در سریع‌ترین نقشه‌برداری رادیویی آسمان، یک میلیون کهکشان جدید یافت شده است - تکفارس 
در سریع‌ترین نقشه‌برداری رادیویی آسمان، یک میلیون کهکشان جدید یافت شده است - تکفارس 

در سریع‌ترین نقشه‌برداری رادیویی آسمان، یک میلیون کهکشان جدید یافت شده است

حامد شهرزاد
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 11:32
در سریع‌ترین نقشه‌برداری رادیویی آسمان، یک میلیون کهکشان جدید یافت شده است - تکفارس 

دقیق‌ترین و سریع‌ترین بررسی آسمان جنوبی به نقشه‌برداری حدود یک میلیون کهکشان که قبلاً کشف نشده بودند کمک کرده است. دانشمندان آژانس علمی ملی استرالیا (CSIRO) با استفاده از رادیو تلسکوپ اری پتفایندر (Array Pathfinder) با اندازه یک کیلومترمربع در استرالیا، زمان اتمام چنین نقشه‌برداری وسیع فضا را از یک سال به کمتر از دو هفته کاهش داده‌اند.

در تحقیقی که روز دوشنبه در مجله Publications of the Astronomical Society of Australia در استرالیا منتشر شد، اولین نتایج حاصل از نقشه‌برداری مداوم آژانس علمی ملی استرالیا با نام Rapid ASKAP گزارش شده است. آژانس استرالیا این نقشه‌برداری را مانند نقشه Google از جهان توصیف می‌کند که جزئی‌ترین اطلس آسمان جنوبی را ارائه می‌دهد.

کلید اصلی تولید این اطلس جدید ASKAP است که یک تلسکوپ نیست بلکه مجموعه‌ای از ۳۶ آنتن بشقاب شکل مستقر در صحرای غرب استرالیا است. این مجموعه آنتن‌ها از اعماق فضا به امواج رادیویی گوش می‌دهد و می‌تواند منطقه‌ای از آسمان را تقریباً ۳۰ برابر بیشتر از سایر مجموعه‌های رادیویی معاصر ببیند.

با گرفتن بیش از ۹۰۰ تصویر در حدود ۳۰۰ ساعت، تیم استرالیایی توانست یک نقشه جامع از آسمان جنوب را با وضوح بالاتر از نقشه‌برداری‌های قبلی به دست آورد. این تصاویر درمجموع حاوی ۷۰ میلیارد پیکسل است و در داده‌های به‌دست‌آمده ۳ میلیون کهکشان وجود دارد که یک‌سوم آن‌ها برای دانشمندان جدید است.

این نقشه به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد تا اجرام کیهانی مانند ابرنواخترها، تپ اخترها و جت‌های اطراف سیاهچاله‌های بزرگ را در کهکشان‌های دور بررسی کنند.

لری مارشال (Larry Marshall)، مدیر اجرایی آژانس علمی ملی استرالیا در یک خبرنامه گفت:

ASKAP از جدیدترین دانش و فناوری استفاده می‌کند تا به قدیمی‌ترین سؤالات در مورد اسرار جهان پاسخ دهد و ستاره‌شناسان سراسر جهان را برای دستیابی به موفقیت‌های جدید برای حل چالش‌های موجود مجهز کند.

این تازه ابتدای مأموریت ASKAP است. RACS تقریباً به‌عنوان یک بستر آزمایشی برای آنچه ASKAP سعی در دستیابی به آن دارد، انجام شده است. طی پنج سال آینده، این مجموعه رادیویی شروع به انجام ده نقشه‌برداری عمده از آسمان می‌کند که انجام هر پروژه حدود ۱۵۰۰ ساعت طول می‌کشد. برخی از این پروژه‌ها اسرارآمیزترین پدیده‌ها در اعماق جهان را فاش خواهند کرد.

دیوید مک کانل (David McConnell)، ستاره‌شناس CSIRO و نویسنده اصلی این بررسی جدید گفت:

ما انتظار داریم ده ها میلیون کهکشان جدید را در نقشه‌برداری‌های آینده پیدا کنیم.

برای مشاهده این نقشه می‌توانید به وب‌سایت CSIRO مراجعه کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید