رونمایی اپل از پتنتی جدید برای ایرپادها - تکفارس 
رونمایی اپل از پتنتی جدید برای ایرپادها - تکفارس 

رونمایی اپل از پتنتی جدید برای ایرپادها

علی صفرپور
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 17:58
رونمایی اپل از پتنتی جدید برای ایرپادها - تکفارس 

پیش‌تر مشکلات کارخانه‌ای نامعلومی اپل را از آغاز عرضه ایرپاد (پس معرفی رسمی این محصول) در سال ۲۰۱۶ متوقف کرد اما اپل دو ماه بعدتر ایربادهایش را روانه بازار کرد. در آن زمان معلوم نبود که آیا مشتریان به‌ محصولی با طراحی عجیب و آینده‌نگرانه روی خوش نشان می‌دهند یا خیر؟! پاسخ این سوال پس گذشت چند سال به روشنی مشخص است: بله. از زمان معرفی تاکنون ایرپادها یکی از پرفروش‌ترین محصولات اپل بوده‌اند.

اپل نیز مانند دیگر دیگر پیشتازان صنعت از بهبود محصولات خود دست نمی‌کشد؛ بهبود مناسب محصولات یکی بهترین‌ راه‌ها برای سبقت‌گرفتن از رقیبان است. در ماه مارس سال ۲۰۱۹ اپل از نسل دوم ایرپادهایش پرده‌برداری کرد؛ در نسل دوم ایرپادها، امکان فراخوان دستیار صوتی سیری با گفتن عبارت «Hi Siri» برای کاربران وجود دارد. علاوه‌بر فراخوان سیری، طول عمر باتری ایربادهای اپل نیز بهبود یافته‌بود و با یک کیف باقبلیت شارژ بی‌سیم ایرپادها عرضه شدند. تراشه H1 نیز جایگزین تراشه W1 پیشین شد که به کاربر امکان ۵۰ درصد مکالمه بیشتر را می‌داد. لیست بهبودهای نسل دوم ایرپاد همچنان ادامه دارد. اپل شش ماه بعد ایرپاد پرو را رونمایی کرد. نسخه پرو این دستگاه علاوه‌بر تمام ویژگی‌های نسخه پایه به سیستم نویزگیر فعال مجهز بود (این فناوری صداهای مزاحم خارجی را برای تجربه بهتر موسیقیایی کاهش می‌دهد).

پتنت جدید اپل به کاربر اجازه شنیدن صداهای محیطی خطرناک را می‌دهد

اپل اینسایدر گفته که به‌تازگی یک پتنت جدید در US Patent ثبت‌شده است که به اپل تعلق دارد. این پتنت راهی پیداکرده است که صدای ایربادها را به‌صورت خودکار و تحت شرایط اضطراری کاهش می‌دهد تا کاربر قادر به شنیدن صداهای محیطی شود که ممکن است برای او خطرآفرین باشند، مثلا صدای یک ماشین که درحال نزدیک‌شدن به کاربر است. این پتنت با نام «Contextual audio System» از ترکیب فناوری موجود در ایربادها و سنسور تشکیل شده‌است. اپل در توضیح این پتنت گفته است که به‌تصور برخی، سنسور مذکور کارایی یکسانی با سیستم شنیداری موجود ایربادها دارد و می‌افزاید:

این سیستم صوتی جدید از انواع مختلف داده استفاده می‌کند تا موقعیت مکانی کاربر را تشخیص داده و خروجی صوتی دستگاه را متناسب با آن تنظیم کند.

رونمایی اپل از پتنتی جدید برای ایرپادها - تکفارس 

تصویر منتشرشده برای پتنت جدید اپل

بسته به وضعیتی که کاربر در آن قرار دارد صدا ممکن است کم شود یا حتی خاموش گردد. اپل هم‌اکنون دارای یک سیستم تشخیص خودکار صداست که محتوای صوتی درحال پخش را هنگامی که ایرباد از گوش کاربر خارج می‌گردد متوقف می‌کند. وقتی که جفت ایرباد کاملا از گوش کاربر خارج شوند موسیقی بجای پخش ازطریق ایربادها از بلندگوی گوشی پخش خواهندشد.

سیستم مذکور در پتنت به‌صورت خودکار اقدام کرده و سطح صدا را تشخیص می‌دهد تا به نویزگیر فعال اجازه اقدام بدهد. این سطح صدا بسته‌به اینکه ایربادها تا چه میزان درون گوش فرورفته باشند، متفاوت است؛ شناسایی سطح صدا به شرایط مختلفی دیگری همچون استفاده از هر دو ایرباد، یا استفاده از یکی آنها نیز بستگی دارد. این سیستم به بررسی صداهای اطراف کاربر می‌پردازد تا اگر صدایی را خطرناک شناسایی کرد باکاهش میزان صدا یا آزادسازی نویزگیر به کاربر هشدار دهد. اپل خود نیز درباره این سیستم توضیحاتی ارائه داده‌است:

دستگاه‌های پوشیدنی الکترونیکی مانند ایربادها، هدفون‌ها و حتی عینک‌ها گاهی باعث کاهش توجه کاربران از محیط اطراف می‌شوند که این مورد می‌تواند زمینه‌ساز خطرات متعدد باشد که امنیت و ایمنی کاربران را تهدید کند.

همانطور که مشاهده کردید اپل در این توضیح از پوشیدنی‌های دیگری همچون هدفون و عینک نیز یادکرده است. احتمالا این سیستم در اپل گلس و هدفون‌های آینده اپل ( احتمالا با نام ایرپاد X) نیز به‌کار گرفته شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید