هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 
هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

۸۲۷ کیلومتر دوام باتری، شتاب اولیه ۲٫۵ ثانیه‌ای و قیمتی برابر با ۸۰ هزا دلار…!

لوسید موتورز مدتی قبل از نخستین خودروی خود به‌ نام لوسید ایر سدان که خودروی تمام برقی است در یک مراسم مجازی در پایگاه خود در سیلیکون‌ ولی رونمایی کرد. بنابر ادعای سازنده، دوام باتری‌های این خودروی سدان جدید ۵۱۷ مایل (۸۲۷ کیلومتر) است و می‌تواند مسافت یک چهارم مایل را (۶۴۰ متر) را در زیر ۱۰ ثانیه بپیماید. لوسید ایر سدان دارای ۱۰۰۰ اسب‌ بخار قدرت است و قرار شده تا قیمتی زیر ۸۰ هزار دلار داشته باشد (نرخ مذکور تا زمانی به این صورت پایدار خواهد ماند که دولت فدرال به خریداران خودروهای برقی مزایای مالیاتی اعطا کند).

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

فرایند توسعه لوسید ایر بیش از یک دهه در دست انجام است. لوسید موتورز که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، نخست به تولید باتری‌های مسابقه‌ای با توان و کاربری بالا برای مسابقات فرمول E پرداخت. این شرکت در سال ۲۰۱۶ نام خود را به شکل کنونی‌اش درآورد (Lucid Motors) و وعده تولید سدان با اندازه متوسطی را داد که حس یک محصول فول‌سایز و گران‌قیمت را دارد. قرار بود لوسید ایر در نمایشگاه خودروی نیویورک امسال رونمایی شود اما بخاطر شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد.

لوسید تحت رهبری مهندس ارشد پروژه تسلا مدل S که هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل لوسید شناخته می‌شود، آقای پیتر رالینسون، به حدی از دانش تولید رسیده است تا بتواند تسلا را برای تولید سدان‌های لوکس برقی به چالش بکشد. محصول جدید لوسید نیز همانند تمام تولیدکنندگان تسلا را رقیب اصلی خود می‌داند. مسئله اینجاست که تعداد کمی از رقبای تسلا واقعا توان رقابت با آن را دارند و خوشبختانه لوسید ایر نیز یکی از آن‌ها است.

دور از ذهن نیست اگر لوسید ایر یا یک نسخه تغییر و بهبودیافته از تسلا مدل S بدانیم؛ البته که ایر پا را از توسعه و بهبود فراتر گذاشته و ارقام شگفت‌انگیزی را در زمینه‌های مختلف به خریداران پیشنهاد می‌کند. در حقیقت ایر توسط افرادی تولید شده است که مدعی هستند به اندازه تسلا دانش دارند تا جهان خودرو را وارد فاز بعدی آن (الکتریکی شدن) کنند. این ادعا بیشتر برای جذب سرمایه‌داران است تا جذب خریداران و ظاهرا تسلا را ناراحت کرده است چراکه ایلان ماسک چندی پیش در توییتی ادعا کرده که آقای رالینسون طراح تسلا مدل S نبوده است!

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

برخلاف سایر رقبای تسلا، لوسید موتورز از یک شبکه توزیع جهانی مطمئن سود می‌برد و باعث می‌شود تا تسلا بیش‌ازپیش به چالش کشیده شود. حال با معرفی سدان ایر و اعلام ساخت یک خودروی SUV در آینده‌ای نه‌چندان دور، آقای رالینسون قصد دزدین خریداران و سرمایه‌گذاران شرکتی را دارد که سابقا در آن مشغول‌ به‌ کار بوده است.

بیشتر مشخصات فنی لوسید ایر به‌صورت رسمی اعلام شده‌اند. تیم استراتژی رسانه‌ای لوسید تا پیش از رونمایی رسمی از ایر و به‌مدت یک ماه هر هفته چند مشخصه از مدل ایر را فاش می‌کرد؛ با این روش، مخاطب بجای دریافت حجم بالایی از اطلاعات به‌ صورت یکجا، به‌شکل داستان‌وار درباره بخش‌های متفاوت این خودرو می‌آموزد. مشخصات لوسید ایر به‌شرح زیر می‌باشد:

  • باتری با ظرفیت ۱۱۳ کیلووات‌ ساعت
  • پیمایش ۵۱۷ مایل (۸۲۷ کیلومتر) تحت شرایط ایده‌آل
  • شارژ سریع DC باتری (پیمایش ۲۰ مایل با هر ۱ دقیقه شارژ)
  • توان پیمایش ۶۰ درصد مسافت قابل‌پیمایش تنها با ۲۰ دقیقه شارژ
  • ۱۰۸۰ اسب‌بخار قدرت
  • شتاب صفر تا صد کیلومتربرساعت: ۲٫۵ ثانیه
  • پیمایش مسافت یک چهارم مایل در ۹٫۹ ثانیه
  • رنج قیمت ۸۰ تا ۱۶۹ هزار دلاری (بسته به آپشن‌ها و تیپ خودرو)
  • ۲۸۰ لیتر فضای بار
  • ۳۲ سنسور پیشرفته برای سیستم کمک‌راننده که شامل دوربین، رادار، اولتراسونیک و LiDAR می‌شود

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

همانند دیگر سازندگان خودروهای برقی، لوسید نیز امیدوار است تا با تکرار استراتژی فروش تسلا (فروش شما بالایی از خودروهای گران‌قیمت) بتواند تولید خودرویی دیگر را با حجم بالاتری شروع کند. لوسید ایر در چهار نسخه تولید خواهد شد: نسخه پایه این دستگاه ۸۰ هزار دلار (به‌جز مالیات)، نسخه ایر تورینگ ۹۵ هزار دلار، نسخه ایر گرندتورینگ ۱۳۹ هزار دلار و نسخه ایر دریم ادیشن هم ۱۶۹ هزار دلار قیمت خواهد داشت. هر مدل مسافتی متفاوت را خواهد پیمود و به سیستم‌های متفاوتی مجهز خواهد شد. جدول زیر شامل مشخصات هر مدل لوسید ایر به‌صورت جداگانه است:

مدلقیمت (دلار)مسافت قابل پیمایشقدرتشتاب ۰-۱۰۰زمان پیمایش یک‌چهارم مایلحداکثر سرعت (مایل‌برساعت)مسافت با ۲۰ دقیقه شارژشدنسقف سرعت شارژدسترسی
ایر استاندارد۸۰ هزار۳۰۰ مایل۱۲۰۰mph۲۰۲۲
ایر تورینگ۹۵ هزار۴۰۶ مایل۶۲۰۳٫۲۱۱٫۴۱۵۵۳۰۰ مایل۱۲۰۰mphربع چهارم ۲۰۲۱
ایر گرندتورینگ۱۳۹ هزار۵۱۷ مایل۸۰۰۳۱۰٫۸۱۶۸۳۰۰ مایل۱۲۰۰mphربع دوم ۲۰۲۱
ایر دریم‌ادیشن۱۶۹ هزار۴۶۵ تا ۵۰۳ مایل۱۰۸۰۲٫۵۹٫۹۱۶۸۳۰۰ مایل۱۲۰۰mphربع دوم ۲۰۲۱

از ویژگی‌های جدید ایر می‌توان به تجهیز آن به دستیار صوتی مخصوص آمازون یعنی الکسا اشاره کرد که حال کاملا با سیستم ایر یکپارچه شده است؛ این بدان معناست که راننده برای کنترل سیستم رهیاب، پاسخ‌ دادن به تماس‌ها، تعویض ایستگاه رادیو و حتی اتصال به بلندگوی هوشمند آمارون اکو می‌تواند از الکسا استفاده کند. سیستم تشخیص صدای جدید موجود در لوسید ایر می‌توان به‌طرز قابل‌توجهی از حواس‌پرتی راننده بکاهد. اینکه راننده بدون از دست‌ دادن تمرکز خود از روی جاده و لمس‌ نکردن حتی یک دکمه قادر به تعیین دمای کابین باشد، مقصد رهیاب را تغییر دهد و یا به موسیقی دلخواه خود باشد، دستاوردی بسیار مهم است. سیستم‌های دیجیتالی که لازمه کاربری‌شان حرکت بین صفحات متعدد است، یکی از مهم‌ترین عوامل حوا‌پرتی هنگام رانندگی هستند.

یکی از بهترین نکات لوسید ایر، سدان‌ بودن آن است. با وجود افزایش هر روزه خرید خودروهای SUV که برآورد شده تا سال ۲۰۲۵ سه-چهارم کل خودروهای بازار ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند، لوسید موتورز به سراغ ساخت یک سدان روی آورده است (البته برای لوسید برای تولید یک SUV نیز برنامه دارد). گفتنی است که لوسید در اینگونه تصمیم‌گیری تنها نیست، خودروسازی سوئدی پول‌استار که زیرمجموعه ولوو محسوب می‌شود نیز با معرفی سدان کامپکت پول‌استار ۲ همین راه را در پیش گرفته است. اما ظاهرا رقبای دیگر نظیر کادیلاک، نیسان و ریویان به ساخت شاسی‌بلندهای برقی علاقه بیشتری دارند.

مسلما مدل ایر رقیبی سرسخت برای تسلا مدل S به‌شمار می‌رود اما به گفته آقای رالینسون، لوسید ایر بیشتر افرادی را هدف قرار داده است که هم‌اکنون مالکان خودروهایی نظیر مرسدس بنز کلاس S هستند و با گذر زمان کم‌ کم به خودروهای برقی علاقه‌مند می‌شوند و با وجود اعتقاد به جذابیت‌های تسلا، حاضرند تا مرسدس خود را با یک لوسید تعویض نمایند.

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

کم‌تر از سه هفته گذشته بود که خودروسازی مرسدس بنز از نسل جدید سدان لوکس کلاس S رونمایی کرد. نسل جدید کلاس S از فناوری‌های جدیدی مانند دستیار صوتی بهبودیافته، پیشرفته و همگام به سیستم خودرو سود می‌برد. مسئله اینجاست که ظاهرا مشتریان کلاس S تمایل خاصی به خودروهای الکتریکی دارند و خودروی مذکور همچنان موتوری بنزینی دارد. حال پاسخ این سوال که آیا این دسته از مشتریان حاضرند مرسدس بنز را رها کرده و به‌سراغ لوسید بروند، با گذر زمان مشخص می‌شود!

همانند دیگر شرکت‌های نوپا صنعت خودروهای برقی، لوسید موتورز نیز فراز و نشیب‌های بسیاری را پیموده است. قرار بر این بوده است که لوسید ایر در سال ۲۰۱۸ وارد خط تولید گردد اما با مواجهه شرکت با کمبود منابع برای ساخت خط تولید ۷۰۰ میلیون دلاری در آریزونا، تولید خودروی مذکور به تعویق افتاد. لوسید پس از سرمایه‌گذاری وسیع عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ دوباره روی پای خود ایستاد. بیشتر گزارش‌ها حاکی از سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری عربستان برروی لوسید هستند اما رقم واقعی این سرمایه‌گذاری بیشتر از این خواهد بود. براساس گزارشی از The Verge، مالکیت اصلی لوسید موتورز در ازای مبلغ ۱٫۳ میلیارد دلار به عربستان سعودی واگذار شد. اینکه سهم عربستان در تصمیم‌گیری‌های شرکت برای تولید مدل‌های متفاوت چقدر است، همچنان سوالی بدون پاسخ باقی مانده است!

هر آنچه از سدان لوکس و برقی لوسید ایر می‌دانیم - تکفارس 

عربستان سعودی اعلامیه این همکاری را در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر کرد. این قرارداد علی‌رغم تایید نشدن از سوی بخش سرمایه‌گذاری خارجی وزارت صنعت آمریکا، همچنان پابرجا ماند. آقای رالینسون در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ گفت که علی‌رغم مسائل سیاسی که گریبان‌گیر عربستان هستند می‌تواند به‌خوبی این همکاری را مدیریت کند:

به نظر من لوسید می‌تواند بخشی از حرکتی باشد که تغییرات خوبی را به‌ دنبال دارند. این چشم‌انداز من است. ما یک همکار تجاری داریم؛ قراردادی با بخش سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی. این همکاری کاملاً استراتژیک است. آن‌ها در کمک به ما متعهد هستند تا از طریق لوسید بتوانیم اوضاع را به‌ نحوی تغییر دهیم که به‌ سود تمام بشریت باشد و به جامعه عربستان نیز سود برساند.

تاثیر بستن قرارداد با عربستان سعودی برروی فروش آینده لوسید ایر و دیگر محصولات لوسید هنوز مشخص نیست. این شرکت هم‌اکنون درحال سرمایه‌های عمومی برای رزرو خودروهایش است: ۱۰۰۰ دلار برای مدل استاندارد ایر و ۷۵۰۰ دلار برای نسخه دریم‌ادیشن. تحویل نخستین خودروها نیز از بهار ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. تمامی این دستگاه‌ها در مقر در دست ساخت لوسید در اریزونا ساخته می‌شوند. لوسید هم‌اکنون درحال کار برروی محصول بعدی خود به‌عنوان یک SUV است که احتمالا سال آینده معرفی خواهد شد. براساس گزارش‌ها عربستان اصرار بسیاری در تولید خودروی SUV از سوی لوسید دارد.

تولید کی خودروی SUV بزرگترین چالیش لوسید در آینده نخواهد بود. لوسید ایر افرادی را به‌ عنوان هدف قرار داده است که هم‌اکنون حداقل مالک یک یا دو دستگاه خودروی الکتریکی هستند. برای رسیدن به موفقیت مدنظر و شکست تسلا، لوسید مجبور است با کاهش قیمت خودروی خود را برای طیف وسیع‌تری از افرادی جامعه در دسترس قرار دهد. در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری را از لوسید ایر مشاهده کنید:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید