کارت‌های گرافیک RTX 3080 Ti و ۳۰۶۰ انویدیا به ترتیب در فوریه و ژانویه ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد - تکفارس 
کارت‌های گرافیک RTX 3080 Ti و ۳۰۶۰ انویدیا به ترتیب در فوریه و ژانویه ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد - تکفارس 

کارت‌های گرافیک RTX 3080 Ti و ۳۰۶۰ انویدیا به ترتیب در فوریه و ژانویه ۲۰۲۱ عرضه خواهند شد

حامد شهرزاد
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 14:30
NVIDIA-RTX-3090-3080-3070

افشاگری به نام ایگور به‌تازگی تاریخ عرضه کارت گرافیک RTX 3080 Ti انویدیا را فاش کرده است. این کارت گرافیک که مورد انتظارترین کارت گرافیک سری RTX 3000 انویدیا است زیرا دارای بافر ۲۰ گیگابایتی است (برخلاف بافر ۱۰ گیگابایتی در ۳۰۸۰) و انتظار می‌رود پرچم‌دار واقعی این شرکت باشد چراکه ۳۰۹۰ اساساً جایگزینی برای تایتان است. درحالی‌که ایگور در گذشته به‌درستی اطلاعات مربوط به شرکت انویدیا را فاش کرده است، به خاطر داشته باشید که برنامه‌های عرضه شرکت انویدیا در برابر تغییرات مدیرعامل آن یعنی جنسن (Jensen) و سایر فاکتورهای عرضه و تقاضا آسیب‌پذیر است. بنابراین از تاریخ عرضه این محصول کاملاً مطمئن نباشید.

ایگور: RTX 3060 در نسخه‌های ۶ و ۱۲ گیگابایتی ارائه می‌شود

طبق گفته ایگور، RTX 3080 Ti در فوریه سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد و RTX 3060 در اوایل ژانویه ۲۰۲ به بازار عرضه خواهد شد. این منطقی است زیرا RTX 3060 قرار است پادشاه کارت‌های گرافیک ارزان‌قیمت برای مجموعه انویدیا باشد. این باید کارت گرافیکی باشد که کاربران بخواهند در حجم زیادی آن را خریداری کنند. با این اوصاف، ما از وضعیت خطوط تأمین انویدیا اطمینان نداریم زیرا از چند هفته پیش، هیچ نشانی از توانایی این شرکت برای پاسخگویی به تقاضا وجود نداشته است.

حتی جالب‌تر، ایگور اشاره می‌کند که RTX 3060 در نسخه‌های ۶ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شود. اگر این واقعیت داشته باشد، ارزش RTX 3080 ده گیگابایتی به‌طور جدی کاهش خواهد یافت. کاربران در همان ابتدا از بافر ۱۰ گیگابایتی شکایت کردند زیرا این میزان برای بازی‌های سال ۲۰۲۰ که مبتنی بر بافت‌های باکیفیت و حجیم هستند، کافی نیست. البته این شرکت ممکن است در آینده تصمیم بگیرد که RTX 3080 را با پردازنده ۲۰ گیگابایتی نیز به خاطر داشتن حافظه اضافی GDDR6 که در انبار موجود است، ارائه دهد.

NVIDIA-RTX-3080-Ti-Feature

مروری بر اطلاعات RTX 3080 Ti 20 GB

RTX 3080 Ti انویدیا در ابتدا قرار بود بر اساس PG132 SKU20 ساخته شود (اگرچه این شرکت تصمیم گرفت نام آن را تغییر دهد) و مدتی است که در مرحله تولید است. درحالی‌که تعداد دقیق هسته‌های کودا (CUDA) هنوز تأیید نشده است، در مقایسه با RTX 3080 اصلی، دو برابر حافظه خواهد داشت. به‌طورکلی، حتی نام‌گذاری این کارت گرافیک نیز تأیید نمی‌شود زیرا اگر جنسن تصور کند لازم است، پسوند سوپر می‌تواند در هرجایی از نام ظاهر شود.

ما به‌شدت به کاربرانی که مایل به خرید کارت گرافیک انویدیا هستند توصیه می‌کنیم که به RTX 3090 مراجعه کنند (در صورت توانایی خرید آن) و یا منتظر RTX 3080 Ti / SUPER 20 گیگابایتی باشند.

با این مقدار قدرت سایه‌زنی، شما انتظار دارید که یک بافر حافظه مناسب داشته باشید. به گفته Videocardz، این کارت گرافیک در ژانویه ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به این واقعیت که بازی‌های سنگین مانند Microsoft Flight Simulator 2020 تمام حافظه گرافیکی که ۲۰۸۰ Ti ارائه می‌داد را از پر می‌کردند، ۱۰ گیگابایت بعد از یک یا دو سال مقدار ناچیزی خواهد بود. کنسول‌های نسل بعدی در حال اجرای بازی‌های دارای بافت‌های حجیم یک دنیای بزرگ هستند بنابراین حافظه گرافیکی بسیار مهم‌تر از قبل خواهد بود. با اقدام قدرتمند AMD در عرضه یک کارت گرافیک پرچم‌دار با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی، انویدیا مجبور شد حافظه گرافیکی کارت‌های گرافیک خود را ارتقاء دهد.

طبق گفته Kopite، کارت گرافیک RTX 3080 Ti بر اساس GA102 ساخته خواهد شد و مشخصات فنی آن بین RTX 3080 و ۳۰۹۰ خواهد بود. نام دقیق این تراشه GA102-250-A1 است و از یک باس ۳۸۴ بیتی با حافظه GDDR6X بهره می‌برد. اندازه باس به این معنی است که انویدیا یا از بافر ۱۲ گیگابایتی استفاده خواهد کرد یا از بافر ۲۴ گیگابایتی. با توجه به اینکه Microsoft Flight Simulator 2020 به خاطر رم ۱۱ گیگابایتی در RTX 2080 Ti محدود شده است، دیدن یک پردازنده گرافیکی قدرتمند دیگر با حافظه گرافیکی کوچک از انویدیا ناامیدکننده خواهد بود. با تبدیل شدن RTX IO و بافت‌های نسخه‌ی نمایشی Unreal Engine به یک استاندارد در کنسول‌های نسل بعدی در سال آینده، هر مقدار بافر به این تغییر پارادایم کمک خواهد کرد.

بهبود عملکرد غیرخطی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000

همچنین در این مرحله مشخص نیست که چگونه معرفی این کارت گرافیک جدید در شایعات مربوط به برنامه‌ریزی انویدیا برای بازگشت به TSMC جای می‌گیرد. بااین‌حال این باور وجود دارد که سری RTX 3000 حداقل در حال حاضر در معماری ۸ نانومتری سامسونگ باقی‌مانده است. این شرکت در بدو عرضه این سری کارت‌های گرافیک با بازدهی و محدودیت عرضه کمتر از حد ایده‌آل روبرو بود اما انتظار می‌رود با ورود به سال جدید، کمبودهای موجود به‌طور قابل‌توجهی بهبود یابد.

این کارت گرافیک قرار است یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند با قدرت پردازشی ۳۴ ترافلاپس باشد. بااین‌وجود، API فعلی، درایور و زیرساخت‌های نرم‌افزاری نمی‌توانند به‌طور کامل از این قدرت خام استفاده کنند و این دلیل اصلی این موضوع است که کارت‌های گرافیک قدرتمند انویدیا با قدرت پردازشی ترافلاپس مقیاس خطی ندارند. این شرکت اساساً کارت‌های گرافیکی را تولید می‌کند که در مقایسه با اکوسیستم نرم‌افزاری موجود، از زمان خود جلوتر هستند.

گواه محکم این امر در این واقعیت نهفته است که سری RTX 3000 هنگام بررسی عملکرد در استفاده روزانه، مقیاس بندی مثبت غیرخطی را تجربه کرده است. RTX 3070 که هسته‌های کمی بیشتری از RTX 2080 Ti دارد، پرچم‌دار سابق را شکست می‌دهد. هرگونه شایعه یا ادعا در مورد هسته‌های کودا در سری آمپر به‌اندازه سری تورینگ (Turing) قوی نیست و یا شایعات بد گمراه‌کننده در طراحی معماری و کمبود کارایی INT نمی‌توانند به‌طور دقیق صحیح باشند.

سری بزرگ نوی (Navi) شرکت AMD کمی دیرتر عرضه شد و باید دید که با ورود به فصل تعطیلات، بازار کارت‌های گرافیک چگونه شکل می‌گیرد. قیمت پیشنهادی انویدیا عالی است اما برای استفاده صحیح از عملکرد خام ارائه‌شده توسط سری آمپر، این شرکت باید با توسعه‌دهندگان کار کند تا نواقص موجود در API و درایورها را برطرف کنند و عملکرد آن‌ها را بهبود بخشند. AMD قصد دارد بازار کارت‌های گرافیک با عملکرد مناسب و بودجه معقول را که به نظر می‌رسد عرضه کافی باشد، تصاحب کند. آن‌ها همچنین اقدامات زیادی را انجام داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که پیش‌خرید کارت‌های گرافیک توسط ربات که در مورد سایت انویدیا اتفاق افتاده است، در زمان عرضه سری RX 6000 رادئون آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید