در دست ساخت است. گزارشی از دیجیتال چت استیشن (Digital Chat Station) ادعا می‌کند که این تراشه از هسته Cortex-A78 استفاده خواهد کرد و فرکانس آن تا ۳.۲ گیگاهرتز خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل مدیاتک، جدیدترین تراشه پرچم‌دار ۵G این شرکت در سه‌ماهه اول سال آینده رسماً وارد بازار خواهد شد. این شرکت امیدوار است این تراشه جدید را پیش از سال جدید چینی روانه بازار کند.تراشه‌های جدید ۵G مدیاتک برای عرضه سال آینده احتمالاً از معماری ۵ یا ۶ نانومتری شرکت TSMC استفاده خواهند کرد.

گزارش‌های دیگر ادعا می‌کنند که مدیاتک دارای دو تراشه ۵ و یا ۶ نانومتری خواهد بود که به‌زودی عرضه می‌شود. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که یکی از این تراشه‌ها (MT6893) واحد پردازنده ۶ نانومتری است که از طراحی هسته Cortex-A78 شرکت آرم استفاده می‌کند. هسته اصلی دارای فرکانس حداکثر ۳.۰ گیگاهرتز است. این تقریباً مشابه معماری ۷ نانومتری است. بااین‌وجود، هسته A77 عملکرد تراشه دیمنسیتی ۱۰۰۰ پلاس را بهبود می‌بخشد.

لازم به ذکر است که ازآنجاکه ظرفیت تولید فرآیند پیشرفته TSMC خصوصاً فرایند ۵ نانومتری بسیار محدود است، تقریباً تمام ظرفیت‌های تولید مرتبط در آینده نزدیک توسط اپل مورداستفاده قرار گرفته است. بنابراین، وقتی مدیاتک در آینده بتواند پشتیبانی از معماری ۵ نانومتری TSMC را دریافت کند، این موضوع بر تأمین تراشه‌های بعدی تأثیر خواهد گذاشت.

MediaTek 6nm chip

مدیاتک یک تراشه پرچم‌دار ۵G را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد کرد

طبق گزارشی از روزنامه تایوان اقتصادی چین، مدیرعامل مدیاتک دیروز برای اولین بار فاش کرد که جدیدترین تراشه پرچم‌دار ۵G آن‌ها در سه‌ماهه اول سال آینده منتشر خواهد شد. آن‌ها امیدوارند این تراشه قبل از سال جدید چینی به بازار عرضه شود. به‌تازگی، کوالکام تراشه پرچم‌دار سالیانه ۵G خود را با نام اسنپدراگون ۸۸۸ منتشر کرده است. در همین راستا، کای لیکسینگ (Cai Lixing) گفت که مدیاتک نیز محصولات جدید را بعداً روانه بازار خواهد کرد و موج اول جنگ را درزمینهٔ تراشه‌های موبایل در سال ۲۰۲۱ رسماً شعله‌ور خواهد کرد.

به گفته رسانه تایوان، کارشناسان صنعت معتقدند تراشه‌های مختلف ۵G که مدیاتک سال آینده عرضه خواهد کرد باید با استفاده از معماری ۵ نانومتری یا ۶ نانومتری شرکت TSMC تولید شوند. کای لیکسینگ همچنین گفت که پیش‌بینی می‌شود نرخ نفوذ جهانی تلفن‌های هوشمند ۵G در سال جاری به ۱۸ درصد برسد و این احتمال با افزایش بیشتر به ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۲ و تقریباً ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. اینکه مدیاتک قادر به رقابت مؤثر با کوالکام باشد، بعداً مشخص خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.