اپل دومین نسخه Big Sur 11.0.1 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد - تکفارس 
اپل دومین نسخه Big Sur 11.0.1 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد - تکفارس 

اپل دومین نسخه Big Sur 11.0.1 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد

حامد شهرزاد
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - 10:14
اپل دومین نسخه Big Sur 11.0.1 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد - تکفارس 

امروز، اپل نسخه دوم macOS Big Sur 11.0.1 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. این نسخه آزمایشی است. عرضه عمومی این نسخه یک هفته بعد از عرضه اولین نسخه عمومی یا Release Candidate منتشر خواهد شد.

macOS Big Sur بتا از طریق اپل دیولوپر سنتر (Apple Developer Center) قابل دانلود است. البته قبل از آن باید پروفایل مناسب را نصب کنید تا بتوانید نسخه‌های بتا را دریافت کنید. نسخه‌های بتا از طریق گزینه سیستم آپدیت در منوی سیستم پرفرنسز (System Preferences) در دسترس هستند.

macOS Big Sur دارای یک طراحی تازه بین نسخه‌های مختلف macOS است که تمامی موارد سیستم از آیکون‌های قسمت داک تا صدا‌های سیستم را دربر می‌گیرد. همه‌چیز سبک‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. یک منوی شخصی‌سازی به نام کنترل سنتر (Control Center) وجود دارد که مشابه منوی کنترل سنتر در دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل iOS است. این منو، تنظیمات اصلی سیستم را به‌راحتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نوتیفیکیشن سنتر نیز دارای ابزارک‌هایی به سبک iOS است که قابل‌تغییر اندازه نیز هستند. ضمناً، اعلانیه های تعاملی بر اساس اپلیکیشن ها گروه‌بندی شده‌اند. این موضوع دسترسی و مدیریت آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. سافاری نیز سریع‌تر شده و مصرف باتری بهینه‌تری نیز دارد. همچنین، صفحه شروع نیز به آن اضافه شده که تصویر پس‌زمینه آن قابل شخصی‌سازی است. گزینه‌هایی مانند ریدینگ لیست (Reading List) و آی‌کلود تبز (iCloud Tabs) نیز استفاده از سافاری را برای کاربران مختلف آسان‌تر می‌کند.

اکنون، تب‌ها می‌توانند پیش‌نمایشی از وب‌سایت بازشده را نشان دهند و یک مترجم داخلی برای آن در نظر گرفته شده است. افزونه‌های کروم و فایرفاکس قابل پورت شدن برای سافاری هستند. همچنین، قابلیت پخش ویدیوهای ۴K یوتیوب نیز به آن اضافه شده است. حالا کاربر می‌تواند تعیین کند کدام افزونه برای هر سایت فعال باشد. این موضوع به حفظه حریم شخصی کاربر کمک می‌کند. همچنین، گزینه‌ای به نام پریوسی ریپورت (Privacy Report) وجود دارد که مسدود کردن Tracker ها توسط سافاری را به کاربر اطلاع می‌دهد. Tracker ها می‌توانند اطلاعات مختلف کاربر بازدیدکننده از وب‌سایت مانند آی‌پی آدرس را دریافت و نگهداری کنند و حتی آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. نمونه‌ای از Tracker ها، کوکی‌ها هستند.

اپلیکیشن Messages نیز بسیار شبیه به نسخه iOS شده است. قابلیت‌هایی مانند پیام‌های پین شده، افکت‌ها، منشن‌ها، پاسخ‌های درون خطی و سیستم جستجو برای یافتن لینک‌ها، تصاویر و پیام‌های موردنیاز درون اپلیکیشن به نسخه جدید اضافه شده‌اند.

نرم افزار Maps نیز از قابلیت‌های Look Around، نقشه‌های داخلی و Guides پشتیبانی می‌کند و می‌توان مکان‌هایی مانند رستوران‌ها یا مناظر دیدنی را با آن پیدا کرد. همچنین، نسخه جدید قابلیت مشخص کردن مسیرهای مخصوص دوچرخه و اتومبیل‌های برقی را دارد.

macOS Big Sur در پنجشنبه ۲۲ آبان ماه (۱۲ نوامبر) در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر از باقی رونمایی‌ها و اطلاعیه‌های اپل در رویداد «One More Thing»، می‌توانید از این بخش اقدام کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید