نوکیا و ناسا برای ارتقای شبکه مخابراتی ماه همکاری می‌کنند - تکفارس 
نوکیا و ناسا برای ارتقای شبکه مخابراتی ماه همکاری می‌کنند - تکفارس 

نوکیا و ناسا برای ارتقای شبکه مخابراتی ماه همکاری می‌کنند

مجید مهرعلی
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 19:30
نوکیا و ناسا برای ارتقای شبکه مخابراتی ماه همکاری می‌کنند - تکفارس 

نوکیا یکی از شرکت‌هایی است که علاقه شدیدی به تصاحب ماه دارد. این شرکت تاکنون به‌صورت جدیدی علاقه خود به توسعه فناوری در مأموریت‌های قمری را نشان داده است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت روی سیستمی کار می‌کرد که بتواند ارتباط LTE را برای هر کسی روی ماه ممکن کند. حال ناسا قصد دارد تا مبلغ ۱۴٫۱ میلیون دلار به نوکیا کمک کند تا این شرکت بتواند به رؤیای خود رنگ واقعیت ببخشد.

در پروژه نوکیا، قرار است یک شبکه مخابراتی سلولی ۴G  در ماه راه اندازی شود و قرارداد ناسا یکی از چندین هدیه‌ای است که این سازمان برای مأموریت‌های تحقیقاتی روی قمر زمین در نظر گرفته است. در مجموع، مبلغ ۳۷۰ میلیون دلار به شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) و یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) هدیه داده شده است با این هدف که تا سال ۲۰۲۸ فضانوردان بتوانند از ماه با خانه تماس بگیرند.

ناسا امیدوار است تا سیستم جدید بتواند «در سطح ماه از ارتباط‌هایی با مسافت‌های طولانی‌تر پشتیبانی کند، سرعت بیشتری داشته باشد و در مقایسه استانداردهای موجود، حس اطمینان بیشتری را به ارمغان آورد». شبکه قمری نوکیا می‌تواند ارتباط بهتری را بین ماه نوردان، کاوشگرها و حتی فضانوردان ایجاد کند. با قرارداد ۱۴٫۱ میلیونی یادشده، نوکیا به سنجش فناوری زمینی خواهد پرداخت و تغییراتی را در آن ایجاد می‌کند تا برای محیط ماه مناسب گردد.

اگرچه این اتفاق بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما در این بین نگرانی‌هایی نیز وجود دارد. آخرین باری که نوکیا قصد داشت تا به سنجش یک فناوری جدید روی ماه بپردازد امور آن‌طور که باید پیش نرفت. آغاز پروژه که برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بود، هیچ‌گاه رخ نداد و یکی از شرکت‌هایی که نوکیا با آنها همکاری می‌کرد، درخواست حمایت برای جلوگیری از ورشکستگی کرده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید