تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 
تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا یکی از مورد انتظارترین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. حال که عرضه جهانی آن از سوی سامسونگ می‌گذرد، زمان آن است تا به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این تلفن‌ بالارده بپردازیم: شارژدهی و باتری. کارکرد و قدرت این دستگاه همانطور که از آن انتظار می‌رود عالی است، دوربین هم طبق انتظار بی‌نقص عمل می‌کند؛ اما نکته اینجاست که اگر گوشی شارژ نداشته باشد هیچ یک از این ویژگی‌های خوب، رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد. بنابراین در این بررسی با قراردادن سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا در شرایط واقعی و تست‌های متعدد سعی‌شده تا عملکرد باتری این دستگاه مشخص شود.

سامسونگ نیز همانند برخی گوشی‌سازان دیگر امسال پرچمداری را با پسوند «الترا» وارد بازار کرد، این در حالی است که نسل گذشته خانواده نوت، یعنی نوت ۱۰ تنها در دو نسخه استاندارد و پلاس عرضه شد. تنها یک نکته سردرگم‌کننده درباره گلکسی نوت ۲۰ الترا وجود دارد و آن هم نرخ تازه‌سازی متغیر آن است؛ نرخ تازه‌سازی نمایشگر این دستگاه می‌تواند تا رقم ۱۲۰ هرتز افزایش یابد. حال نکته سردرگم‌کننده این است که این افزایش نرخ تازه‌سازی (نوسازی) تا چه حد بر شارژدهی دستگاه تاثیر خواهد گذاشت؟!

ظرفیت باتری خانواده گلکسی نوت ۲۰ به شرح زیر است:

  • گلکسی نوت ۲۰ استاندارد: ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • گلکسی نوت ۲۰ الترا: ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • گلکسی نوت ۱۰ پلاس: ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت

تست باتری در زمینه وب‌گردی

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

با توجه به نتایج تست وبگردی، ۲۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت اضافه موجود در گلکسی نوت ۲۰ الترا باعث افزایش عمر باتری در این زمینه می‌شود. این  دستگاه توانست تا ۱۱ ساعت و ۵۷ دقیقه در این تست دوام بیاورد که رقم تاثیرگذاری است. در جایگاه مقایسه، باید گفت که در این تست، نوت ۲۰ الترا ۳۰ دقیقه بیشتر از نسل گذشته خود یعنی نوت ۱۰ پلاس دوام آورده است. نتیجه مذکور تحت این شرایط به دست آمد که نرخ تازه‌سازی نوت ۲۰ اولترا روی ۶۰ هرتز تنظیم شده‌بود. وقتی این بررسی دوباره و این‌بار با نرخ تازه‌سازی خودکار انجام شد، عمر باتری تا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش یافت!

نسخه استاندارد سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ در این تست توانست امتیازی مشابه گلکسی نوت ۲۰ الترا با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز کسب کند که برای این دستگاه با توجه به ظرفیت کمتر باتری آن قابل تحسین است؛ اما باید در نظر داشت که نمایشگر نوت ۲۰ استاندارد از برادر بزرگ‌تر خود کمی کوچک‌تر است (۶٫۷ اینچ دربرابر ۶٫۹ اینچ) پس خیلی هم نباید این دستاورد را بزرگ جلوه داد. شایان‌ ذکر است که مقایسه مذکور را بدون در نظر گرفتن نرخ تازه‌سازی خودکار نوت ۲۰ الترا بدانید.

تست باتری در زمینه پخش ویدئوهای یوتیوب

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

گوشی های هوشمند سامسونگ در تست پخش ویدئو از یوتیوب معمولا در میان بهترین دستگاه‌ها قرار دارند. متاسفانه گلکسی نوت ۲۰ الترا این رسم را نادیده گرفته است. از آنجایی که یوتیوب از نرخ تازه‌سازی بالاتر از ۶۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کند، نوت ۲۰ الترا روی نرخ تازه‌سازی مذکور تنظیم شد ولی متاسفانه حدودا یک ساعت کمتر از نسل گذشته خود (گلکسی نوت ۱۰ پلاس) قادر به پخش ویدئو از یوتیوب شد؛ درحالیکه از باتری بزرگ‌تری نسبت‌ به آن برخوردار بود. نوت ۲۰ الترا در این تست توانست ۷ ساعت به پخش محتوا از یوتیوب ادامه دهد که آن را در جدول رده‌بندی از بسیاری از رقبا پایین‌تر قرار می‌دهد. واقعا برای یک تلفن‌ هوشمند با نمایشگری به زیبایی نمایشگر نوت ۲۰ الترا، این مورد یک سرافکندگی محسوب می‌شود.

تست باتری در زمینه اجرای بازی های سه بعدی

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

بازی‌های موبایل و پردازش‌های سنگین احتمالا بهترین موقعیت برای بررسی تاثیر نرخ نوسازی متغیر نمایشگر نوت ۲۰ الترا هستند. پس از گذشت سال‌ها بهترین بهبودها در بازی‌ها به‌ لطف نرخ نوسازی بالا اتفاق افتاد و به اصلی جدانشدنی از تجربه گیمینگ تبدیل شد. چند سالی است که این فناوری راه خود را به موبایل‌ها نیز باز کرده است. متاسفانه باید گفت هیچ کار دیگری مانند انجام بازی‌های سنگین سه‌بعدی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی شارژ نوت ۲۰ الترا را خیلی سریع خالی نمی‌کند. انجام همان بازی‌ها با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز به نوت ۲۰ الترا توانایی رقابت با نوت ۲۰ و نوت ۱۰ پلاس (در حوزه شارژدهی) را می‌دهد اما زمان اجرای بازی‌های سنگین با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، عمر باتری با کاهشی دو ساعته به ۵ ساعت و ۸ دقیقه می‌رسد. شایان‌ ذکر است که تمام بازی‌های موجود در بازار از نرخ‌های نوسازی بالاتر از ۶۰ هرتز تا پشتیبانی نمی‌کنند اما اگر عنوانی باشد که بتواند به پابه‌پای نمایشگر نوت ۲۰ الترا پیش بیاید، حتما شارژ باتری را خیلی زود خالی خواهدکرد.

نتیجه‌گیری

تست باتری گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ الترا - تکفارس 

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا بی‌شک یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آید. متاسفانه با وجود اینکه سامسونگ در ساخت این گوشی پرچمدار توانسته است چند قدم به جلو بردارد، شارژدهی باتری با وجود نرخ نوسازی متغیر کمی راه را برای پیشرفت تنگ می‌کند. حتی بدون نرخ نوسازی مذکور هم نوت ۲۰ الترا توان کنار زدن تمام رقبا را ندارد و ممکن است چند قدم از بهترین بودن فاصله داشته باشد. انتظارات از این دستگاه کمی بیشتر از این بود چراکه نه‌ تنها از باتری با ظرفیت بالایی برخوردار است بلکه قیمت گزافی هم دارد.

طبق روال همیشگی سامسونگ، احتمال ارائه به‌روزرسانی‌های متعدد برای نوت ۲۰ الترا نیز وجود دارد اما تا زمان ارائه به‌روزرسانی مناسب نمی‌توان شارژدهی باتری را به‌عنوان یکی نقاط قوت نوت ۲۰ الترا به‌ حساب آورد، حداقل در مقایسه با نسل گذشته‌اش یعنی نوت ۱۰ پلاس!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید