انویدیا به خرید ARM نزدیک‌تر می‌شود - تکفارس 
انویدیا به خرید ARM نزدیک‌تر می‌شود - تکفارس 

انویدیا به خرید ARM نزدیک‌تر می‌شود

علی صفرپور
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - 10:59
انویدیا به خرید ARM نزدیک‌تر می‌شود - تکفارس 

معماری مشهور ARM جزویی از ساختار بسیاری از پردازنده‌های امروزی است که تحت مالکیت سافت‌بانک قرار دارد؛ احتمال می‌رود که مالکیت این طراحی دوباره تغییر کند. ARM که در دانشگاه کمبریج تاسیس شده‌بود نخست در سال ۲۰۱۶ و به‌قیمت ۳۱ میلیارد دلار توسط سافت‌بانک خریداری شد. ظاهرا سافت‌بانک قصد دارد بخاطر ضررهایی که ناشی از سرمایه‌گذاری اشتباه در اوبر و وی‌ورک بوده، دارایی‌های خود را از ARM بردارد.

براساس گزارش‌ها انویدیا به سطحی جدید از مذاکرات برای خرید ARM رسیده است. امروز رقم قابل پرداخت توسط انویدیا برای این معماری ساخت چیزی بالغ‌بر ۵۵ میلیارد دلار است. خود انویدیا با ارزشی برابر ۲۶۰ میلیارد دلار از شرکت‌هایی چون اینتل هم ارزشمندتر است.

نیل کمپلینگ، یک تحلیل‌گر در بخش امنیت میرابود، می‌گوید:

بااستفاده از مدل‌ها و طرح‌های ارزان‌قیمت و بی‌نقص انویدیا و تمرکز آن برروی بخش R&D (توسعه و تحقیق)، مهندسی و برنامه‌نویسی مربوط به‌ساختار ARM بی‌نظیر خواهدشد.

معماری ساخت پردازنده ARM توسط شرکت‌های دارنده لیسانس این طراحی نظیر: سامسونگ، اپل، کوالکام و انویدیا استفاده می‌شود. اگر انویدیا بتواند ARM را تصاحب کند، احتمالا شاهد رقابتی ناعادلانه میان غول‌های صنعت الکترونیک خواهیم بود. انویدیا درحال حاضر مشغول‌به ساخت پردازنده‌های گرافیکی است؛ با حرکت جهان به‌سوی استفاده از طراحی ARM حتی در کامپیوترهای شخصی و سرورها، تصاحب و مالکیت این معماری ساخت پردازنده توسط انویدیا می‌تواند برتری قابل‌ ملاحظه‌ای را برایش نسبت‌به رقبایی چون اینتل و AMD به‌ارمغان بیاورد.

آقای Rosenblatt، تحلیل‌گر، با اشاره‌به پردازنده‌های مرکزی دستگاه‌های مختلف و واحد گرافیکی آنها می‌گوید:

شما نیاز به کنترل هم پردازنده مرکز و هم پردازنده گرافیکی دارید تا در این کار موفق باشید؛ این مورد شامل دیتاسنترها نیز می‌شود. براساس استراتژی انویدیا، این شرکت به یک پردازنده مرکزی نیاز دارد که با نقشه توسعه پردازنده‌های گرافیکی‌اش سازگاری داشته باشد. رقبایی چون AMD و اینتل نیز همین نیازها را دارند.

از این‌رو احتمالا هرگونه معامله با انویدیا در این زمینه باعث نظارت و بررسی سخت‌گیرانه و موجی از مخالفت‌ها توسط رقبا می‌شود. مذاکرات هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌اند اما تا چند ماه آینده کامل خواهند شد. باورها براین است که انویدیا هم‌اکنون تنها خریدار جدی ARM محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید