مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 
مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

شاید شما هم انتظار نداشته باشید در وسط نیوجرسی، مزرعه‌ای را در یک پارک صنعتی پیدا کنید اما شرکت باوری فارمینگ (Bowery Farming) در یک انبار بسیار وسیع، تلاش می‌کند تا با استفاده از ۹۰ درصد آب کمتر، آینده‌ی کشاورزی را تغییر دهد.

بدون شک بسیاری از مردم شگفت‌زده می شوند وقتی یک مزرعه را در کنار جاده‌ی فرودگاه نیوورک (Newark Airport) مشاهده کنند، آن هم در جایی که تا مقدار صد درجه در سایه قرار دارد و مناظر اطراف آن را کامیونت‌ها و پارکینگ‌ها تشکیل می‌دهند. اما ما (این مقاله توسط وب‌سایت CNET ترجمه شده و در تکفارس به زبان پارسی برگردانده شده است) برای تفریح و تماشای یک منظره‌ی سرسبز روستایی به اینجا نیامده‌ایم، بلکه قصد داریم در مورد آینده‌ی کشاورزی مقداری تحقیق کنیم.

پی‌نوشت: این مقاله با هدف الهام‌گیری و بیان ایده‌های جدید برای استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی تهیه شده و هدف آن است که با بیان نحوه کار مزارع عمودی، به رشد و افزایش سطح و آگاهی علاقه‌مندان حوزه فناوری و تلفیق آن با کشاورزی، کمک شود.

در داخل یک انبار وصف‌ناپذیر و پشت درهای قفل شده که از طریق یک اتاق ضد عفونی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، دفتر مرکزی باوری فارمینگ قرار دارد. این کشاورزی قرن بیست و یکم است و به نظر نمی‌رسد چیزی شبیه مزرعه‌های باز و وسیعی باشد که پدربزرگ و مادربزرگ شما در آن کار کرده بودند. اما اگرچه ممکن است این مکان مانند یک درمانگاه به نظر برسد ولی این مرکز برای بزرگترین تهدیداتی که صنعت کشاورزی ما با آن رو به رو است، وعده‌ می‌دهد تا راه‌حل‌هایی پیدا کرده و ارائه‌ ‌دهد. در دورانی که جمعیت بیش از حد زیاد شده و با تغییر آب و هوا و محدود شدن روزافزون موجودیت آب رو به رو هستیم، به طور یقین چنین مزرعه‌هایی می‌توانند حیات بشر را از نابودی نجات دهند. مواد غذایی در تمام طول سال، بدون توجه به وضعیت آب و هوا، بدون استفاده از سموم دفع آفات نباتی و در حالی که تا ۹۵ درصد آب کمتری نیز مصرف می‌شود، در قفسه‌هایی که برای این منظور مهیا شده‌اند، رشد می‌کنند.

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

خشکسالی بزرگ

باوری فقط تلاش نمی‌کند تا کشاورزی را به آخرین سرمایه‌گذاری سلیکون ولی (Silicon Valley) تبدیل کند بلکه در تلاش است تا راه‌حلی عملی برای این مشکل عظیم پیدا کند. براساس OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی)، محاسبات نشان می‌دهند که آبیاری برای کشاورزی ۷۰ درصد از مصرف آب در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه جمعیت دنیا نیاز به غذا دارد، وقتی آن را در تصویری وسیع‌تر و برای مصرف تمام جانداران جهان در نظر بگیرید، این یک زنگ خطر نگران‌کننده است. از دهه‌ی ۱۹۸۰ تاکنون، میزان مصرف آب به طور پیوسته در هر سال حدود یک درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در طی مدت زمان یک دهه، در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل کمبود شدید آب مجبور شده‌اند محل سکونت خود را تغییر دهند. شما نیز زمانی که با یک وضعیت جوی متغیر و خطرات ناشی از خشکسالی شدید رو به رو می‌شوید احتمالا به این می‌اندیشید که ما با آینده‌ی وحشتناکی مواجه خواهیم شد.

آینده کشاورزی: سنتی، با استفاده از فناوری پیشرفته و در فضاهای داخلی

هدر کولی (Heather Cooley)، مدیر تحقیقات مؤسسه اقیانوس آرام که یک گروه تحقیق و پژوهش درباره آب و در کالیفرنیا مستقر است، می‌گوید:

امروزه ما شاهد خشکسالی‌های شدیدتری نسبت به گذشته هستیم. کالیفرنیا فقط یک خشکسالی بسیار شدید داشت که پنج سال به طول انجامید… در آفریقای جنوبی، مردم در مورد Day Zero صحبت می‌کردند، روزی که دیگر آب مصرفی به اتمام رسیده بود و آن‌ها مجبور بودند بروند و صف بکشند تا بتوانند مقدار اندکی آب برای رفع نیازهای اساسی خود به دست بیاورند.

این مشکل در استرالیا، برزیل و در کل، در سراسر جهان احساس می‌شود. و کولی معتقد است که وضعیت از این بدتر هم می‌شود.

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

او می‌گوید:

خشکسالی‌ها طولانی‌تر خواهند شد؛ آنها در سرتاسر مناطق بزرگتر گسترش می‌یابند و تشدید هم می‌شوند. در صورتی که ما هیچگونه اقدامی انجام ندهیم با چالش‌های بیشتری پیرامون کمبود آب و خشکسالی رو به رو خواهیم شد و این به معنای از دست رفتن جان انسان‌ها است.

راه‌حلی در وسط شهر

با نگاه به آینده کشاورزی در چارچوب تغییرات جهانی آب و هوایی، به ما احساس ترس دست می‌دهد اما باوری فارمینگ امیدوار است تا طرز فکر ما را بدون استفاده‌ی مفرط از آب که در کشاورزی سنتی دیده می‌شود، در مورد فراهم کردن مواد غذایی برای جمعیت شهری تغییر دهد.

این شرکت سبزیجات را با دقت بسیار کنترل ‌شده و تقریبا ً مشابه با شرایط آزمایشگاهی کشت می‌کند. نهال‌ها یا جوانه‌ها زیر نور لامپ‌های LED که به تقلید از پرتوهای خورشید تنظیم شده‌اند، به صورت آبکشت رشد می‌کنند. گیاهان در قفسه‌هایی قرار دارند که در اطراف انبار روی تسمه‌های نقاله روباتیک جابجا می‌شوند و به کارگران اجازه می‌دهند تا با سهولت به هر محصول دسترسی پیدا کنند و کل تأسیسات روی آب تصفیه شده اجرا می‌شود که پس از بازیافت و استفاده مجدد از طریق سیستم برای به حداقل رساندن ضایعات انجام می‌شود.

داخل «مزرعه»، ما به ردیف‌هایی از نهال‌های غیر تراریخته که کاملاً با فاصله و از نظر اندازه نیز یکسان هستند نگاه می‌کنیم که در زیر پرتو سفید رنگ رشد می‌کنند. همچنین به جعبه‌هایی چشم می‌دوزیم که هر کدام دارای دو خانه هستند و دسته‌های کاهویی که انگار آماده شده‌اند تا از آن‌ها عکس بگیرند. اطمینان داریم که آن‌ها (اعضای باوری فارمینگ) هنگامی که هنوز یک شرکت داشتند، قصد داشتند تا چشم‌نوازترین غذاها را تولید کنند اما با این وجود، انبار باوری آن حال و هوایی را دارد که مارتا استوارت، برای اولین بار ایستگاه فضایی – تحقیقاتی  گاتاکا را می‌بیند. (منظور اشاره به صحنه‌ای از فیلم سینمایی گاتاکا است). در اینجا غذایی سالم و در حد کمال مطلوب تولید می‌گردد.

ایروینگ فین (Irving Fain) مدیر عامل شرکت باوری می‌گوید:

ما در اینجا غذاهایی کاملا تحت کنترل و سازگار با محیط زیست رشد می‌دهیم و همچنین به طور کلی می‌توانیم مستقل و بدون وابستگی به شرایط آب و هوایی و فصل‌ها، در تمام ۳۶۵ روز سال، غذا تولید نماییم.

فین، یقینا دارای نوعی از شخصیت است که شما از رئیس یک استارتاپ در سلیکون‌ ولی انتظار دارید. او درباره‌ی آفت‌کش‌های مصنوعی و هوش مصنوعی با فصاحت تمام صحبت می‌کند. به گفته‌ی فین، شرکت او که از حمایت کسانی – همچون دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر (Uber) و شرکت آلفابت (Alphabet)، شرکت مادر گوگل – برخوردار شده است قول می‌دهد صنغت کشاورزی را متحول کند و به گفته‌ی او، مفهوم آن «گذر از روش‌های ۱۰ هزار ساله‌ی کشاورزی» است که دیگر نیازی نیست به خورشید، باران و گردش فصول سال تکیه نمود.

در شرکت باوری، هر روز برای کاشت با برداشت محصول، یک روز مناسب است. ما توانایی این را داریم که اطمینان حاصل کنیم آن محصول نور مورد نیاز، آب مورد نیاز و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

آوردن فناوری به کشاورزی به معنای آن است که هر بخشی از رشد محصول از جمله مصرف آب، مواد مغذی و حتی نور، طبق آنچه باوری آن را «دستورالعمل» می‌نامد، قابل کنترل، بررسی و برنامه‌ریزی است. این متغیرها بر عملکرد نهایی محصول، همچون اندازه هر گیاه و حتی عطر و طعم آن تأثیر می‌گذارد.

باوری، بررسی‌ها را از سیستم خود، بر اساس آنچه که دوربین‌هایی که گیاهان را رصد می‌کنند و داده‌های مربوط به بازدهی نهایی آن‌ها را تهیه می‌کنند، جمع آوری نموده و از آن‌ها برای تغذیه سیستم عملیاتی مزرعه‌ی باوری استفاده می‌کند. این شرکت نسبت به آنچه در این سیستم رخ می‌دهد (از مواد مغذی که به گیاهان خود می‌دهد، تا «آموزش ماشینی»، که می‌گوید از آن برای دنبال کردن نمودار رشد گیاهان استفاده می‌شود) تا حدودی رازدار است، اما هدف نهایی تنظیم دقیق کشاورزی برای به حداکثر رساندن عملکرد و طعم محصول است.

فین می گوید:

ما دائماً در حال اکتشاف و تکرار هستیم و به دنبال دستورالعمل‌های متفاوت برای رشد محصولات مختلف هستیم. شاید شما بخواهید که آن گیاه آرگولا پُر رنگ‌تر جلوه نماید یا شاید بخواهید که آن گیاه واسابی ارابولا دارای طعم تند و تیزتری باشد، یا آن باترهد کمی صاف‌تر یا کمی تلخ پ‌تر باشد. می‌توان چنین کارهایی را با تنظیم این متغییرها انجام داد اما با استفاده از «یادگیری ماشینی» این کارها را به صورت گسترده انجام می‌دهیم.

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

ما به نوعی انتظار داشتیم که غذاهایی که در چنین محیط استریل شده‌ای رشد می‌کنند، دارای طعم و مزه‌ی مطلوب‌تری باشند اما اشتباه می‌کردیم.

ما طعم سبزیجات مزرعه‌ی باوری را در داخل مزرعه‌ی انبار مانند آن شرکت امتحان کردیم و می‌توانیم تأیید کنیم که ریحان معطر و آرگولا تند بود. می‌توانستیم آن را برای یادگیری ماشین و دستور العمل‌های درست گیاه تنظیم کنیم اما این واقعیت را دریافتیم که انباری سفید و قدیمی، احساسات ما را نسبت به یک ساعت گذشته تحریک نموده و دچار گرسنگی کرده بود و خسته نیز بودیم و از زمان سرو ناهار هم گذشته بود. در هر صورت، ما خوشحال می‌شویم که این سبزی‌ها را در سالاد خود داشته باشیم.

از بذر تا محصول نهایی، باوری فارمینگ محصول خود را در شرایط دقیق کنترل‌شده رشد می‌دهد، همه چیز از طریق یک سیستم عملیاتی مرکزی که سطح آب، مواد مغذی و میزان نور را تنظیم می کند، مدیریت می‌شود.

طبق گفته باوری، تا سال ۲۰۵۰ دنیا برای تغذیه‌ی جمعیت جهان نیاز به ۷۰ درصد غذای بیشتر خواهد داشت. این شرکت با رشد گیاهان در مزارعی که در تمام سال فعالیت می‌کنند و با آب کم و بدون سموم دفع آفات، می‌تواند صد برابر بیشتر از یک مزرعه سنتی با همان اندازه زمین، محصول برداشت کند و این امر موجب می‌شود تا برای این جمعیت رو به رشد و مصرف‌کنندگان گرسنه، غذا فراهم شود.

مزرعه‌های عمودی و آبکشت، راه حلی مناسب برای آینده‌ای بدون آب - تکفارس 

ما برای تغذیه میلیاردها نفر از مردم، با محصولاتی که این شرکت تولید می‌کند فاصله‌ی زیادی داریم. در حال حاضر تولیدات شرکت باوری در بسته‌های تقریبا ۱۴۰ گرمی (۴.۵ اونسی) سبزیجات برگ‌دار، مانند کلم برگ  با قیمت ۳.۹۹ دلار عرضه می‌شود و در مجموعه‌ای از فروشگاه‌های منتخب مواد غذایی در نیویورک، نیوجرسی و کانکتی‌کات توزیع می‌شوند. این  محصولات بسیار گران‌قیمت به هیچ عنوان راه‌حلی برای تغذیه‌ی میلیاردها نفر در سراسر جهان نیست، به ویژه افرادی که تأثیر کمبود آب و فقر را بطور حاد احساس می‌کنند و بیش از ادویه‌ی تند به غذا نیاز دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید