رژیم غذایی روزانه یک سیاه‌چاله در حال رشد چیست - تکفارس 
رژیم غذایی روزانه یک سیاه‌چاله در حال رشد چیست - تکفارس 

رژیم غذایی روزانه یک سیاه‌چاله در حال رشد چیست

مجید مهرعلی
۱۳ تیر ۱۳۹۹ - 09:30
رژیم غذایی روزانه یک سیاه‌چاله در حال رشد چیست - تکفارس 

با استناد به گزارش گروهی از ستاره‌شناسان بین‌المللی، سریع‌ترین سیاه‌چاله شناخته‌شده از لحاظ رشد، به‌طور اعجاب‌آوری بزرگ است و این‌طور به نظر می‌رسد که اشتهای سیری‌ناپذیری نیز داشته باشد.

کریستوفر آنکن (Christopher Onken) استاد دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید:

جرم این سیاه‎چاله ۸ هزار بار بزرگ‌تر از سیاه‌چاله‌ای است که در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد.

برای درک بهتر ابعاد این خمیازه تهی که با نام J2157 شناخته می‌شود، باید یه این نکته اشاره کرد که این سیاه‌چاله ۳۴ میلیون بار از خورشید ما بزرگ‌تر است و به‌طور میانگین در رژیم غذایی روزانه خود یک خورشید را قرار می‌دهد.

آنکن می‌گوید:

اگر سیاه‌چاله راه شیری بخواهد به چنین ابعادی برسد، باید دو سوم از کهشان ما را ببلعد.

کریستوفر آنکن به‌ همراه گروه خود در سال ۲۰۱۸ توانستند این غول سیاه و رشد سریع و شگفت‌انگیزش را کشف کنند.

فویان بیین (Fuyan Bian) عضو گروه رصد‌خانه یوروپین سادرن ابزروتوری (European Southern Observatory) توضیح می‌دهد که:

اینکه چه مقدار یک سیاه‌چاله می‌تواند ببلعد بستگی به این دارد که چقدر حجم دارد. پس در رابطه با سیاه چاله یادشده با چنین نرخ بالایی در بلعیدن، ما فکر می‌کردیم که یک رکوردار جدید کشف شده است و حال صحت این قضیه را می‌دانیم.

گروه تحقیقاتی از یکی از تلسکوپ‌های بزرگ یوروپین سادرن ابزروتوری که در کشور شیلی واقع شده است استفاده کرد تا اطلاعات دقیقی از جرم سیاه‌چاله موردبحث را به‌دست آورد. نتایج کار آنها در ماهنامه رویال استرنامیکال سسایتی (Royal Astronomical Society) منتشر شده است.

خوشبختانه، این حفره سیاه غول‌پیکر میلیون‌ها سال نوری با ما فاصله دارد که البته به این معنی است که ستاره‌شناسان در حال مشاهده آن در برهه‌‌ای از زمان هستند که جهان در آن بسیار جوان بوده است. اینکه یک سیاه چاله  توانسته است در چنین دوره اولیه‌ای از تاریخ جهان به چنین جرمی برسد خود یک اتفاق اسرارآمیز و فریبنده است که گروه تحقیقاتی را به دنبال کردن آن تشویق می‌کند.

کریستوفر آنکن در این زمینه سؤالاتی را مطرح می‌کند:

آیا این کهکشان (کنایه از بزرگی سیاه‌چاله) یکی از غول‌های بسیار بزرگ اوایل دنیا بوده است؟ یا شاید سیاه‌چاله مذکور مقدار غیرقابل‌باوری از محیط اطراف خود را قورت داده است. ما باید به کندوکاو خود ادامه دهیم تا حقیقت این موضوع را دریابیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید