کارمک: آکیولوس ممکن است در آینده از قابلیت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند - تکفارس 
کارمک: آکیولوس ممکن است در آینده از قابلیت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند - تکفارس 

کارمک: آکیولوس ممکن است در آینده از قابلیت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند

حامد شهرزاد
۱ آذر ۱۳۹۹ - 17:01
کارمک: آکیولوس ممکن است در آینده از قابلیت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند - تکفارس 

جان کارمک (John Carmack)، مشاور مدیر ارشد فناوری آکیولوس (Oculus) در یک توییت از طریق UploadVR در مورد امکان فعال کردن گزینه‌های مربوط به ۱۲۰ هرتز برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های دستگاه‌های آکیولوس بحث کرد. اگرچه کارمک نگفت که کدام دستگاه‌ها از ۱۲۰ هرتز پشتیبانی خواهند کرد، این موضوع که آکیولوس کوئست (Quest) 2 به‌تازگی پچی را دریافت کرده است که اجرای همه بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را به‌صورت ۹۰ هرتز امکان‌پذیر می‌کند، احتمالاً به معنای آن است که فعال شدن قابلیت ۱۲۰ هرتز هنوز راه زیادی در پیش دارد.

قابلیت اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به‌صورت ۱۲۰ هرتز به‌سرعت جای خود را در دستگاه‌های نسل جدید مربوط به بازی باز کرده است. بنابراین، منطقی است که آکیولوس ۱۲۰ هرتز را برای آینده هدف قرار دهد. البته هنوز مشخص نیست این قابلیت برای دستگاه‌های کوئست فعلی فعال خواهد شد یا در یک دستگاه بالقوه آکیولوس کوئست ۳ قرار خواهد گرفت. نرخ تازه‌سازی سریع‌تر با افزایش اطلاعات بصری منتقل‌شده به مغز شما از طریق تصاویر رندر شده بیشتر (۱۲۰ تصویر ارائه‌شده در ثانیه در برابر ۹۰ تصویر در استاندارد فعلی) به افزایش کیفیت واقعیت مجازی کمک می‌کند. درواقع، این به معنی آن است که مغز شما نیازی به شبیه‌سازی اطلاعات بین تصاویر ندارد.

همچنین، نرخ تازه‌سازی بیشتر باعث کاهش سردرد و سرگیجه بعد از استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی می‌شود و افرادی که پیش‌ازاین چنین مشکلاتی را بعد از استفاده داشتند می‌توانند از واقعیت مجازی لذت ببرند. این موضوع به افزایش تعداد کاربران واقعیت مجازی کمک خواهد کرد. کارمک در توییت خود به‌طور خاص به توسعه‌دهندگانی اشاره کرد که فریم‌ریت قفل نشده را برای بازی‌های خود انتخاب کرده‌اند. این موضوع به بازی‌ها امکان رسیدن به فریم‌ریتی را می‌دهد که از نرخ تازه‌سازی عینک واقعیت مجازی بیشتر است. کارمک هشدار داد که اگر پشتیبانی از ۱۲۰ هرتز برای عینک‌های واقعیت مجازی آکیولوس فعال شود، بازی‌هایی که از فریم‌ریت قفل نشده استفاده می‌کنند ممکن است با مشکلاتی در عملکرد روبرو شوند چون آن‌ها برای اجرا در نرخ تازه‌سازی بالاتر بهینه نشده‌اند.

آکیولوس در افزودن ویژگی‌های جدید قابل‌توجه به‌طور منظم به عینک‌های واقعیت مجازی خود بسیار عالی عمل کرده است. پچ ۹۰ هرتزی که در این هفته منتشر شد شامل قابلیت آکیولوس موو (Oculus Move) نیز است. آکیولوس موو یک ردیاب تناسب‌اندام جدید است که قابلیت اجرا در تمام سیستم را دارد و به بازیکنان کمک می‌کند تا متوجه شوند چه میزان کالری می‌تواند هنگام انجام بازی‌های واقعیت مجازی سوزانده شود. اینکه ما شاهد ویژگی ۱۲۰ هرتز در کوئست ۲ خواهیم بود یا خیر هنوز مشخص نیست اما مطمئناً شاهد موارد اضافی قابل‌توجه دیگری در ماه‌های آینده نیز خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید