گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 
گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 

گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است

گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 

هفته پیش شاهد برگزاری کنفرانسی آنلاین از سوی شرکت مایکروسافت بودیم که تماماً به بازی های انحصاری و چندپلتفرمه جدید کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series-X) و البته گیم پس اختصاص داشت. اخیراً وب‌سایت The Verge به تحلیل این نمایش و آینده واحد ایکس باکس شرکت مایکروسافت پرداخته است و ما نیز تصمیم گرفتیم تا ترجمه این مقاله را برای شما فراهم کنیم تا کمی بیشتر از برنامه‌های فعلی و آینده ردموندی‌ها برای حضور در صنعت کنسول های بازی بدانید.

مایکروسافت قصد داشت با این کنفرانس، به نمایش بازی های نسل بعدی و «قدرتمند‌ترین کنسول بازی فعلی» بپردازد. اما اگر با این دیدگاه به تماشای این مراسم آنلاین نشستید، به احتمال زیاد از آن ناامید شده‌اید. رویداد مایکروسافت، ویترینی از محتوای آینده ایکس باکس و استودیوهای جهانی ایکس باکس بود اما این کنفرانس اصلاً ما را متقاعد نکرد که چرا باید ایکس باکس سری ایکس بخریم؟ در عوض، این نمایش نشان داد که کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس تنها یکی از روش‌هایی‌ست که می‌توانید با آن به تجربه بازی های ایکس باکس بپردازید و این حقیقت را مشخص کرد که تمرکز واقعی مایکروسافت برای نسل بعدی، روی سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) خواهد بود.

اگر پیگیر اخبار و مقالات منتشر شده در این باره باشید، قطعاً از اهمیت سرویس ایکس باکس گیم پس آگاه هستید. در حقیقت، مایکروسافت در تلاش است تا با استفاده از این سرویس اشتراکی به جای کنسول های سنتی به تعداد بازیکنان میلیونی ایکس باکس بی‌افزاید. مایکروسافت می‌خواهید سرویسی همانند نتفلیکس (Netflix) برای بازی های ویدئویی بسازد و نتایج اولیه نشان می‌دهد که این سرویس تا اینجای کار موفق بوده و توانسته است بیش از ۱۰ میلیون مشترک داشته باشد. همچنین برخی از توسعه دهندگان بازی های ویدئویی از رشد فروش محصولات خود و افزایش میزان بازیکنان عناوین‌شان خبر داده‌اند. مایکروسافت برنامه‌های بزرگی برای ایکس باکس گیم پس با استفاده از سرویس xCloud دارد که تمرکز اصلی آن روی تجربه بازی ها و نسخه‌های نمایشی (دمو) از راه دور دارد.

گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 

مایکروسافت در این نمایش، ۹ مورد از ۱۵ استودیوی خود و همچنین پنج عنوان جدید از استودیوهای ایکس باکس گیم (Xbox Game Studios) و چهار بازی ترد پارتی (Third-Party) را نشان داد. این موضوع در حقیقت نقشه راه (Roadmap) کنسول ایکس باکس سری ایکس و محتوای آن بود، اما مهمتر از آن، نقشه راهی برای آنچه که باید از سرویس گیم پس انتظار داشت، محسوب می‌شود. تعداد بازی های زیادی در این نمایش به تصویر کشیده شدند، حتی اگر مشخص نباشد که چقدر باید برای تجربه آن‌ها منتظر بمانیم. اما اصلی‌ترین تعهد مایکروسافت در این نمایش این بود که همه این بازی ها در روز نخست عرضه خود در سرویس ایکس باکس گیم پس نیز در دسترس قرار خواهند داشت.

حتی بازی Destiny 2 که با اشتراک استیدیا پرو (Stadia Pro) گوگل باندل شده نیز در ماه سپتامبر برای ایکس باکس گیم پس عرضه می‌شود. با وجود مشکلات محتوایی Destiny 2، اما این بازی همچنان روزی بیش از یک میلیون نفر بازیکن از طریق پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی دارد. از سوی دیگر، سازنده این بازی یعنی استودیوی بانجی (Bungie) نیز برنامه‌های زیادی برای بازی Destiny 2 دارد که فراتر از سال ۲۰۲۲ میلادی هستند. این موضوع مشخصاً نشان می‌دهد که اگرچه این بازی هیچ محتوای انحصاری برای ایکس باکس ندارد، اما این پلتفرم اصلی سری Destiny در چند سال آینده خواهد بود.

تعهد ایکس باکس گیم پسِ بانجی حدود ۲۰ دقیقه پس از نخستین نمایش گیم‌پلی بازی موردانتظار Halo Infinite نشان داده شد. مایکروسافت از این بازی به عنوان «ریبوت معنوی» عنوان Halo: Combat Evolved یاد کرده است که توسط استودیوی کاربلد بانجی ساخته شده بود. مایکروسافت قصد دارد تا سری Halo را طی چند سال آینده وارد مسیر بازی های جهان باز یا Open World کند. دموی هشت دقیقه‌ای این بازی نیز قلاب جدید مستر چیف (Master Chief) و رینگِ جهان باز هیلو و بازگشت Brutes را به تصویر کشید.

گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 
گیم‌پلی بحش کمپین Halo Infinite

در حالیکه طرفداران پر و پا قرص Halo در حال تماشای مستر چیف و بازگشت گرونت‌ها و بروت‌ها بودند، گیم‌پلی بازی خیلی کم نشان داده شد چراکه ایکس باکس سری ایکس اهمیت بیشتری داشت. بسیاری فکر می‌کردند که Halo Infinite به عنوان ویترین قدرت جلوه‌های بصری و فنی کنسول ایکس باکس سری ایکس باشد به خصوص وقتی که می‌دانیم این بازی قرار است همزمان با عرضه کنسول در اختیار طرفداران قرار بگیرد.

نمایش گیم‌پلی Halo Infinite باعث شد تا طرفداران این سری تحت تاثیر گیم‌پلی و جلوه‌های بصری آن قرار نگیرند و مسیر هنری در پیش گرفته بازی را تاریخ مصرف گذشته بدانند. سایر طرفداران نیز می‌خواستند بدانند که چرا جهان باز موضوع مهمی است و برنامه‌های استودیوی ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) برای چند سال آینده این سری چیست؟ اما با اینکه تنها چند ماه تا انتشار این بازی زمان باقی مانده، هنوز هم سوالات زیادی در این باره بدون جواب مانده است.

کریس لی (Chris Lee)، رئیس استودیوی توسعه دهنده بازی Halo Infinite، در جریان پرسش و پاسخ رسانه‌ای اظهار داشت که:

بازی Halo Infinite حماسه مستر چیف از Halo 4 و Halo 5 را ادامه خواهد داد و این عنوان، آغازگر نسل بعدی سری Halo محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:

ما به این بازی به عنوان یک پلتفرم نگاه کردیم که به مرور زمان بزرگ خواهد شد و داستان‌های جدیدی را برای‌مان به ارمغان خواهد آورد. برای داشتن یک داستان کامل با آغاز، میانه و پایان، نیازی به عرضه چندین نسخه نخواهید داشت. ما در حال فکر کردن به چگونگی انجام این کار در سال‌های آینده هستیم.

هنوز مشخص نیست که بازی Halo Infinite آیا سیستم سِلِر (System Seller – منظور بازی‌هایی‌ست که در زمان عرضه یک کنسول جدید منتشر می‌شوند تا باعث افزایش فروش آن کنسول شوند) اصلی ایکس باکس سری ایکس خواهد بود یا خیر اما به نظر می‌رسد که این موضوع دیگر اهمیتی ندارد. مایکروسافت نمی‌خواهد تا شما یک نسخه از بازی Halo Infinite را بخرید یا کنسول خود را برای تجربه آن ارتقاء دهید و به نسل بعدی کوچ کنید چراکه این بازی برای کنسول ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی نیز در دسترس قرار می‌گیرد. در حقیقت، مایکروسافت می‌خواهد تا شما اشتراک سرویس ایکس باکس گیم پس را تهیه کنید. زمانیکه بازی Halo Infinite در اواخر سال جاری میلادی عرضه شود و در همان روز نخست در سرویس گیم پس قرار گیرد، قطعاً یکی از دلایل مهم و بزرگ طرفداران این سری خواهد بود تا از سرویس اشتراکی ردموندی‌ها استفاده کنند.

گیم پس، ایکس باکس نسل بعدی واقعی مایکروسافت است - تکفارس 
ایکس باکس سری ایکس

نمایش بازی های ایکس باکس مایکروسافت این حس را به بیننده منتقل می‌کرد که کنسول ایکس باکس سری ایکس در حقیقت یک پلتفرم دیگر برای استفاده از سرویس ایکس باکس گیم پس است که لازم نیست حتماً آن را تهیه کنید. هنوز هم کنسول‌هایی هستند که از سرویس ایکس باکس گیم پس پشتیبانی کنند که ایکس باکس اس یکی از آن‌هاست و مایکروسافت همچنان آن را تولید و عرضه می‌کند. همچنین حدود یک میلیارد رایانه شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۱۰ نیز از این سرویس پشتیبانی کرده و میلیون‌ها دستگاه موبایل نیز هستند که می‌توانند با استفاده از سرویس xCloud به ایکس باکس گیم پس دسترسی داشته باشند. ایکس باکس سری ایکس یکی از بهترین راه‌های تجربه بازی های ایکس باکس است اما مسلماً تنها راه برای تجربه تمرکز جاه‌طلبانه مایکروسافت برای آینده صنعت بازی های ویدئویی نیست.

همچنین انتظار می‌رود که مایکروسافت در نسل جدید ایکس باکس، یک کنسول ارزان‌تر نیز عرضه کند و شاید ماه آینده شاهد معرفی آن باشیم. این کنسول به عنوان گزینه‌ای مقرون به صرفه طراحی شده و مانیتورهای ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p را هذف قرار گرفته است. مایکروسافت احتمالاً پس از معرفی این کنسول که با اسم رمز لاکهارت یا Lockhart نیز شناخته می‌شود، قیمت نهایی آن و ایکس باکس سری ایکس را مشخص و اعلام خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که کنسول دوم نسل بعدی سخت افزار ایکس باکس، به عنوان ایکس باکس مبتنی بر اشتراک، به طور مشخص، اهرم اصلی مایکروسافت برای موفقیت ایکس باکس گیم پس باشد. مایکروسافت در حال حاضر نیز اشتراک Xbox All Access را ارائه می‌دهد که حاوی نسخه All Digital Edition ایکس باکس اس همراه با Xbox Game Pass Ultimate است و به ایکس باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) و ایکس باکس گیم پس نیز دسترسی دارند. دومین کنسول نسل نهمی مایکروسافت که قیمت ارزان‌تری نیز دارد در حقیقت به Xbox All Access به عنوان پیشنهادی مقرون به صرفه با دسترسی به ایکس باکس گیم پس تبدیل می‌شود.

پلی استیشن ۵
کنسول‌های پلی استیشن ۵ سونی

استراتژی کلی مایکروسافت برای ایکس باکس و ایکس باکس سری ایکس با برنامه‌هایی که سونی با عرضه پلی استیشن ۵ در سر دارد، کاملاً متفاوت است. سونی در حقیقت قصد دارد با عرضه بازی های انحصاری برای پلی استیشن ۵، همان مسیر سنتی کنسول های بازی را در پیش بگیرد. مایکروسافت روی محتوای دراز مدت در بازار با استفاده از سرویس ایکس باکس گیم پس سرمایه‌گذاری کرده و این موضوع را به عرضه یک کنسول جدید به شکلی سنتی و رایج، ترجیح داده است.

مایکروسافت مطمئناً طی چند ماه آینده به انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتری از مشخصات فنی و توانایی‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس خواهد پرداخت اما نمایش هفته گذشته این شرکت تماماً به سرویس ایکس باکس گیم پس اختصاص داشت. مایکروسافت حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و دیگر به میزان فروش کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز اهمیت نمی‌دهد و وعده داده است که کاربران برای تجربه بازی های آینده استودیوهای جهانی ایکس باکس حتماً لازم نیست که این کنسول را خریداری کنند. البته به نظر می‌رسد که برخی بازی های نمایش داده شده در این رویداد حتی طی چند سال آینده نیز قابل تجربه نخواهند بود به همین دلیل، کاربران کنسول ایکس باکس وان همچنان می‌توانند به تجربه بازی های جدید و برخی از این عناوین نمایش داده شده بپردازند. این مهم از طریق سرویس استریم xCloud امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرویسی که مایکروسافت در تلاش است تا سال آینده آن را در دسترس قرار دهد.

البته ایکس لاکس سری ایکس همچنان کنسولی قدرتمند محسوب می‌شود که باعث بهبود بازی های فعلی و آینده در نسل بعد می‌شود. اما مایکروسافت باید مشخصاً در مورد این موضوع صحبت کند. اگرچه می‌دانیم که ردموندی‌ها در چند سال آینده برنامه‌های زیادی برای محتوای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس گیم پس دارند اما این شرکت باید مشخص کند که چرا «قدرتمندترین کنسول دنیا» – توصیفی که این شرکت از این کنسول دارد – موضوع مهمی است؟

اگرچه در حال حاضر همه توجه‌ها به سمت قیمت نهایی ایکس باکس سری ایکس جلب شده است؛ اما باید بدانیم که سرویس ایکس باکس گیم پس، تمرکز اصلی مایکروسافت برای نسل بعدی ایکس باکس محسوب می‌شود. مایکروسافت دیگر موفقیت ایکس باکس را به میزان فروش کنسول‌های این برند نسبت نمی‌دهد بلکه تعداد کسانی که به تجربه بازی های ویدئویی از طریق سرویس ایکس باکس گیم پس پرداخته‌اند، را سنجشی برای موفقیت احتمالی واحد ایکس باکس می‌داند.

نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟ فکر می‌کنید مایکروسافت تصمیم درستی گرفته که می‌تواند باعث موفقیت و سوددهی بیشتر واحد ایکس باکس شود؟ یا این تصمیم در درازمدت به ضرر این شرکت خواهد بود و باعث می‌شود دیگر در صنعت بازی های ویدئویی حرفی برای گفتن نداشته باشد؟ لطفاً نظر و پیشنهاد خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید