ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 
ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

چندی پیش شرکت اپل در رویداد WWDC 2020 از نسخه جدید سیستم‌ عامل iOS، یعنی iOS 14 رونمایی کرد. طبق معمول، این شرکت بخش بزرگی از این رویداد را صرف بحث در مورد سیستم عامل جدید آیفون و ویژگی‌های مهم جدید آن کرده بود که شامل مواردی همچون ویجت‌های به‌روز شده، پیام‌های جدید، نقشه‌ها و برنامه‌های مرورگر سافاری، ترجمه، به‌روزرسانی سیری، بهبود CarPlay و App Clips می‌شد.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

این فهرست قابل‌توجهی از ویژگی‌های مهم و اصلی است که می‌تواند در یک رویداد مورد بحث قرار بگیرد، جایی که اپل نیز مجبور بود درباره سایر موارد صحبت کند. بنابراین آنچه اپل در زمان WWDC خود ذکر کرد، معمولاً فقط مقدار کمی از  قابلیت‌های جدید این سیستم عامل است. و امسال به طرز بحث‌برانگیزی طولانی‌ترین لیست تغییرات مخفی در صفحه «همه ویژگی‌های جدید» در وب‌سایت این شرکت وجود دارد.

بنابراین ما به بررسی ۱۹۱ ویژگی جدید در وب‌سایت اپل پرداختیم تا مواردی را انتخاب کنیم که اپل در هنگام معرفی آنها از ذکر آن غافل شد اما مطمئناً ارزش توجه شما و دانستن را دارد. برای برخی از شما، ویژگی‌های ذکر شده در زیر حتی ممکن است از آنچه در هنگام نطق اصلی بیان شد نیز مهم‌تر باشند. اگر در حال حاضر یک کاربر iOS یا اندروید هستید، خواندن این مقاله و بیان چیزهایی که شاید درباره iOS 14 ندانید را به شما توصیه می‌کنیم.

لازم به ذکر است که ویژگی‌های زیر به ترتیب خاصی ذکر نشده است:

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

چیدمان ابزارک‌ها

اپل در مورد طراحی جدید خود برای ابزارک‌ها در iOS 14 صحبت کرده است. همچنین ویجت هوشمند Smart Stack را نشان داد که ویجت‌های مربوطه را در یک مکان جمع می‌کند تا بتوانید از طریق آن‌ها به سرعت نگاهی به آن‌ها بیندازید و همچنین آن را بر اساس زمان روز تغییر دهید. با این حال، آنچه اپل به آن اشاره نکرد این است که شما می‌توانید چیدمان ویجت دلخواه خود را بسازید. فقط ابزارک‌های مورد علاقه خود را در یکی از قسمت‌های دیگر قرار دهید تا یک ویجت در صفحه اصلی خود ایجاد کنید. سپس می‌توانید بدون هدر دادن فضای اضافی روی صفحه اصلی خود برای چندین ویجت، نگاهی به آن‌ها بیندازید.

قابلیت App Library

اپل بیشتر ویژگی‌های App Library را به شکلی ویژه مورد بحث قرار داده، اما شایان ذکر است که همه اپلیکیشن‌های جدیدی که دانلود می‌شوند اکنون مستقیماً وارد App Library خواهند شد. از طرف دیگر، اگر روش فعلی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن‌ها را در صفحه اصلی نگه دارید.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

بهبودهای سافاری

اپل وقتی در مورد macOS Big Sur صحبت کرد، سافاری جدید را نیز معرفی کرد. اما متاسفانه به برخی از تغییرات اعمال‌شده در سافاری برای iOS 14 اشاره‌ای نکرد. سافاری در iOS 14 از ویژگی ترجمه متن برای صفحات وب غیربومی نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین شامل عملکرد گزارش حریم خصوصی وب است و از نظارت رمز عبور برای بررسی اینکه آیا رمزهای عبور شما در نقض داده‌ها نقش داشته است نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت، سافاری در iOS 14 از موتور جدید JavaScript برای عملکرد ۲ برابر سریعتر JS نسبت به کروم در اندروید ۱۰ بهره می‌برد.

ذخیره انرژی برای Car Keys

یکی از افکاری که ما هنگام تماشای نسخه نمایشی جالب Car Key اپل داشتیم این بود که اگر باتری آیفون شما تمام شود و شما سوییچ خود را در اختیار نداشته باشد، چگونه باید اتومبیل خود را باز کنید؟ جواب آن، ذخیره انرژی است که به شما امکان می‌دهد تا پنج ساعت پس از اتمام باتری گوشی، هنوز از آیفون خود به عنوان کلید ماشین خود استفاده کنید که خیلی جالب است.

تجهیزات کمکی برای هدفون

این ویژگی قابلیت دسترسی جدیدی برای افرادی است که مشکلات شنوایی دارند. این قابلیت پاسخ فرکانس را تنظیم می‌کند و صداهای نرم‌تر را تقویت می‌کند تا شنیدن آن‌ها آسان‌تر شود. این برنامه با ایربادز پرو، ایرپادز (AirPods)، ایربادز، پاوربیتس، پاوربیتس پرو و بیتس سولو پرو کار می‌کند. همچنین با حالت شفافیت در ایرپادز پرو سازگار است و به تقویت صداهای نرم‌تر و صداهای آرام‌تر در محیط اطراف شما کمک می‌کند.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

ویژگی‌های ایرپادز

در کنار جابه‌جایی صدای فضایی و تعویض خودکار دستگاه که اپل در خلال رویداد WWDC 2020 مورد بحث قرار داد، ایرپادز همچنین اعلان‌های مربوط به باتری را دریافت می‌کند که در صورت نیاز قبل از تماس یا شروع یک فیلم، به کاربر درباره شارژ آن هشدار می‌دهد. اپل همچنین API جدید ایرپادز پرو موشن را معرفی کرده که به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به جهت‌گیری، شتاب کاربر و نرخ چرخش برای ایرپادز پرو را می‌دهد که برای برنامه‌های تناسب اندام، بازی‌ها و موارد دیگر ایده‌آل است.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

قابلیت‌های حریم خصوصی

همراه با اطلاعات مربوط به حریم خصوصی در فروشگاه اپ استور، کنترل‌های ردیابی اپلیکیشن‌ها و مکان‌های تقریبی، اکنون می‌توانید به اپلیکیشن‌ها فقط اجازه دسترسی به موارد انتخاب شده در زمانیکه اپلیکیشن آن مورد را درخواست می‌کند، به جای کل کتابخانه عکس خود بدهید. iOS همچنین هر زمان که اپلیکیشنی از میکروفون یا دوربین موجود در پس‌زمینه استفاده کند، در اپلیکیشن و در مرکز کنترل نشانگر آن را نشان خواهد داد.

قابلیت‌های دوربین

این نکته‌ای مهم است و کمی عجیب است که هیچ یک از این موارد در هنگام نطق اصلی این رویداد آنلاین ذکر نشده است. برای مبتدیان، اپل عملکرد دوربین را در iOS 14 بهبود داده و حداکثر سرعت ضبط آن ۹۰ درصد است. زمان عکس‌برداری در حال حاضر حداکثر ۲۵ درصد سریع‌تر است و عکس‌برداری از پرتره تا ۱۵ درصد سریع‌تر عمل می‌کند. این اعداد مربوط به آیفون ۱۱ پرو مکس هستند، بنابراین شما به احتمال زیاد تفاوت مشابهی را در آیفون‌های نسل قدیمی مشاهده نخواهید کرد. اپل همچنین تنظیمات جدیدی را برای اولویت‌بندی سریعتر عکسبرداری اضافه کرده است که نحوه تغییر برنامه دوربین را برای تجربه سریع‌تر عکسبرداری تغییر می‌دهد.

ویژگی ویدئویی QuickTake که در نسل اول آیفون ۱۱ عرضه شد و به شما امکان می‌داد دکمه دوربین را در حالت Photo فشار داده و نگه دارید تا شروع به ضبط یک فیلم سریع کنید، اکنون به XR، آیفون XS و آیفون XS مکس رسیده است. این ویژگی می‌توانست به تنهایی در سال گذشته عرضه شود اما اپل عرضه اختصاصی را بیشتر می‌پسندد. به طور مشابه، در حال حاضر تمامی مدل‌های آیفون دارای ضربات سریع در برنامه دوربین هستند تا بدون نیاز به مراجعه به برنامه تنظیمات، وضوح تصویر و میزان فریم را تغییر دهند. اپل همچنین اجرای حالت شب (Night Mode) را به‌روز کرده است. هنگام عکس‌برداری از سری آیفون ۱۱ در حالت شب، دوربین یک نشانگر راهنما روی صفحه نمایش به شما کمک می‌کند تا در طول ضبط ثابت بمانید. و هم‌اکنون می‌توانید به جای انتظار برای عکس‌برداری، ضربات میانی را لغو کنید.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

اینک می‌توانید برای یک بار، قرار گرفتن در معرض عکس و فیلم را قفل کنید در حالیکه می‌توانید به طور جداگانه تمرکز و قرار گرفتن در معرض سوژه را برای یک عکس خاص را نیز قفل کنید. دکمه‌های صدا را می‌توان برای گرفتن عکس پشت سر هم با دکمه افزایش صدا و فیلم QuickTake در تلفن‌های سازگار با دکمه پایین صدا تنظیم کرد. شما هم‌اکنون می‌توانید با استفاده از گزینه‌ای در تنظیمات، عکس‌های سلفی ذخیره‌شده خود را برعکس کنید تا مطابق با پیش‌نمایش دوربین باشد. ما مطمئن نیستیم که چه کسی علاقه به ذخیره کردن عکس‌های معکوس از خود دارد، اما اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد، این قابلیت اکنون اضافه شده است. و در آخر اینکه، پیشرفت در خواندن کد QR، اسکن کدها را حتی اگر کوچک یا اطراف اشیاء دیگری باشند، آسان می‌کند.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

به‌روزرسانی‌های Facetime:

Facetime از ویژگی جدید تصویر در تصویر در iOS بهره می‌برد و می‌توانید تماس FaceTime خود را در بالای سایر اپلیکیشن‌ها قرار دهید. ویدیوی FaceTime هم اکنون نیز دارای کیفیت بالاتری با وضوح حداکثر ۱۰۸۰p در دستگاه‌های انتخابی است. FaceTime هم اکنون می‌تواند تشخیص دهد که هنگامی که یک شرکت‌کننده در یک تماس گروهی FaceTime از زبان اشاره استفاده می‌کند، به صورت خودکار آن کاربر را برجسته‌تر می‌کند. در نهایت، ما شاهد یک ویژگی دیگر هستیم که ابتدا در بتای توسعه‌دهنده iOS 13 شاهد آن بودیم اما در نهایت از آن نسخه حذف شد. ویژگی تماس چشمی به طرز جادویی به نظر می‌رسد؛ هنگامیکه باید به دوربین در هنگام عکاسی‌ها نگاه کنید و به صفحه نگاه می‌کنید، می‌تواند تصویر را طوری تغییر دهد که انگار در حال نگاه کردن به دوربین‌ها هستید.

این برنامه از برخی ترفندهای هوش مصنوعی در پس‌زمینه برای جابجایی مردمک‌های چشم شما در فیلم در زمان واقعی استفاده می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد که به جای صفحه تلفن شما به دوربین نگاه می‌کنید.

اشتراک سرویس برای دیگر افراد

توسعه‌دهندگان هم اکنون می‌توانند از ویژگی اشتراک‌گذاری خانوادگی برای خرید اپلیکیشن‌ها و اشتراک‌های ویژه پشتیبانی کنند تا همه افراد در گروه اشتراک خانواده شما بتوانند از یک خرید واحد سود ببرند.

قابلیت‌های منطقه‌ای

اپل همچنین میزبان ویژگی‌های جدید ویژه‌ای برای مناطق خاصی اضافه کرده است. کاربران چین اکنون می‌توانند از روش ورودی Wubi در آیفون‌های خود استفاده کنند. اکنون، کاربران ایرلند و نروژ اصلاح تصحیح خودکار به ترتیب برای گویش گیلیک و گویش نروژى دریافت می‌کنند. برای کاربران ژاپنی، اپل برای تایپ آسان‌تر شماره‌ها با رقم‌های مکرر، صفحه کلید ژاپنی Kana را دوباره طراحی کرده است. با این حال، بزرگترین مجموعه تغییرات منطقه‌ای برای هند است. فونت‌های جدیدی وجود دارد، از جمله آن‌ها ۲۰ فونت اسناد جدید و ۱۸ تا فونت موجود با وزن و طرز نوشتن بیشتر به‌روز شده‌اند. اکنون قابلیت تمام صفحه در پیام‌ها برای ۲۳ زبان هندی بومی‌سازی شده است. ایمیل اکنون از شناسه‌های نامه الکترونیکی با خط هندی پشتیبانی می‌کند، اگرچه نمی‌دانیم که به کدام خط هندی اشاره دارد.

در نهایت، کاربران هند اینک می‌توانند صداهای سیری، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را روی داده‌های تلفن همراه دانلود کنند. آنها همچنین می‌توانند برای نخستین‌بار برنامه‌های تلویزیونی اپل را از طریق داده‌های تلفن‌ همراه بارگیری و پخش کنند. این یک معامله بزرگ است؛ زیرا اینترنت داده‌های تلفن همراه در هند بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

به‌روزرسانی‌های کیبورد

بخش ایموجی اکنون یک قسمت جستجو دارد، بنابراین اینک می‌توانید یک ایموجی خاص را جستجو کنید. اکنون صفحه‌کلید می‌تواند بدون نیاز به دسترسی به آن اپلیکیشن به لیست تماس شما، اطلاعات تماس را در برنامه‌های شخص ثالث به صورت خودکار تکمیل کند.

موسیقی

برنامه موسیقی در iOS در حال دستیابی به همان تغییراتی است که در بخش نطق اپل درباره iPadOS دیدیم. یک برگه خانگی جدید برای پخش و پیدا کردن موسیقی، هنرمندان و لیست‌های پخش جدید وجود دارد. برنامه هنگام باز کردن یک موسیقی، ترجیحات شما را می‌آموزد. یک ویژگی جدید Autoplay بعد از رسیدن به انتهای لیست پخش خود با موسیقی مشابه، موسیقی را پخش می‌کند. یک ویژگی جستجوی پیشرفته اکنون نتایج را بر اساس سبک، حالت و فعالیت فیلتر می‌کند. در آخر، فیلتر کتابخانه به شما امکان می‌دهد تا هنرمندان، آلبوم‌ها، لیست‌های پخش و سایر موارد را در کتابخانه خود سریع‌تر پیدا کنید. برای فیلتر کردن نتایج، هر بخش را به پایین بکشید.

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض

سرانجام می‌توانید یک مرورگر وب پیش‌فرض و یک سرویس‌ گیرنده ایمیل را در iOS تنظیم کنید که ساخت اپل نیست. این بدان معنی است که به راحتی می‌توانید کروم را به عنوان مرورگر پیش‌فرض یا برنامه جیمیل خود به عنوان سرویس دهنده پیش‌فرض ایمیل خود تنظیم کنید. متاسفانه، در حال حاضر این نهایت چیزی است که می‌توانید به عنوان اپلیکیشن‌های پیش فرض خود تعیین کنید، اما این یک گام خوب رو به جلو است و می‌تواند چیزی باشد که اپل در آینده آن را گسترش دهد.

قابلیت Voice Memos

اکنون در اپلیکیشن Voice Memos می‌توانید موارد ضبط‌ شده خود را در پوشه‌ها مرتب کنید، همچنین با پوشه‌های هوشمند به طور خودکار موارد ضبط‌ شده اپل واچ، موارد اخیراً حذف شده و موارد دلخواه را دسته‌بندی کنید. ضبط پیشرفته باعث کاهش اختلال پس‌زمینه و بازتاب یک مکان با یک ضربه می‌شود.

ویژگی‌های جالب iOS 14 که ممکن است درباره آن‌ها چیزی ندانید - تکفارس 

آب و هوا

به نظر می‌رسد که اپل با پیشرفت در اپلیکیشن آب و هوا، الهام‌گیری از Dark Sky را آغاز کرده است. این اپلیکیشن اکنون از نمودار دقیقه به دقیقه پشتیبانی می‌کند که شدت باران یا برف را در طول ساعات آینده در ایالات متحده نشان می‌دهد. همچنین مشخص خواهد کرد که روز بعد هوا به میزان قابل‌توجهی متفاوت خواهد بود و در پیش‌بینی‌های چند روز آینده، احتمال بارش برای هر روز را نشان می‌دهد.

قابلیت‌های دستیابی

جدا از ویژگی هدفمند اضافه کردن امکانات کمکی به هدفون که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، iOS 14 همچنین چند ویژگی قابلیت دسترسی اضافی دارد. ضربه به پشت گوشی به شما امکان می‌دهد تا دستگاه ضربات پشت گوشی را تشخیص دهد. می‎توانید مطابق با عملکرد مربوطه ضربات دوتایی یا سه‌تایی به پشت گوشی بزنید. هوش مصنوعی دستگاه اینک  می‌تواند عناصر اصلی نمایش داده شده روی صفحه نمایش خود را تشخیص دهد تا به برنامه‌های VoiceOver برای اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که دسترسی به آنها در داخل وجود ندارد، اضافه شود. VoiceOver می‌تواند متنی را که در تصاویر وجود دارد، بخواند. VoiceOver همچنین به طور خودکار کنترل واسط را در درون اپلیکیشن‌ها تشخیص می‌دهد و به حرکت آسان‌تر آنها کمک می‌کند. اگر تصاویر درون اپلیکیشن‌ها  یا وب توضیحات داشته باشند، VoiceOver نیز آنها را برای شما می‌خواند.

فیلتر کردن پیامک

اپل سرانجام گزینه‌های فیلترگذاری پیام کوتاه را در اپلیکیشن‌ پیام‌ها اضافه کرده است. این برنامه به طور خودکار می‌تواند پیام‌های دریافتی را به دسته‌هایی از قبیل تراکنش، تبلیغات یا ناخواسته فیلتر کند. این امر می‌تواند برای بازارهایی مانند هندوستان که اسپم پیامک توسط شرکت‌ها و حتی شرکت‌های مخابراتی شایع است، بسیار سودمند باشد.

موارد بالا بیشتر ویژگی‌های جالب و جدیدی هستند که تاکنون با آن‌ها روبرو شده‌ایم. البته، هرچه به عرضه این سیستم عامل نزدیک‌تر می‌شویم و بتا‌های جدید توسعه‌دهنده و عمومی منتشر می‌شوند، می‌توان از ویژگی‌های جدید جالب‌تری پرده‌برداری کرد. اگر شما نیز به جزئیات خاص و جدیدی از این سیستم عامل دسترسی پیدا کرده‌اید، می‌توانید آن را با ما و دیگر کاربران سایت تکفارس نیز از بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید