هواوی سیستمی برای تشخیص چهره اقلیت‌ها را آزمایش کرده است - تکفارس 
هواوی سیستمی برای تشخیص چهره اقلیت‌ها را آزمایش کرده است - تکفارس 

هواوی سیستمی برای تشخیص چهره اقلیت‌ها را آزمایش کرده است

مجید مهرعلی
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 10:30
هواوی سیستمی برای تشخیص چهره اقلیت‌ها را آزمایش کرده است - تکفارس 

به گزارش واشنگتن پست، هواوی به آزمایش سیستم تشخیص چهره‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته است که در صورت تشخیص اقلیت اویغور‌ (Uighur) به‌صورت خودکار پیام هشداری را صادر می‌کند.

مؤسسه تحقیقاتی IPVM اسنادی با امضای مقامات هواوی کشف کرده است که نشان می‌دهد این شرکت در سال ۲۰۱۸ با یک استارت‌آپ چینی دیگر به نام مگوی (Megvii) که در زمینه تشخص چهره فعالیت دارد همکاری کرده تا یک دوربین با سیستم هوش مصنوعی بسازد. این سیستم توانایی آن را دارد که در یک اجتماع به اسکن صورت‌ها بپردازد و مواردی مثل نژاد، سن و جنسیت هر فرد را مشخص کند. اگر این سیستم فردی از گروه مسلمانان را تشخیص دهد، پیام «هشدار اویغور» را صادر می‌کند.

گلن شلوس (Glenn Schloss) سخنگوی هواوی در یک بیانیه که برای واشنگتن پست ارسال شده است گفته است:

این گزارش یک سنجش ساده است و در سطح جامعه واقعی اعمال نشده است. هواوی تنها به تأمین موارد کلی لازم برای این آزمایش پرداخته است. ما الگوریتم‌های سفارشی و اپلیکیشن‌های استفاده شده را فراهم نکرده‌ایم.

یک سخنگوی شرکت مگوی نیز اعلام کرده است که اسناد کشف شده توسط IPVM واقعی هستند، اما «سیستم شرکت برای هدف قرار دادن و برچست زدن روی گروه‌های نژادی طراحی نشده است».

اویغورها یکی از ۵۵ گروه‌ اقلیت چینی به‌حساب می‌آیند که بومی منطقه شمال غربی شین‌جیانگ (Xinjiang) هستند. در سال ۲۰۱۸ در گزارشی از سازمان ملل متحد در موضوع از بین بردن تبعیض‌های نژادی به این نکته اشاره شده بود که نزدیک به یک میلیون نفر از اویغورها در کمپ‌های توقیفی شین‌جیانگ نگه داشته شده‌اند. به هر حال، چین این گزارش را رد کرد و مدعی شد که این کمپ‌ها تنها «مراکز تفریحی آموزشی» هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید