گمرک: رجیستری موبایل مسافری فقط در مبادی ورودی و به شکل حضوری انجام می‌شود - تکفارس 
گمرک: رجیستری موبایل مسافری فقط در مبادی ورودی و به شکل حضوری انجام می‌شود - تکفارس 

گمرک: رجیستری موبایل مسافری فقط در مبادی ورودی و به شکل حضوری انجام می‌شود

محمدرضا داوری
۹ مهر ۱۳۹۹ - 12:01
گمرک: رجیستری موبایل مسافری فقط در مبادی ورودی و به شکل حضوری انجام می‌شود - تکفارس 

تصمیم‌گیری جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رجیستری گوشی‌های موبایل، حکایت از این دارد که به زودی دیگر امکان رجیستری موبایل مسافری به صورت آنلاین وجود نخواهد داشت. سخنگوی گمرک در جدید‌ترین اظهار نظر اعلام کرده که از ۱۲ مهر ماه رجیستر تلفن‌همراه مسافری صرفا در مبادی ورودی و حضوری خواهد بود و مسافران باید مدارک خرید را به همراه داشته باشند.

ورود گوشی‌های مسافری به بازار در چند سال گذشته دستخوش تغییرات گوناگونی شده است. دلیل اصلی آن هم سوء‌ استفاده برخی از این روش است. برای نمونه براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده خرید امتیاز گذرنامه (پاسپورت) برای رجیستر کردن تلفن‌همراه در ماه‌های اخیر، رونق زیادی داشته است. آنطور که در این گزارش آمده در برخی موارد خرید این امتیاز به پنج میلیون تومان نیز رسیده است. هرچند که به نظر می‌رسد با ثبت حضوری گوشی مسافری در مبادی ورودی جلوی این فعالیت‌ها گرفته شود.

براساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است در راستای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات مسافران، ورودی برای رجیستری گوشی تلفن همراه، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران، صرفاً در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شود.

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک، در این مورد گفت:‌

برابر مندرجات متن مصوبه بند ۱- الف مصوبه شماره ۳۲۰۵۱/۹۹ در ۲۷ مرداد، پس از دوازدهم مهرماه، هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، توسط مسافرین ممانعت به عمل می‌آید.

به گفته سخنگوی گمرک از ۱۲ مهر ماه کارشناسان گمرک در گیت‌های ورودی مبادی مربوطه حاضر خواهند شد و به ارائه خدمات و انجام تشریفات گمرکی بر اساس این مصوبه با رعایت کامل مقررات خواهند پرداخت.

به گفته لطیفی مسافرین اسناد و مدارک خرید تلفن را با خود به همراه داشته باشند تا در صورت عدم وجود شناسه ارزش در سامانه ارزش گمرک همکاران گمرکی نسبت به پذیرش ارزش کالا و ادامه تشریفات گمرکی اقدام کنند تا پس از آن دفتر تعیین ارزش گمرک، تصمیمات لازم را اخذ کنند.

اواسط شهریور ماه نیز کمیته راهبری رجیستری برای جلوگیری از سودجویی به واسطه ثبت گوشی مسافرتی، رجیستری گوشی مسافری را تنها منوط به درج شماره سیم‌کارتی دانسته که حداقل ۲۰ روز از فعال شدن آن گذشته باشد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین مسئولان گمرک امیدوارند با اجرای این دو طرح قاچاق گوشی در لباس واردات گوشی مسافری به حداقل برسد. از آن سو با مشکلاتی که واردکنندگان برای واردات موبایل به کشور دارند و ناهماهنگی‌هایی که گمرک برای ترخیص کالاها دارد، این بیم می‌رود که قوانین جدید و کمبود کالا در بازار موبایل باعث انفجار مجدد قیمت موبایل شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید