سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 
سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد

مهرداد میرشاهی
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 18:51
سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

پس از ماه‌ها صبر و انتظار و انتشار شایعات و گزارش‌های فراوان، سرانجام سری گوشی های گلکسی نوت ۲۰ سامسونگ به صورت رسمی در جریان رویداد آنپکد ۲۰۲۰ معرفی شدند. همانطور که انتظار می‌رفت، شاهد عرضه دو مدل از این سری خواهیم بود؛ گلکسی نوت ۲۰ الترا همانطور که از نام آن پیداست، برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که به دنبال نهایت قدرت هستند. از سوی دیگر، گلکسی نوت ۲۰ نیز برای کاربران معمولی که خواهان استفاده از قلم استایلس S Pen و بهره‌گیری از بهترین دوربین گوشی های ساموسنگ هستند، مناسب خواهد بود.

در ادامه به بررسی همه ویژگی‌ها و مشخصات رسمی گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا خواهیم پرداخت.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

گلکسی نوت ۲۰ (راست)، گلکسی نوت ۲۰ الترا (چپ)

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا

همانطور که از نام این محصول پیداست، گلکسی نوت ۲۰ بر پایه پلتفرم گلکسی S20 الترا ساخته شده است. این گوشی همان صفحه نمایش را دارد یعنی پنل ۶٫۹ اینچی دینامیکی از نوع امولد (AMOLED) با رزولوشن ۱۴۴۰p+ و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی. با این حال، همچنان استفاده از حالت ۱۲۰ هرتزی باید رزولوشن رندر تصاویر را روی ۱۰۸۰p+ تنظیم کنید.

قلم استایلس S Pen و لایه پوششی واکوم ( Wacom) روی نمایشگر برای رسیدن به تاخیر ۹ میلی‌ثانیه‌ای ارتقاء یافته‌اند. سامسونگ می‌گوید در حال حاضر، تجربه استفاده از قلم S Pen با نوت ۲۰ الترا همانند نوشتن روی کاغذ است. یادداشت‌هایی که بر می‌دارید به فرمت‌های مجموعه نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس منتقل می‌شوند و با استفاده از Samsung Notes با سایر دستگاه‌ها نیز همگام‌ (سینک) می‌شوند.

از قلم S Pen می‌توان برای پیمایش با پنج عمل Anywhere جدید نیز استفاده کرد. با کشیدن اشکال در هوا (یعنی بدون اینکه نزدیک نمایشگر گوشی باشید) می‌توانید عملیات‌هایی نظیر «بازگشت»، باز کردن اپلیکیشن‌های اخیر، باز کردن صفحه اصلی و غیره را انجام دهید.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

گلکسی نوت ۲۰ الترا نخستین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که نمایشگر آن با استفاده از گوریلا گلس Victus محافظت می‌شود. این موضوع باعث شده تا شاهد مقاومت بیشتر صفحه نمایش در برابر خط و خش‌ها باشیم و اگر گوشی از فاصله دو متری رو سطحی سخت بی‌افتد، سالم خواهد ماند. یک حسگر اثر انگشت اولتراسونیک به همراه یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نیز در نمایشگر این دستگاه تعبیه شده است.

دوربین پشتی همچنان از سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این دوربین تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی تولید می‌کند و ویدئوهای ۸K با نرخ فریم ۲۴ بر ثانیه با نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ (این نسبت تصویر برای کیفیت ۱۰۸۰P با نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه نیز در دسترس قرار دارد) نیز ضبط می‌کند. این دوربین شامل تثبیت‌کننده نوری نیز می‌شود اما خبری از فوکوس خودکار Dual Pixel در آن نیست. با این وجود، فوکوس خودکار Phase Detection اکنون با Laser AF (سنسور ۳ بعدی ToF) تقویت شده است.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

گلکسی نوت ۲۰ الترا از لنزهای پریسکوپ با بزرگنمایی نوری ۵ برابر بهره می‌برد. در این گوشی از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که در اصل، جایگزین سنسور ۴۸ مگاپیکسلی S20 الترا شده است. بزرگنمایی Space Zoom به ۵۰ برابر محدود شده اما این موضوع اصلاً یک نقطه ضعف و قدم رو به عقب محسوب نمی‌شود چراکه زوم ۱۰۰ برابری استفاده شده در سری S20 سامسونگ، کارایی خاصی نداشت.

دوربین فوق عریض ۱۲۰ درجه‌ای از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتر و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

چیپست این گوشی نیز ارتقاء کمی داشته است. این گوشی همانند دیگر گوشی های هوشمند مطرح بازار از تراشه اسنپدراگون ۸۶۵+ کوالکام بهره می‌برد که در مقایسه با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ موجود در سری S20، حدود ۱۰ درصد سریع‌تر است. با این وجود، این دستگاه در بازارهای اروپا و هند با پردازنده اگزینوس ۹۹۰ عرضه می‌شود که نسبت به نسخه قبلی خود، ارتقاء یافته است.

گوشی گلکسی نوت ۲۰ الترا در زمره نخستین گوشی های هوشمندی قرار می‌گیرد که از سرویس xCloud مایکروسافت پشتیبانی می‌کند. با بهره‌گیری از این سرویس و همچنین گیم پس مایکروسافت، می‌توان به بیش از ۱۰۰ بازی عرضه شده برای پلتفرم‌های ایکس‌ باکس دسترسی داشت.

توان این دستگاه توسط یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌شود که ۲۰۰ میلی‌آمپر از نوت ۱۰ پلاس بیشتر است اما نسبت به S20 الترا، ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت کمتر است. یک شارژر ۲۵ واتی با پشتیبانی از شارژ سریع نیز در جعبه این گوشی قرار دارد (متاسفانه شما نمی‌توانید همانند S20 الترا از یک شارژر ۴۵ واتی استفاده کنید). نوت ۲۰ الترا همچنین از شارژر بی‌سیم ۱۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند و شارژ معکوس آن نیز ۹ وات است.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

به مهم‌ترین مبحث مربوط به این گوشی رسیدیم: قیمت سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ الترا برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی از ۱۶۲۶ یورو / ۱۱۸۰ پوند شروع می‌شود. یک گزینه ۵۱۲ گیگابایتی نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است. قیمت این گوشی نسبت به نوت ۱۰ پلاس گران‌تر است (۱۱۰۰ یورو) اما از گلکسی S20 الترا کمتر است (۱۳۴۵ یورو برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی). این گوشی از کارت حافظه microSD برای گسترش میزان فضای ذخیره‌سازی نیز پشتیبانی می‌کند.

این گوشی در زمان عرضه در رنگ‌های برنزی، سفید و مشکی در دسترس قرار خواهد داشت. این گوشی در تاریخ (۲۱ آگوست) در برخی بازارهای منتخب عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که بسته به هر منطقه، گلکسی نوت ۲۰ الترا در هر دو نسخه ۴G و ۵G (با mmWave) در دسترس قرار می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

از سال گذشته، سری نوت در قالب دو نسخه روانه بازار شد و به شکلی قابل توجه، در این نسل نیز شاهد تفاوت این دو نسخه بوده‌ایم. شاید به همین دلیل است که سامسونگ به جای عرضه نسخه پلاس، عرضه نسخه الترا با پیشنهادهای جذاب و حرفه‌ای را هدف خود قرار داده است.

گلکسی نوت ۲۰ نسبت به نسخه قبلی خود، نمایشگر بزرگتری دارد. این گوشی از صفحه نمایشی ۶٫۷ اینچی به جای ۶٫۳ اینچی بهره می‌برد. در حقیقت، نمایشگر این گوشی کمی نسبت به نسخه الترای آن کوچکتر است. با این حال، صفحه نمایش گلکسی نوت ۲۰ تخت است و شاهد استفاده از طرح خمیده در آن نیستیم.

سامسونگ رسماً از گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ الترا رونمایی کرد - تکفارس 

مقایسه اندازه گلکسی نوت ۲۰ الترا و گلکسی نوت ۲۰

این نمایشگر حاوی یک پنل ۱۰۸۰P+ با گوریلا گلس ۵ قدیمی (حتی نوت ۱۰ نیز گوریلا گلس ۶ استفاده می‌کرد) است. این موارد تنها تفاوت‌های این مدل با نسخه الترا نیستند. موردی که بیش از همه به چشم می‌آید، پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی است.

باتری این گوشی به طور قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی، بزرگتر است. ظرفیت باتری گلکسی نوت ۲۰ معادل ۴۳۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت است که تفاوت کمی با باتری گلکسی نوت ۲۰ الترا دارد. نوت ۱۰ از باتری‌ای با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. به هر حال، باتری جدید این گوشی با استفاده از شارژر ۲۵ واتی (موجود در حعبه گوشی) تنها در عرض نیم ساعت (از صفر) تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

دوربین عقب این گوشی نسبت به دو دستگاه S20 و S20 پلاس بهتر است. سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی دارای پیکسل‌های بزرگ ۱٫۸ میکرومتری است که حاوی فوکوس خودکار Dual Pixel و OIS است. از یک سنسور ۴۶ مگاپیکسلی (۱٫۰ میکرومتر) نیز هم برای دوربین تله فوتو (بزرگنمایی ۳ برابری بدون کاهش کیفیت و Space Zoom 30 برابری) و دوربین ضبط ویدئوی ۸K استفاده شده است. در نهایت، همانطور که قبلاً هم دیده‌ بودیم، از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین الترا واید (فوق عریض) این گوشی استفاده شده است.

وضعیت چیپست این دستگاه نسبت به مدل دیگر آن، مشابه است. اگزینوس ۹۹۰ برای بازارهای اروپا و هند و تراشه ارتقاءیافته اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس نیز برای دیگر مناطق. با این حال، ظرفیت حافظه رم این گوشی معادل ۸ گیگابایت است و تنها در نسخه ۲۵۶ گیگابایتی بدون پشتیبانی از اسلات کارت حافظه microSD در دسترس قرار خواهد داشت. از سوی دیگر، نسخه ۵G این گوشی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی نیز عرضه می‌شود.

قیمت سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ ۴G از ۹۵۰ یورو / ۸۵۰ پوند آغاز می‌شود (همانند نسخه وانیلی نوت ۱۰). قیمت مدل ۵G نیز از ۱۰۲۳ یورو / ۹۵۰ پوند شروع می‌شود.

این گوشی در قالب سه رنگ در دسترس قرار خواهد گرفت: برنزی، سبز و خاکستری.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید