اندروید ۱۲ به‌آسانی از طریق پلی استور قابل به‌روزرسانی خواهد بود - تکفارس 
اندروید ۱۲ به‌آسانی از طریق پلی استور قابل به‌روزرسانی خواهد بود - تکفارس 

اندروید ۱۲ به‌آسانی از طریق پلی استور قابل به‌روزرسانی خواهد بود

حامد شهرزاد
۶ آذر ۱۳۹۹ - 18:30
اندروید ۱۲ به‌آسانی از طریق پلی استور قابل به‌روزرسانی خواهد بود - تکفارس 

به لطف گوگل پلی استور (Google Play Store)، به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها برای کاربران اندروید بسیار آسان است. ازآنجاکه به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها از طریق فروشگاه گوگل پلی برای برخی کاربران به یک امر روزمره تبدیل شده است، بنابراین می‌توان گفت که به‌روزرسانی سیستم از طریق پلی استور حتی از به‌روزرسانی‌های OTA نیز آسان‌تر خواهد بود. گوگل قصد دارد گزینه آسان‌تری را برای به‌روزرسانی‌های اندروید در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت برای بهبود نحوه به‌روزرسانی اندروید از پروژه مین لاین (Project Mainline) رونمایی کرد. به لطف این پروژه، در اندروید ۱۲ به‌روزرسانی سیستم‌عامل ممکن است راحت‌تر از گذشته باشد.

اندروید ۱۲ به‌آسانی از طریق پلی استور قابل به‌روزرسانی خواهد بود - تکفارس 

کاربر XDA به نام luca020400 متوجه شد که گوگل در حال تبدیل اندروید رانتایم (Android Runtime) -که به‌عنوان ART (آرت) نیز شناخته می‌شود- به یک ماژول مین لاین است و این امکان را فراهم خواهد کرد که به‌روزرسانی اجزای اصلی سیستم از طریق فروشگاه گوگل پلی انجام شود.

آرت بایتکد اپلیکیشن‌های اندروید را در دستورالعمل‌های ماشین بومی کامپایل می‌کند. این‌گونه اگر گوگل بخواهد روش تدوین کد اندروید ۱۲ (و نسخه‌های آینده) را تغییر دهد می‌توان آن را به‌جای تکیه بر به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل سنتی در هر زمان تنظیم کرد. اینگونه لازم نخواهد بود تا کاربران هفته‌ها یا ماه‌ها برای بهبود ویژگی‌ها یا اصلاحات امنیتی منتظر بمانند.

این موضوع ممکن است تأثیر مشخصی بر روی دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های مورداستفاده شما داشته باشد حتی اگر این تغییر لزوماً مثبت نباشد. XDA معتقد است که گوگل می‌تواند سازگاری بیشتری با اپلیکیشن‌ها را برای کاربران به ارمغان بیاورد. برای انجام این کار، گوگل باید روی آرت کار کند تا در همه دستگاه‌های اندروید رفتار یکسانی داشته باشد. بااین‌حال، این موضوع برخی از ویژگی‌های سفارشی‌سازی شده مورداستفاده سازندگان دستگاه را نیز از بین خواهد برد. اگر آن‌ها آرت را برای بهبود عملکرد یا انعطاف‌پذیری بیشتر تنظیم کنند، ممکن است ممکن است این مشکلات برطرف شوند. همچنین، این امر کنترل تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در امر به‌روزرسانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اینکه این موضوع یک ویژگی خوب است یا نه، موضوع دیگری است.

آرت به‌عنوان یک ماژول مین لاین سرعت انتشار به‌روزرسانی‌ها را بهبود می‌بخشد

باوجود همه دشواری‌ها، گوگل ممکن است احساس کند که این کار ارزش فداکاری را دارد. اندروید ۱۲ می‌تواند تا حدی مشکل تولیدکنندگان OEM در انتشار دیرهنگام به‌روزرسانی‌ها یا انتشار ندادن آن‌ها را حل کند. البته باید توجه داشت که مشکل بزرگی در بهبود سازگاری‌ها نیز وجود دارد و این موضوع بعضی از مشکلات موجود در به‌روزرسانی اندروید را برطرف نخواهد کرد. بااین‌حال، اگر مشکل جدی در سیستم به وجود بیاید که نیاز به اقدام ضروری قبل از عرضه پچ مربوطه باشد، این سیستم جدید به‌روزرسانی می‌تواند مؤثر باشد.

در مورد پروژه مین لاین، XDA به شرح زیر توضیح داده است:

پروژه مین لاین ادامه راه پروژه تربل (Project Treble) است. درحالی‌که پروژه تربل برای هر به‌روزرسانی سیستم‌عامل میزان وابستگی OEM ها را به تولیدکنندگان تراشه‌ها کاهش می‌دهد، مین لاین وابستگی گوگل به OEM ها را برای ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی به اجزای اصلی سیستم‌عامل کاهش می‌دهد. پروژه مین لاین فلسفه تربل را به قسمت‌های مهم‌تر چارچوب اندروید گسترش می‌دهد و OEM ها را به‌عنوان واسطه‌های وابسته از این معادله حذف می‌کند. هدف پروژه مین لاین این است که گوگل کنترل اجزای فریمورک‌های سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های سیستمی که برای امنیت و حفظ ثبات توسعه OEM ها ضروری هستند را به‌دوراز دخالت آن‌ها کنترل کند. می‌توان گفت که پروژه مین لاین بزرگ‌ترین تغییر اندروید از زمان پروژه تربل شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید