لونا؛ بهترین سرمایه‌گذاری و ایده اخیر آمازون است - تکفارس 
لونا؛ بهترین سرمایه‌گذاری و ایده اخیر آمازون است - تکفارس 

لونا؛ بهترین سرمایه‌گذاری و ایده اخیر آمازون است

مهدی ملکی
۲ خرداد ۱۴۰۱ - 18:00
بررسی آمازون لونا

آمازون مشکلات متعدد سرویس‌های استریم بازی های ویدئویی را در این چند سال دیده و تلاش می‌کند با ارائه لونا (Luna) این موارد را برطرف کند. البته اگر در این راه شکست بخورد، با مشکل بزرگ و مسئله‌سازی نیز روبرو نمی‌شود.

دستگاه‌های سنتی بازی در مارپیچِ مرگِ آهسته خود قرار دارند و به مرور زمان، از دور خارج می‌شوند و جای خود را به سرویس‌ها و پلتفرم‌های مدرن‌تر و به‌روزتر می‌دهند. چه با این موضوع موافق باشید چه مخالف، اما دیگر [فقط] به کنسول های بازی یا رایانه‌های رومیزی برای تجربه بازی های AAA یا سطح بالا روی دستگاه‌های با نمایشگر بزرگ و کوچک نیاز ندارید. همانطور که پیش از این پیش‌بینی می‌شود، گیمینگ بیش از هر زمان دیگری به چیزی مثل نتفلیکس (Netflix) تبدیل می‌شود.

مهم نیست چه احساسی نسبت به این قضیه دارید، ولی قطعاً زمانی که متوجه شدید آمازون بهترین راه برای تحقق این مهم را پیدا کرده، شگفت‌زده شده‌اید. ما نیز شگفت‌زده شدیم، اما اگر کمی بیشتر فکر می‌کنیم، می‌فهمیم که جایی برای تعجب هم وجود ندارد. آمازون در بهترین موقعیت برای ارائه سرویس استیم خود، یعنی لونا قرار دارد و آن را بهتر از رقیبان خود ساخته چراکه این شرکت مطرح می‌داند این رقابت به چه سمت و سویی کشیده شده است. حتی اگر آمازون در این مورد اشتباه کند، مطمئناً مشکل خاصی وجود ندارد؛ زیرا این کمپانی خیلی راحت می‌تواند این ایده را به دست فراموشی بسپارد و همچنان راه اصلی خود (فعالیت به عنوان بزرگترین خرده‌فروشی در دنیا) را دنبال کند و به میلیاردها انسان روی زمین خدمت‌رسانی کند.

لونا چیست و چگونه کار می‌کند؟

آمازون لونا

سوالی که پیش می‌آید این است که لونا دقیقاً چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ لونا یک پلتفرم استریم بازی است که برای تجربه بازی های ویدئویی، نه نیازی به کنسول فیزیکی است و نه نیازی به خرید بازی های تَکی. لونا چیزی‌ست که تعریف ما از یک کنسول بازی را تغییر خواهد داد.

این مهم یکی از موارد مهم این سرویس استریم شناخته می‌شود چراکه به عنوان روشی شناخته می‌شود که آمازون با استفاده از آن، دو کار بسیار مهم را انجام می‌دهد – استفاده از زیرساخت‌های غول‌پیکر ابری خود (سرویس Cloud) و قادر ساختن کاربران آیفون یا آیپد برای تجربه بازی های ویدئویی کنسولی مدنظر خود.

کنترلر لونا چیزی شبیه به یک کروم کست با جوی استیک است. نوع پلتفرمی که از آن برای اتصال کنترلر لونا به سرویس ابری آمازون و تجربه بازی مدنظر خود استفاده می‌کنید، اصلاً مهم نیست (هرچند این سرویس در زمان عرضه از اندروید پشتیبانی نمی‌کند). به بیان دیگر، شما با استفاده از گوشی یا Fire TV خود به سرویس آمازون متصل نمی‌شوید بلکه این عمل از طریق خود کنترلر لونا صورت می‌پذیرد.

تمام کاری که گوشی یا تبلت یا حتی تلویزیون شما نیاز است که انجام دهد این است که نمایشگر شما را به سخت افزار قرارگرفته در کنترلر لونا متصل سازد تا آنچه که روی سرورهای ابری آمازون اتفاق می‌افتد را نشان دهد. برای درک بهتر نحوه کار این سرویس، کافی‌ست فکر کنید که شما در حال تجربه یک بازی ویدئویی هستید و این بازی به صورت استریم زنده روی گوشی شما نمایش داده می‌شود و قابل اجراست.

همه کارها توسط کنترلر این سرویس انجام می‌شود و دستگاه متصل به آن (گوشی، تبلت یا تلویزیون) آن را به صورت یک ویدئو نشان می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا شاهد ویژگی‌های جذابی نظیر سوییچ دستگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم – تا زمانی که دستگاه‌های شما با کنترلر لونا «جفت» باشند، این جابجایی به صورت همزمان صورت می‌گیرد و همانند زدن دکمه «مکث یا Pause» است. همچنین این موضوع به این معناست که برای کارهای سرویس لونا نیازی به طی کردن مراحل تائید [سرسختانه] اپل ندارید. سیستم عامل iOS روی گوشی و تبلت و همچنین macOS از روز اول از این سرویس پشتیبانی می‌کنند؛ موردی که دیگر سرویس‌های استریم بازی موجود در بازار آرزوی دست یافتن به آن را دارند.

در اینجا فقط نسخه سیستم عامل iOS مطرح است که از سرویس آمازون لونا پشتیبانی کند و باقی چیزها دست خود آمازون است. در حقیقت، اصلاً مهم نیست که دستگاه شما سخت افزاری قوی دارد یا ضعیف، چراکه تجربه‌ای مشابه از سرویس لونا خواهید داشت.

کانال‌ها؛ ویژگی مثبت آمازون لونا

آمازون لونا

آمازون لونا از برخی ویژگی‌های مثبت سرویس توییچ (Twitch) بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر استریمر موردعلاقه شما در حال تجربه بازی خاصی‌ست، می‌توانید خیلی سریع وارد آن بازی شوید (البته نه از همان مرحله بلکه فقط آن بازی را می‌توانید اجرا کنید). با این حال هنوز مشخص نیست که این کار به چه صورت انجام می‌شود و هیچ ایده‌ای درباره دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن نداریم. اما بزرگترین ویژگی لونا، مدل محتوای کانال‌های آن محسوب می‌شود.

روال استفاده از سرویس آمازون لونا به این ترتیب است: شما باید کنترلر آمازون لونا را خریداری کنید و تجربه پریمیوم پایه Luna نیز ۵ دلار در ماه هزینه دارد. این ۵ دلار بیش از ۵۰ بازی را در دسترس شما قرار می‌دهد که شامل بازی های مطرح و پرطرفدار نیز می‌شود.

معرفی کانال بازی لونا پلاس (Luna+). در جریان دسترسی زودهنگام، به بازی های محبوبی نظیر Control، بازی Resident Evil 7، بازی GRID، Yooka-Laylee and The Impossible Lair و Brothers: A Tale of Two Sons دسترسی خواهیم داشت. هدف ما این است که مطمئن شویم همیشه برای همه اعضاء خانواده، بازی مناسبی وجود داشته باشد. و این، فقط آغاز کار است و چیزهای بسیار بیشتری را در آینده شاهد خواهیم بود.

علاوه بر این مورد مثبت، آمازون کانال‌ها را نیز معرفی کرده است. نخستین کانال به شرکت یوبیسافت اختصاص دارد ولی دیگر شرکت‌های نام‌آشنا نیز در حال پیوستن به آمازون لونا هستند.

آمازون همچنین یک کانال گیمینگ جدید را نیز معرفی کرده است که شرکت نشر جهانی بازی های ویدئویی یوبیسافت آن را رهبری می‌کند و مستقیماً از طریق لونا در دسترس قرار دارد. بازیکنانی که مشترک این کانال می‌شوند به محبوب‌ترین عناوین یوبیسافت در رزولوشن ۴K و گیم‌پلی موبایل دسترسی خواهند داشت و عناوین جدید این شرکت نظیر Assassins Creed Valhalla، بازی Far Cry 6 و Immortals Fenyx Rising نیز در زمان عرضه در دسترس خواهند بود. این نخستین کانال از چندین کانال مختص به ناشران بازی های ویدئویی برای سرویس آمازون لوناست و مشتریان این پلتفرم می‌توانند به تجربه بازی های شرکت‌های ناشر موردعلاقه خود و همچنین سبک‌های مختلف بپردازند.

شکست احتمالی لونا تاثیر چندانی روی آمازون ندارد

آمازون فایر TV

آمازون لونا شباهت زیادی به ایکس باکس گیم پس مایکروسافت و استادیای گوگل دارد ولی در عین حال، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به موفق‌ترین سرویس استریم بازی نیز دارد. برای ارائه چنین سرویسی، به زیرساخت‌های ابری بزرگ، کارکنانی خلاق و پرشور و البته جیب‌هایی پر از پول نیاز است. خوشبختانه آمازون همه این موارد را دارد و شانس زیادی برای موفق شدن در این صنعت نوپا دارد. در حوزه استریم بازی‌ها، شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و انویدیا در یک سمت خط قرار می‌گیرند و کمپانی‌های آمازون و گوگل نیز در سمت دیگر آن. هم آمازون و هم گوگل یک شرکت گیمینگ نیستند و اگر هر یک از آن‌ها در این حوزه شکست بخورد، چیزی بیشتر از یک افت کوچک در نمودار سود و زیان مالی آن‌ها را شاهد نیستیم.

این قضیه از آن جهت خیلی مهم است که به هر دو شرکت این آزادی عمل را می‌دهد که انواع مختلفی از مدل‌های استریم را امتحان کنند. گوگل ایده‌های جدید را خیلی دنبال نمی‌کند ولی کانال‌های آمازون برای لونا پلاس قطعاً ایده جدیدی است. حتماً علاقه‌مندان به بازی Rainbow 6 برای تجربه آن، اشتراک کانال یوبیسافت را در این سرویس تهیه می‌کنند. کانال EA نیز برای تجربه Madden جلب توجه می‌کند. حتی برای تجربه عنوانی نظیر Spelunky 2 شاید گوشه‌چشمی به کانال بازی های مستقل داشته باشید. تمام چیزی که آمازون نیاز دارد، مذاکره با ناشرین بازی های ویدئویی و ثبت قراردادی با تمرکز روی ارزش آن است؛ موردی که سونی می‌تواند حتی پس از قیمت‌گذاری ۷۰ دلاری بازی های پلی استیشن ۵ نیز از آن یاد بگیرد.

برندهای ایکس باکس و جیفورس (GeForce) چنین شرایطی را ندارند چراکه شرکت‌ گیمینگ هستند و کاربران به خاطر همین موضوع، انتظارات بسیار بالایی از آنها دارند. این گفته به این معناست که مشکلات با شرکت اپل، نداشتن بازی های محبوب و خطاهای اتصال یا پیچیدگی آن باعث آزرده‌خاطری بازیکنان می‌شود. Gamera نیز به واسطه برند و لوگوی خود، همین الان هم انتظارات را بسیار بالا برده است. به بیان دیگر، مایکروسافت و انویدیا [تنها] نمی‌توانند به همان روشی شکست بخورند که سرویس‌هایی نظیر لونا و استادیا ممکن است شکست بخورند.

با این وجود، ما فکر نمی‌کنیم که آمازون لونا قرار است شکست بخورد. طبیعی‌ست که این سرویس در اوایل کار نیاز به بهبودها و پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت ولی اگر آمازون بتواند از زیرساخت‌ها و منابع خود به نحو عالی استفاده کند و قابلیت کانال‌های Luna+ را گسترش دهد، می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی حوزه استریم بازی ها تبدیل شود و در چند سال آینده، به یکی از پلتفرم‌های اصلی بازیکنان سراسر جهان تبدیل شود.

نظر شما در این باره چیست؟ فکر می‌کنید آمازون لونا می‌تواند به سرویس استریم موفقی در حوزه استریم بازی های ویدئویی تبدیل شود و یا تلاش تازه آمازون با شکست مواجه خواهد شد؟ از بخش نظرات همین مقاله می‌توانید نظر و دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید