گوگل نقشه‌های مپس را رنگ‌آمیزی می‌کند - تکفارس 
گوگل نقشه‌های مپس را رنگ‌آمیزی می‌کند - تکفارس 

گوگل نقشه‌های مپس را رنگ‌آمیزی می‌کند

مجید مهرعلی
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - 11:30
گوگل نقشه‌های مپس را رنگ‌آمیزی می‌کند - تکفارس 

گوگل اخیرا به‌صورت مداوم مشغول بهبود عملکرد گوگل مپس بوده و به‌تازگی خبر از بهسازی‌هایی در بخش دیداری اپلیکیشن داده است. تغییرات به وجود آمده به تصاویر جزئیات بیشتری می‌افزاید و کاربران در هنگام انجام یک رانندگی مجازی در یک منطقه و یا برنامه‌ریزی برای یک سفر می‌توانند اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند. این به‌روزرسانی گوگل مپس به یک منطقه در هنگام مشاهده شدن در اپلیکیشن، شکل طبیعی‌تری می‌بخشد.

آن‌طور که گوگل ادعا می‌کند «کاوش یک محل به شما نگاه بهتری از ویژگی‌های طبیعی آن محل می‌دهد و شما می‌توانید سواحل و بیابان‌های برنزی و بایر را به‌آسانی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌های آبی تشخیص دهید. شما می‌توانید با یک نگاه از پرآبی و سرسبزی یک محل باخبر شوید و حتی ببینید که در قله‌ کوه‌ها پشته‌ای از برف وجود دارد یا خیر».

این جزئیات جدید به کمک ماهواره‌های تصویری با کیفیت بالای گوگل میسر می‌شود که ۹۸ درصد گستره جهانی را پوشش می‌دهند. در کنار این‌ها یک الگوریتم رنگ‌آمیزی نقشه جدید نیز وجود دارد که با آن نقشه‌های گوگل مپس بیشتر از پیش زنده شده و جزئیات بیشتر و رنگ‌های واقعی‌تری را ارائه می‌دهند، اتفاقی که باعث درک بهتر محیط یک منطقه خاص می‌شود. تکنیک رنگ‌آمیزی با استفاده از یک رایانه آغاز می‌شود. این رایانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به دنبال ویژگی‌های خاص یک منطقه مانند بایر بودن، پوشیده از یخ، جنگلی و کوهستانی بودن می‌گردد. این محل‌ها تحلیل شده و با استفاده از مدل رنگ‌آمیزی HSV، رنگ‌های متفاوتی به آنها اختصاص داده می‌شود. برای مثال، گوگل می‌گوید اگر یک منطقه، محلی جنگلی با تراکم بالا باشد از رنگ سبز تیره برای نشان دادن آن استفاده خواهد شد. به همین ترتیب برای مناطقی با درختچه‌های تکه به تکه از سبز روشن‌تر استفاده میگردد.

به‌روز کردن اپلیکیشن مپس، یکی از جامع‌ترین نمایش‌ها از ویژگی‌های طبیعی  که تاکنون در اپلیکیشن‌های بزرگ نقشه دیده شده است را به ارمغان می‌آورد، قابلیتی که در ۲۲۰ کشور و سرزمینی که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود در دسترس خواهد بود. این پشتیبانی مساوی با پوشش بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومترمربع از خشکی‌هاست. گوگل مدعی است که تغییرات جدید در هر منطقه‌ای که مشاهده کنید محسوس است، از بزرگ‌ترین کلان‌شهرها گرفته تا منطقه‌های کوچک و نواحی روستایی.

در کنار کمک به کاربران برای درک بهتر وضعیت طبیعی یک کشور و یا یک ناحیه، گوگل مپس به‌زودی جزئیات بیشتری از خیابان‌ها را در اختیار کاربران خواهد گذاشت. این اطلاعات فقط در مقیاس صحیح مسیرها خلاصه نشده و شکل درست آنها را نیز شامل می‌شود. محل دقیق پیاده‌روها، خطوط عبور عابر پیاده و محل‌های مخصوص قدم زدن به نمایش درخواهد آمد و اطلاعات مهمی در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که از صندلی چرخ‌دار استفاده و یا یک کالسکه را هدایت می‌کنند. این اطلاعات برای افرادی که به خاطر فراگیری ویروس کرونا ترجیح می‌دهند تنها قدم بزنند نیز مفید خواهد بود. در طی ماه‌های پیش‌ رو اطلاعات مربوط به نقشه‌های با جزئیاتِ خیابان‌ها برای شهر‌های نیویورک، لندن و سانفرانسیسکو منتشر می‌شود و با گذشت زمان دیگر شهر‌ها نیز از این اطلاعات بهره‌مند خواهند شد.

تصاویر بیشتر مربوط به طبیعت از هفته جدید به اپلیکیشن اضافه خواهد شد و برای مشاهده آنها کافی‌ است نقشه دلخواه را بزرگ‌نمایی کنید. توسعه‌دهندگان پلتفرم گوگل مپس نیز به‌زودی قادر خواهند بود از این تصاویر جدید در نقشه‌های خود استفاده کنند. شما می‌توانید اپلیکیشن گوگل مپس را برای iOS از اپ استور  و نسخه اندرویدی آن را از فروشگاه گوگل پلی دریافت کنید.

همان‌طور که گوگل قابلیت‌های بیشتر و بیشتری به مپس می‌افزاید، اپل نیز سخت مشغول کار بروی اپلیکیشن مسیردهی خود است. در سال ۲۰۱۸، اپل اعلام کرد که اپلیکیشن اپل مپس (Apple Maps) را خود از پایه خواهد ساخت و از داده‌های شرکت‌های مهیاکننده‌ سوم شخصی مانند تام‌تام (TomTom) استفاده نخواهد کرد. خودروهای طراحی‌شده اپل تاکنون بیش از ۶٫۵ میلیون کیلومتر را رانندگی کرده‌اند تا نمایش‌های با جزئیات‌تر و قابل‌فهم تری را برای کاربران مهیا کنند. اگرچه اپل سخت در تلاش است تا پابه‌پای گوگل حرکت کند، اما این گوگل است که به ایفای نقش رهبری خود در مسیریابی موبایلی ادامه می‌دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.