اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 
اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم

اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

مدت‌هاست شاهد انتشار شایعاتی هستیم که بیان می‌کنند شرکت اپل در حال ساخت لوازمی جانبی‌ست که کاربران می‌توانند آن را به چیزی متصل کنند که دوست ندارند گم شود و با این دستگاه، وسیله‌ای که گم کرده‌اند را ردیابی کنند. این محصول در حقیقت چیزی شبیه به سری محصولات Tile است ولی با برند اپل و سازگاری آن با محصولات محبوب این شرکت.

عملکرد این محصول را می‌توان به این صورت توصیف کرد: آن (که احتمالاً اپل تگ یا اپل ایرتگ نامیده می‌شود) را به وسیله‌ای که نمی‌خواهید گم شود، بچسبانید (به اصطلاح ایرتگ کنید) و در آن صورت، می‌توانید وسیله مدنظر خود را با یکی از دستگاه‌هایِ اپل ردیابی کنید. اگرچه شایعاتی که تا این لحظه منتشر شده‌اند نشان از این موضوع دارند که اپل ایرتگ (Apple AirTags) تنها با گوشی های آیفون کار می‌کند ولی اگر چنین چیزی صحت داشته باشد و ایرتگ با کل اکوسیستم اپل سازگاری نداشته باشد، قطعاً با موضوعی ناامیدکننده روبرو خواهیم بود.

ما هنوز چیز زیادی از این لوازم جانبی نمی‌دانیم و حتی خود شرکت اپل نیز در خصوص آن صحبت نکرده است. همه آنچه که می‌دانیم بر پایه شایعات و اطلاعات فاش شده و حتی کدهای پنهان شده در iOS 13 است پس نمی‌توان همه این اطلاعات را کاملاً درست و قطعی خواند.

متاسفانه در جریان رویداد WWDC 2020 که به واسطه شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، شاهد معرفی این محصول نبودیم. از سوی دیگر، در یکی از گزارش‌های منتشر شده آمده بود که اپلیکیشن اختصاصی AirTags با سیستم عامل iOS 14 منتشر خواهد شد ولی با اینکه تا این لحظه چندین نسخه بتا برای این سیستم عامل عرضه شده، هنوز شاهد این اپلیکیشن نیستیم و خبری هم از اپل ایرتگ منتشر نشده است.

از آنجایی که شرکت اپل قرار است روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه (۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی) برای معرفی جدیدترین محصولات خود، کنفرانسی آنلاین برگزار کند، شاید علاوه بر معرفی محصولاتی نظیر اپل واچ ۶ و آیپدر ایر ۴ شاهد معرفی اپل ایرتگ نیز باشیم. هرچند ممکن است اپل این دستگاه را چندی بعدتر و در کنار سری گوشی های آیفون ۱۲ معرفی کند (بر اساس منابع مختلف، اپل از سری آیفون ۱۲ در رویداد ۱۵ سپتامبر خود رونمایی نخواهد کرد و در عوض، در ماه اکتبر ۲۰۲۰ شاهد معرفی این گوشی های رده بالا خواهیم بود).

بنابراین، پیش از آنکه این محصول به صورت رسمی و کامل معرفی شود، در این مقاله همه اخبار و اطلاعات منتشر شده از آن را گردآوری کرده‌ایم و در انتها از انتظاراتی که از آن داریم نیز صحبت کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این محصول کسب کنید.

اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

ردیاب Tile که گفته می‌شود اپل ایرتگ نیز به آن شباهت دارد.

پاسخ به پرسش‌های مهم درباره این محصول

  • این محصول چیست؟ ردیابی مکانی که به پیدا کردن وسایل شخصی شما کمک می‌کند
  • چه زمانی عرضه می‌شود؟ احتمالاً همراه با سری آیفون ۱۲ در ماه سپتامبر یا اکتبر ۲۰۲۰ میلادی
  • قیمت آن چقدر خواهد بود؟ در حال حاضر قیمت این محصول مشخص نیست

تاریخ عرضه و قیمت اپل ایرتگ

تنها اطلاعاتی که مشخصاً در خصوص زمان عرضه اپل ایرتگ (AirTags) منتشر شده، توسط وب‌سایت چینی Macotakara بدست آمده است که روی شرکت اپل و محصولات آن تمرکز دارد. طبق ادعای این سایت، ایرتگ در کنار سری آیفون ۱۲ و اپل واچ ۶ در نیمه دوم ماه اکتبر ۲۰۲۰ میلادی معرفی خواهد شد.

شایان ذکر است که اگرچه عرضه این محصول همراه با سری آیفون ۱۲ تصمیمی منطقی است، ولی گزارش‌های متناقضی درباره زمان معرفی و عرضه ساعت هوشمند اپل واچ ۶ منتشر شده است.

به عنوان مثال، به تازگی جان پروسر (یکی از منابع معتبر حوزه تکنولوژی) گفته است که سری آیفون ۱۲ اپل در هفته آغاز شده از روز دوشنبه ۲۱ مهر ماه (۱۲ اکتبر) معرفی خواهد شد که این بازه زمانیِ رونمایی بیش از آنکه در نیمه دوم ماه اکتبر میلادی قرار داشته باشد، در نیمه نخست این ماه قرار می‌گیرد.

اگر تاریخ مشخص شده از سوی جان پروسر (Jon Prosser) فاصله چندانی با تاریخ گفته شده از سوی وب‌سایت Macotakara ندارد، ولی وی اظهار داشته که اپل واچ ۶ در اوایل ماه سپتامبر معرفی خواهد شد و از آنجایی که شرکت اپل معمولاً در ماه سپتامبر میلادی از سخت افزارهای جدید خود رونمایی می‌کند، خیلی نمی‌توانیم نسبت به تاریخ معرفی اپل ایرتگ مطمئن باشیم.

شایان ذکر است که جان پروسر پیشتر مدعی شده بود که در جریان رویداد WWDC 2020 شاهد رونمایی از اپل ایرتگ خواهیم بود ولی در نهایت مشخص شد که حق با او نبوده و وی در این مورد اشتباه کرده است. گفتنی‌ست که معرفی و عرضه این محصول در رویداد یاد شده جزو برنامه شرکت اپل بوده ولی عرضه این محصول با تاخیر مواجه شده است. در همین حال، وب‌سایت Macotakara نیز ادعا می‌کند که اپل قصد داشته است اپل ایرتگ را همزمان با عرضه آیفون SE 2020 معرفی و عرضه سازد.

قیمت این محصول در حال حاضر اصلاً مشخص نیست. اگر فرض کنیم که ایرتگ قیمتی مشابه با Tile خواهد داشت، می‌توانیم دید خوبی نسبت به قیمت احتمالی این محصول بدست آوریم: Tile Mate با قیمت ۲۵ دلار / ۲۰ پوند عرضه می‌شود بنابراین از آنجایی که محصولات اپل معمولاً به واسطه برندِ معتبرشان گران‌تر از دیگر محصولات بازار هستند، پس می‌توان انتظار داشت که اپل ایرتگ نیز نسبت به Tile Mate قیمت بیشتری داشته باشد.

نسخه‌های دیگری از Tile در ابعاد و اندازه‌های مختلف در دسترس قرار دارد بنابراین می‌توان انتظار داشت که اپل ایرتگ نیز در قالب نسخه‌های متعددی عرضه شود. علاوه بر این، Tile حاوی یک سرویس اشتراک پریمیوم نیز هست که قابلیت ردیابی دقیق‌تری دارد و تعویض سالیانه باتری نیز جزوی از آن است؛ بنابراین، شاید اپل نیز از چنین رویه‌ای پیروی کند.

شایعات و اطلاعات فاش شده از اپل ایرتگ

اپل تا این لحظه هنوز از ایرتگ صحبت نکرده است بنابراین هر نوع اطلاعاتی که از این محصول داریم در زمره شایعات و اطلاعات لو رفته و حدس و گمانه‌زنی منابع مختلف قرار می‌گیرد.

بر اساس شایعاتی که تاکنون منتشر شده، اپل ایرتگ از نظر کارایی کاملاً به Tile شباهت دارد و کار کردن با آن ساده است: این محصول را به وسیله مهم خود بچسبانید و از طریق اپلیکیشن اختصاصی آن با استفاده از دستگاه اپلی خود، وسیله مدنظرتان را ردیابی کنید و مکانی امن (خانه یا محل کار) برای آن‌ها مشخص سازید.

اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

البته از آنجایی که دستگاه‌های اپل از برنامه Find My برای نظارت روی موقعیت مکانی آیفون‌ها، اپل واچ‌ها و ایرپادها بهره می‌برند، بنابراین جای تعجبی نیست اگر بدانیم اپل ایرتگ نیز از طریق این اپلیکیشن ردیابی شود. اگر از وسیله‌ای که ایرتگ‌تان روی آن قرار دارد خیلی دور شوید، دستگاهی که Find My روی آن اجرا می‌شود شروع به بوق زدن می‌کند مگر اینکه آن وسیله در مکانی امنِ مشخص شده نظیر خانه یا محل کار شما قرار داشته باشد.

البته ممکن است قادر به ردیابی وسیله خود با استفاده از واقعیت مجازی نیز باشید: بر اساس یکی از شایعات، شما می‌توانید گوشی خود را بالا بگیرید و یک آیکون بالن مانند، جایی که وسیله گم شده شما قرار دارد را مشخص می‌کند. البته این مورد در صورتی اتفاق می‌افتد که وسیله گم شده در محدود شبکه دستگاه شما قرار داشته باشد.

اگر وسیله‌ شما در آن محدوده قرار نداشته باشد چه؟ در این صورت، شاهد قابلیت «Lost Mode» هستیم که از آیفون‌هایی استفاده می‌کند که در محدوده شبکه شما قرار ندارد و کمکتان می‌کند تا وسیله متصل به ایرتگ خود را پیدا کنید. این قابلیت شباهت زیادی به ویژگی مکان‌یابی اجتماعی Tile دارد؛ هرچند این قابلیت تنها از دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌کند که اپلیکیشن Tile روی آن‌ها نصب است. احتمالاً تعداد گوشی های آیفون از کاربران برنامه Tile بیشتر است که این موضوع کارایی بهتر ایرتگ را نسبت به تایل نشان می‌دهد.

اپل ایرتگ با کدام دستگاه‌ها سازگاری دارد؟ یکی از نخستین شایعاتی که در این باره منتشر شد که از عملکرد نسخه بتای iOS 13 در ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی نشات می‌گیرد، حاکی از آن است که گوشی های آیفونی که از این نسخه از سیستم عامل اپل استفاده می‌کنند در زمره دستگاه‌هایی قرار دارند که ایرتگ با آن‌ها سازگاری دارد (آیفون ۶S به بالا). با این حال، هنوز مشخص نیست که حداقل نسخه سیستم عامل‌های iPadOS و macOS برای سازگاری با این محصول چیست.

چه انتظاراتی از اپل ایرتگ داریم؟

مطمئناً ویژگی‌های ذکر شده در سطرهای بالا به خودی خود جذاب و مناسب هستند ولی بهتر است انتظاراتی که از این محصول داریم را نیز بیان کنیم و امیدوار باشیم اپل پشتیبانی از این موارد را به این محصول جدید خود اضافه کرده باشد.

۱- چندین نوع ایرتگ

بله، یک اپل ایرتگ نیز خوب است ولی از آنجایی که رقیب اصلی این محصول، یعنی Tile طیف وسیعی از این نوع ردیاب‌ها را شامل می‌شود، ما نیز دوست داریم اپل ایرتگ را در قالب نسخه‌های متعددی ببینیم. نسخه استاندارد تایل (Tile Mate) تا فاصله ۱۵۰ فوتی را پشتیبانی می‌کند، در حالیکه نسخه Pro آن از فاصله ۳۰۰ فوتی بهره می‌برد. Tile Slim حتی از یک کارت اعتباری نیز نازک‌تر است در حالیکه نسخه Sticker آن، آنقدر کوچک است که می‌تواند روی ریموت یا سوییچ ماشین نیز وصل شود.

بنابراین، قطعاً از عرضه اپل ایرتگ در قالب نسخه‌های متعدد استقبال می‌کنیم خصوصاً زمانیکه این شرکت، نسخه‌هایی متفاوت با سری Tile را ارائه دهد. یک نسخه نازک از اپل ایرتگ برای چسباندن روی گوشی های آیفون و حتی ساعت های هوشمند اپل واچ، واقعاً گزینه مناسبی است.

اپل ایرتگ؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۲- ردیابی از طریق تمام دستگاه‌های اپل

ما تقریباً مطمئن هستیم که در هر صورت شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود ولی خیلی دوست داریم که هر یک از دستگاه‌های اکوسیستم اپل قادر باشد تا از اپلیکیشن Find My برای ردیابی ایرتگ استفاده کند. در حال حاضر در خصوص سازگاری اپل ایرتگ با آیفون‌، آیپد و macOS چیزهای زیادی شنیده‌ایم ولی در خصوص اپل واچ چه؟ از آنجایی که اپل واچ ۵ حاوی یک قطب‌نماست و حسگرهای دیگری نیز در آن جای دارد، بنابراین واقعاً خوب خواهد شد تا با استفاده از این ساعت هوشمند قادر به ردیابی دیگر وسایل مهم خود نیز باشیم.

۳- پشتیبانی نرم افزاری

خُب، اگرچه این مورد واقعاً فانتزی و انتزاعی محسوب می‌شود، ولی از آنجایی که اپل تاکید زیادی روی سلامتی انسان دارد، واقعاً خوب خواهد شد که بتوان از اپل ایرتگ استفاده‌های جالب دیگری نیز برد. مثلاً، خیلی خوب خواهد شد که از اپل ایرتگ برای ردیابی چیزهایی که واقعاً به آن‌ها نیاز داریم استفاده کنیم: مثلاً کیت‌های انسولین، جعبه‌ کمک‌های اولیه و یا قرص و بطری‌های دارویی را ایرتگ کنیم؟ آیا می‌توان آن را دستیار هوشمند سیری (Siri) نیز مرتبط کرد و مثلاً اگر نیاز باشد این دستیار هوشمند به ما اطلاع دهد که موعد مصرف داروی‌مان فرا رسیده یا آن‌ها را کجا قرار داده‌ایم؟

۴- بسته‌های چندتاییِ اپل ایرتگ

معمولاً انسان‌ها عاشق بسته‌های چندتایی از محصولات مدنظر خود هستند. انتظار داریم اپل این موضوع را در نظر بگیرد و چندین ایرتگ با اندازه مختلف را در قالب جین‌های چندتایی ارائه دهد. این موضوع برای کسانی که خیلی سر به هوا هستند و وسایل متعددی نیز دارند، واقعاً مناسب خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید