چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟ - تکفارس 
چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟ - تکفارس 

چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟

چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟ - تکفارس 

علی‌رغم اینکه طراحی گوشی‌ های هوشمند در طول سالیان گذشته تغییر چندانی نداشته، ولی یکی از ویژگی‌های این گوشی‌ ها به آرامی افزایش یافته ‌است. این بار قصد داریم در مورد وزن تلفن های همراه صحبت کنیم. بله؛ اندازه‌ تلفن‌ها اندکی بزرگ‌تر شده است؛ ولی فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی وزن تأثیر به‌سزایی گذاشته‌اند.

برای راحت‌تر کردن این مسئله، در این مقاله روی پرچمداران اپل و سامسونگ تمرکز خواهیم داشت؛ از مدل‌های اصلی آیفون تا گلکسی S20، نکات جذابی وجود دارد که در طول متن به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ اما در ابتدا نیم‌ نگاهی به نمودار زیر بیاندازید.

چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟ - تکفارس 

اولین آیفون‌ها وزن نسبتاً ثابتی، بین ۱۳۳ تا ۱۴۰ گرم داشتند و این بسیار جالب است؛ چرا که مدلی مانند آیفون ۴ با آن طراحی شجاعانه و ترکیب فلز و شیشه، توانسته بود وزن نسل‌های پیشین را حفظ کند. از جهتی دیگر، سامسونگ کار خودش را با مدل بسیار سبک‌تری به نام گلکسی اس آغاز کرد که با وجود بزرگ‌تر بودن اندازه و نمایشگر، حدوداً ۳۰ گرم از آیفون ۳GS سبک‌تر بود.

اصلی‌ترین دلیل تفاوت وزن در این دو مدل، نمایشگر آن‌ها بود. شرکت اپل از پنل LCD استفاده می‌کرد؛‌ در حالی که سامسونگ تکنولوژی آمولد را در گلکسی S به کار برده بود. آمولدها، نمایشگرهایی ظریف‌تر و سبک‌تر هستند و نیازی به نور پس‌زمینه ندارند (پیکسل‌ها به خودی خود، نور تولید می‌کنند). همچنین، فریم فلزی آیفون ۳GS نیز سبب افزایش وزن آن در مقابل گلکسی اس تمام پلاستیکی شده ‌بود.

سال ۲۰۱۲، سال تحول کمپانی‌ها در زمینه‌ وزن تلفن همراه بود. اپل با بدنه‌ آلومینیومی آیفون ۵، نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد و در عین حال وزن محصول را در حدود ۱۱۲ گرم نگه داشت. گلکسی اس ۳، ۱۳۳ گرمی و نسبتاً سنگین‌تر بود؛ چرا که اندازه‌ی بزرگتری داشت و از باتری قدرتمندتری هم استفاده می‌کرد. باتری‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش وزن تلفن همراه هستند. اپل با نمایشگرهای کوچک و ۴ اینچی، نیازی به باتری‌های بزرگ نداشت؛ بنابراین وزن دستگاه‌هایش نیز سبک‌تر بود.

تغییر بزرگ بعدی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به سراغ کمپانی‌ها آمد. گلکسی اس ۵ به دلیل استفاده از پلاستیک در بدنه‌ پشتی، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفت؛ بنابراین در گلکسی اس ۶، به استفاده از فلز و شیشه روی آورد. جالب است بدانید که وزن گلکسی اس ۶ از ۱۴۵ به ۱۳۸ گرم کاهش پیدا کرد؛ ولی باتری آن هم ضعیف‌تر شده بود که از باتری ۲۸۰۰ میلی‌امپر ساعتی در اس ۵ به باتری ۲۵۵۰ میلی‌آمپر ساعتی در اس ۶ رسید. سامسونگ برای حفظ وزن دستگاه، یکی از سنگین‌ترین قطعات تلفن‌هایش را فدا کرد و نتیجتاً، باتری گلکسی اس ۶ یکی از بزرگترین نقاط ضعف این پرچمدار بود.

در همان زمان، اپل تصمیم گرفته بود تلفن‌های بزرگتری تولید کند و نتیجه کار،‌‌ استفاده از نمایشگرهای ۴.۷ اینچی به جای ۴ اینچ برای دو مدل آیفون ۵ اس و آیفون ۶ بود. طبیعتاً، شرکت اپل مجبور بود باتری دستگاه را نیز بزرگتر کنند تا برای نمایشگرهای بزرگتر مناسب باشد. داستان افزایش وزن تلفن همراه از همین‌جا کلید خورد.

اپل در سال ۲۰۱۷ تحول بزرگ دیگری در خط تولید محصولاتش ایجاد کرد و با معرفی یک محصول ترکیبی از شیشه و فلز به نام آیفون ایکس و بریدگی نمایشگر به دنیا، ردی پاک نشدنی بر روی صنعت تلفن‌های هوشمند بر جای گذاشت. شاید بزرگترین مشکل این محصول زیبا و قدرتمند، وزن آن باشد. سازندگان در این سال‌‌ها استفاده از شیشه و آلومینیوم را به سنتی همیشگی تبدیل کرده‌اند و نمایشگرها نیز سال به سال بزرگتر می‌‌شوند. نه فقط اپل و سامسونگ بلکه همه شرکت‌ها همین راه را در پیش گرفته‌اند!

چرا گوشی های همراه این قدر سنگین هستند؟ - تکفارس 

آیفون ۸، آیفون X، آیفون ۸ پلاس

چرا وزن گوشی همراه رو به افزایش است؟

  • نمایشگرها سال به سال بزرگتر می‌شوند و در نتیجه، اندازه‌ تلفن‌ها نیز افزایش یافته‌ است.
  • شیشه و فلز، پوشش رسمی تمام گوشی های هوشمند امروزی است. هم شیشه و هم آلومینیوم سنگین هستند.
  • افزایش حجم و ظرفیت باتری‌ها، سبب افزایش وزن گوشی همراه شده ‌است.

آینده هر روز سنگین‌تر می‌شود

اگر به تلفن‌های کوچک و سبک علاقه دارید، خبر بدی برای‌تان داریم. شرکت‌های بزرگ نه تنها قصد دست کشیدن از نمایشگرهای بزرگ و بدنه‌های لوکس را ندارند (سامسونگ گلکسی اس ۲۰ الترا و آیفون XS مکس)، بلکه گونه‌ی جدیدی از گجت‌های هوشمند را نیز معرفی کرده‌اند: تلفن‌های تاشو. گلکسی فولد سامسونگ ۲۷۶ گرم وزن دارد (وزنی معادل دو تلفن کوچک‌تر) و هوآوی میت X از این هم سنگین‌تر است. پرچمدار تاشوی هوآوی، ۲۹۵ گرمی است!

در گذشته شرکت‌ها سعی داشتند تلفن‌های کوچکتر و سبک‌تری را وارد بازار کنند و حالا این روند کاملاً برعکس شده ‌است. آیا دوباره به دوران تلفن‌های سبک بازخواهیم گشت؟ سوال سختی است؛ ولی در حال حاضر پاسخ احتمالا خیر است.

نظر شما در خصوص افزایش وزن گوشی های هوشمند در طی سال‌های اخیر چیست؟ فکر می‌کنید سرانجام شرکت‌ها به کاهش دستگاه‌های خود روی خواهند آورد یا همچنان همین رویه خود را ادامه خواهند داد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.