آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 
آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 
آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

بر اساس اطلاعات فاش شده، آیپد ایر ۴ احتمالاً همزمان با آیفون ۱۲ یا حتی زودتر معرفی و عرضه خواهد شد.

سری محصولات آیپد ایر، دومین مجموعه سطح بالای اپل در حوزه تبلت محسوب می‌شود که پس از سری آیپد پرو قرار می‌گیرد ولی سطح بالاتری از سری آیپد مینی دارد. سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد عرضه نسخه آیپد ایر ۳ از این سری بودیم و به نظر می‌رسد این تبلت جدید، آیپد ایر ۴ نام داشته باشد. هرچند احتمال تغییر نام جدیدترین نسخه این مجموعه محصولات نیز وجود دارد.

تا این لحظه اطلاعات متعددی از آیپد ایر ۴ فاش شده است که همه آن‌ها بر این نکته تاکید داشته‌اند که به زودی شاهد معرفی و عرضه این تبلت جدید خواهیم بود؛ احتمالاً روز سه شنبه ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) در جریان کنفرانس خبری جدید شرکت اپل شاهد معرفی این محصول در کنار دیگر محصولات جدید کوپرتینویی‌ها باشیم. بر اساس این اطلاعات، تصویر ذهنی خوبی از این تبلت بدست آورده‌ایم؛ از طراحی گرفته تا برخی ویژگی‌های آن.

در این مقاله قرار است همه اطلاعات، شایعات و اخبار منتشر شده از آیپد ایر ۴ تا این لحظه را جمع‌بندی کنیم. در انتها نیز از انتظارات خود از تبلت میان رده جدید اپل می‌گوییم. پس با ما همراه باشید.

پاسخ به پرسش‌های مهم درباره این محصول

  • این محصول چیست؟ تبلت میان‌رده جدید شرکت اپل
  • چه زمانی عرضه می‌شود؟ احتمالاً سپتامبر یا اکتبر ۲۰۲۰ میلادی
  • قیمت آن چقدر خواهد بود؟ احتمالاً حدود ۴۹۹ دلار / ۴۷۹ پوند

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

تاریخ عرضه و قیمت آیپد ایر ۴

اپل برخلاف عرضه سالانه گوشی های هوشمندش، برای تبلت‌های خود از چنین الگویی پیروی نمی‌کند. چراکه آیپد ایر ۳ (iPad Air 3) در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ (۱۸ مارس ۲۰۱۹ میلادی) عرضه شد ولی در همین بازه زمانی و یک سال پس از عرضه آن، شاهد انتشار نسخه بعدی این سری نبودیم.

با این حال، به نظر می‌رسد که احتمالاً به زودی شاهد معرفی و عرضه آیپد ایر ۴ باشیم. در واقع، اپل چندی پیش رسماً تائید کرد که روز سه شنبه ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) یک کنفرانس آنلاین برگزار کرده و در جریان آن، از جدیدترین محصولات خود رونمایی خواهد کرد. با اینکه هنوز دقیقاً مشخص نیست چه محصولاتی در این رویداد معرفی می‌شوند، ولی انتظار می‌رود علاوه بر معرفی احتمالی آیفون ۱۲ و اپل واچ ۶، شاهد رونمایی از آیپد ایر ۴ نیز باشیم.

از آنجایی که تاکنون اخبار زیادی مبنی بر رونمایی از آیپد ایر ۴ در روز ۷ سپتامبر منتشر شده است، پیش‌بینی می‌شود که در رویداد ۱۵ سپتامبر اپل، شاهد معرفی این تبلت جدید باشیم چراکه ۷ سپتامبر را پشت سر گذاشته‌ایم و هنوز خبری از معرفی این محصول نیست. یک گزارش دیگر نیز می‌گوید که آیپد ایر ۴ در کنار آیفون ۱۲ معرفی خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود این اتفاق در رویداد سپتامبر یا حتی اکتبر امسال – برخی منابع مدعی هستند که اپل در رویداد ۲۵ شهریور خود از سری آیفون ۱۲ رونمایی نخواهد کرد و در عوض، ماه اکتبر امسال شاهد معرفی این محصولات خواهیم بود – بی‌افتد.

در هر صورت، احتمالاً به زودی شاهد معرفی و عرضه این محصول خواهیم بود چراکه اواخر آگوست گذشته، تبلتی از اپل در پایگاه داده کمیسیون اقتصادی اورآسیا (EEC) رویت شد. ثبت شدن دستگاهی در پایگاه داده این کمیسیون، معمولاً دو ماه پیش از عرضه عمومی آن به بازار روی می‌دهد و به همین جهت است که پیش‌بینی می‌شود آیپد ایر ۴ به زودی عرضه گردد.

با این حال، شایعه دیگری نیز مدعی شده است که آیپد ایر ۴ تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی عرضه نخواهد شد بنابراین هنوز نمی‌توان اطمینان داشت که آیا در رویداد ۱۵ سپتامبر اپل شاهد معرفی این محصول خواهیم بود یا خیر.

این شایعه همچنین می‌گوید که آیپد ایر جدید با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی با قیمتی حدود ۶۴۹ دلار (تقریباً ۵۰۰ پوند) فروخته خواهد شد. همچنین اپل نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی این تبلت را نیز عرضه خواهد کرد که طبیعاً قیمت بالاتری خواهند داشت.

از آنجایی که آیپد ایر قبلی با قیمت پایه ۴۹۹ دلار / ۴۷۹ پوند عرضه شده بود، شاهد افزایش قیمت زیادی برای نسل جدید آن هستیم.

اپل همیشه قیمت تبلت‌های جدید خود را خیلی تغییر نمی‌دهد و در عوض، قیمت نسخه‌های قبلی را کاهش داده و با تخفیف عرضه می‌کند. بنابراین ما انتظار داریم که آیپد ایر ۴ نیز از لحاظ قیمت با نسخه قبلی خود، تفاوت خیلی زیادی نداشته باشد.

اخبار و شایعات پیرامون آیپد ایر ۴

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

نخستین اطلاعاتی که از اپل آیپد ایر ۴ فاش شد، جزئیات احتمالی و کلیدی از این محصول را مشخص کرد که مربوط به دو تغییر بزرگ این تبلت نسبت به نسخه قبلی آن است.

نخست، آیپد ایر ۲۰۲۰ به جای پورت لایتینگ (Lighting) احتمالاً از ارتباط USB-C پشتیبانی می‌کند. در حالیکه جزئیات فاش شده دیگر به اندازه ۱۱ اینچی آن اشاره داشتند. این در حالی‌ست که آیپد ایر ۳ با اندازه ۱۰٫۵ اینچ وارد بازار شده بود.

این تغییرات باعث می‌شود که آیپد ایر ۴ بیشتر از مدل‌های قبلی خود، به آیپد پرو ۲۰۲۰ شباهت داشته باشد. این موضوع می‌تواند به متمایز شدن آن با سری پایه آیپد کمک کند ولی احتمال شباهت زیاد آن با سری پرو می‌تواند نگران‌کننده باشد.

پس از این شایعه نیز شاهد فاش شدن کتابچه راهنمای این محصول و نمودارهایی از آن بودیم که نشان می‌دهد آیپد ایر ۲۰۲۰ بیش از هر زمانی این سری را به مجموعه آیپد پروی اپل شبیه خواهد کرد؛ حذف دکمه خانه (Home Button) یکی از دلایل این مدعی محسوب می‌شود. با این حال، در این گزارش به قابلیت تاچ آیدی (Touch ID) نیز اشاره شده است بنابراین آیا این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که حسگر اثر انگشت اپل قرار است در دکمه پاور یا صفحه نمایش این تبلت جای گیرد؟

شواهدی دیگری از یکی دیگر از گزارش‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد که آیپد ایر ۴ از حسگر اثر انگشت درون نمایشگر بهره می‌برد؛ فناوری‌ای که با وجود استفاده بیشتر تبلت‌های اندرویدی از آن، اپل تاکنون روی خوشی به آن نشان نداده است. هنوز نمی‌توان مطمئن بود که آیا واقعاً اپل قصد دارد این ویژگی را پیش از سری آیپد پرو به مجموعه آیپد ایر خود اضافه کند یا این موارد تنها حدس و گمانه‌زنی‌های بی‌پایه و اساس هستند.

چندی پس از این گزارش نیز شاهد فاش شدن اطلاعات زیادی از آیپد ایر ۴ بودیم که با گزارش‌های مربوط به پورت USB-C و اندازه ۱۱ اینچی آن همخوانی دارد و جزئیات بیشتری از این محصول را مشخص می‌کند.

ظاهراً این تبلت جدید که از نظر طراحی به آیپد پرو شباهت دارد، از سیستم فیس آیدی (Face ID) برای ورود – اگرچه در این گزارش به وجود قابلیت تاچ آیدی در زیر نمایشگر اشاره‌ای نشده است – چهار بلندگوی استریو، یک دوربین عقب، نمایشگری از نوع لیکوئید رتینا، و تراشه A14 یا A14X بایونیک (که احتمالاً در آیفون ۱۲ نیز از آن استفاده خواهد شد) بهره می‌برد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که آیپد ایر ۴ شباهت زیادی به آیپد پرو لایت دارد و حاوی ویژگی‌های سطح بالایی برای یک تبلت در این رده می‌شود.

چه انتظاراتی از آیپد ایر ۴ داریم؟

در ادامه به بیان مواردی می‌پردازیم که انتظار داریم در نسل جدید تبلت‌ های آیپد ایر اپل شاهد آن‌ها باشیم.

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۱- پشتیبانی از اپل پنسیل ۲

آیپد ایر ۳ تنها با اپل پنسیل اصلی کار می‌کرد که مطمئناً اشکالاتی هم داشت (برای نمونه، شارژ کردن آن دردسرهای زیادی داشت). مدل‌های اخیر سری آیپد پرو از نسل دوم اپل پنسیل (Apple Pencil) استفاده می‌کند که بیشتر مشکلات نسخه اول آن را حل کرده بود.

به همین جهت، ما دوست داریم که آیپد ایر جدید به جای پشتیبانی از نسخه اصلی اپل پنسیل، از نسل دوم آن بهره ببرد. بنابراین اگر اپل بخواهد آیپد ایر ۴ همانند آیپد پرو لایت باشد و تنها نسخه بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی خود نباشد، این تغییری‌ست که باید حتماً آن را برای تبلت جدید خود لحاظ کند.

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۲- عدم استفاده از تاچ آیدی با دکمه فیزیکی

یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص آیپد ایر که به عنوان DNA آن شناخته می‌شود، استفاده از قابلیت تاچ آیدی با یک دکمه فیزیکی‌ست که که حاشیه‌ی بزرگی برای جایگیری آن لحاظ شده است. آیپدهای میان‌ رده از این نوع طراحی استفاده می‌کنند، در حالیکه مدل‌های اخیر آیپد پرو از قابلیت فیس آیدی استفاده می‌کنند و حاشیه‌های بسیار نازک‌تری دارند.

چه اپل بخواهد سری آیپد ایر بیش از پیش به سری پرو شبیه شود چه قصدی برای این کار نداشته باشد، نیازی به استفاده از این طرح قدیمی برای تبلت های میان رده خود ندارد و باید از چنین ساختاری تنها برای تبلت های میان رده دیگر خود یا سری آیپد مینی استفاده کند.

در عوض، ما دوست داریم که آیپد ایر جدید از قابلیت فیس آیدی بهره ببرد یا همانطور که در یکی از گزارش‌ها آمده بود، حسگر اثر انگشت درون نمایشگر قرار گیرد تا شاهد حاشیه‌های کمتری در این تبلت باشیم.

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۳- چیپستی جدیدتر

اتفاقی که احتمالاً رخ خواهد داد اما ما می‌خواهیم که حتماً شاهد آن باشیم این است که مدل‌های جدید آیپد ایر از تراشه جدیدی استفاده کنند. یحتمل اپل از تراشه A13 بایونیک (A13 Bionic) برای آیپد ایر ۴ استفاده خواهد کرد که در سری آیفون ۱۱ این شرکت نیز شاهد قدرت و عملکرد آن بوده‌ایم.

این مورد باعث می‌شود تا قدرت پردازشی این تبلت بسیار بیشتر شود و در عین حال، به احتمال زیاد، هزینه تولید آن را نیز بیشتر نمی‌کند (زیرا اپل نیازی به تولید چیپست جدیدی ندارد).

آیپد پرو ۲۰۲۰ از تراشه A12 بایونیک موجود در آیفون XS بهره می‌بردند، بنابراین اگر اپل از چیپست A13 برای آیپد ایر ۴ استفاده کند، احتمالاً شاهد قدرت بیشتر آن نسبت به سری آیپد پرو خواهیم بود به همین جهت، نمی‌توان با قاطعیت گفت که اپل چنین چیزی را برای نسل جدید سری تبلت های میان رده خود لحاظ خواهد کرد چراکه قصد ندارد دو سری از تبلت های خود را بیش از اندازه به یکدیگر شبیه سازد.

با این حال، ما حداقل دوست داریم که شاهد همان تراشه مورداستفاده در آیپد پرو ۲۰۲۰ در آیپد ایر جدید نیز باشیم.

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۴- یک پورت USB-C

در یکی از شایعات مربوط به این محصول آمده است که آیپد ایر ۴ به جای پورت لایتنینگ (که در اکثر محصولات اپل شاهد آن هستیم) از پورت USB-C بهره خواهد برد و این تغییری‌ست که ما واقعاً انتظار داریم شاهد آن باشیم.

پورت‌های USB-C امکان شارژ سریع‌تر و همچنین انتقال سریع‌تر داده‌ها را به ارمغان می‌آورند بنابراین هم بهره‌وری و هم استفاده عمومی آن‌ها نسبت به پورت لایتنینگ بهتر است.

تبلت آیپد پرو ۲۰۲۰ از پورت USB-C استفاده می‌کردند بنابراین اپل سابقه پشتیبانی از این نوع پورت را دارد. از سوی دیگر، چند سالی‌ست که شایعات متعددی منتشر شده که حکایت از استفاده آیفون‌های اپل از این پورت را دارند که البته تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

آیپد ایر ۴؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم - تکفارس 

۵- قیمت پایین

سری محصولات آیپد ایر در رده تبلت های «میان رده» قرار می‌گیرند و شباهت بیشتری به آیپدهای میان رده و آیپد مینی اپل نسبت به سری آیپد پرو دارند. ما انتظار داریم آیپد ایر ۴ نیز در همین رده قرار گیرد.

بسیاری از اطلاعات فاش شده و گزارش‌ها نشان می‌دهد که آیپد ایر ۴ شباهت زیادی با سری آیپد پرو دارند ولی این شباهت باعث نمی‌شود که این دو محصول از نظر قیمتی نیز به هم شباهت داشته باشند.

پایین نگه داشتن قیمت این محصول باعث می‌شود افراد بیشتری قادر به خرید آن باشند و حتی باعث می‌شود اگر شخصی به تبلتی رده بالا نیاز دارد، سری بعد به خرید آیپد پروهای اپل اقدام کند بنابراین قیمت مناسب آیپد ایر ۴، از همه نظر برای اپل سود خواهد داشت.

نظر شما در خصوص تبلت جدید اپل چیست؟ آیا خواهان ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری برای این محصول هستید؟ لطفاً پیش‌بینی‌ها و انتظارات خود از این تبلت جدید را از بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید. در مقالات بعدی، به جمع‌بندی اطلاعات منتشر شده و انتظارت خود از دیگر محصولات و سرویس‌هایی که احتمالاً در رویداد ۲۵ شهریور اپل معرفی می‌شوند، خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید