بر خلاف آمازون، مایکروسافت هرگز فناوری تشخیص چهره را به نیروهای پلیس نمی‌فروشد - تکفارس 
بر خلاف آمازون، مایکروسافت هرگز فناوری تشخیص چهره را به نیروهای پلیس نمی‌فروشد - تکفارس 

بر خلاف آمازون، مایکروسافت هرگز فناوری تشخیص چهره را به نیروهای پلیس نمی‌فروشد

فاطمه آهنگریان
۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - 13:30
بر خلاف آمازون، مایکروسافت هرگز فناوری تشخیص چهره را به نیروهای پلیس نمی‌فروشد - تکفارس 

آمازون و آی‌بی‌ام به تازگی در حوزه Black Lives Matter حضور دارند و آمازون گفته است که آن‌ها در صدد توقف ۱ ساله فروش فناوری تشخیص چهره به خدمات اجرای قانون در ایالت متحده هستند و این شرکت گفته است که آن‌ها منتظر مقررات فدرال هستند تا اطمینان حاصل کنند که سازمان‌های اجرای قانون از فناوری خطا سوء استفاده نمی‌کنند.

امروز مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای از رییس مایکروسافت، اطلاعیه مشابهی صادر کرد که اینچنین است:

تا زمانی که یک قانون ملی در کشور وجود نداشته باشد که مبتنی بر حقوق بشر باشد و بر این فناوری حاکم باشد، ما فناوری تشخیص چهره را به ادارات پلیس در ایالات متحده نخواهیم فروخت.

علاوه بر مقررات فدرال، مایکروسافت گفته است که آن‌ها بررسی‌های خود را علاوه بر آنچه که اکنون در دسترس است، بیشتر می‌کنند تا از استفاده از این فناوری در مکان‌های مناسب اطمینان حاصل کنند.

اسمیت (Smith) گفته است:

نکته اصلی برای ما این است که با استقرار این فناوری از حقوق بشر مردم محافظت کنیم.

از نظر برخی از افراد، به نظر می‌رسد که مایکروسافت از آمازون پیروی می‌کند، اما برخلاف آمازون که سال‌هاست نرم‌افزار Amazon Rekognition خود را به نیروهای قانون می‌فروشد، مایکروسافت همیشه چنین فروش‌هایی را منع کرده است. در سال ۲۰۱۹ مایکروسافت درخواستی را از آژانس اجرای قانون کالیفرنیا برای نصب فناوری تشخیص چهره در اتومبیل‌های افسران و دوربین‌های بدن دریافت کرد. از آنجا که فناوری تشخیص چهره مایکروسافت ممکن است منجر به موارد بیشتر هویت اشتباه با زنان و اقلیت‌ها شود، در صورت استقرار گسترده این فناوری، بسیاری از افراد بی‌گناه تحت تأثیر قرار می‎گیرند. با موضع‌گیری اخلاقی، مایکروسافت تصمیم گرفته است که فناوری خود را نفروشد.

در همان سال، سهام‌داران آمازون حرکتی را شروع کردند که فروش آمازون را از فناوری تشخیص چهره خود به نیروهای پلیس آمریکا متوقف کند. خود آمازون سعی کرده بود که آرا را مسدود کند اما  کمیسیون بورس و اوراق بهادار به این شرکت گفته بود که حق انجام این کار را ندارد.

مایکروسافت همیشه درباره نظرات خود در مورد لزوم تنظیم مقررات دولتی و اقدامات مسئولانه صنعت برای پرداختن به پیشرفت فناوری تشخیص چهره کاملاً آگاه بوده است. مایکروسافت همچنین اصولی را راهنمایی کرد که آن‌ها را در نحوه توسعه و استقرار فناوری تشخیص چهره راهنمایی می‌کند.

که این اصول شامل این‌ها هستند:

  1. انصاف: ما برای توسعه و استقرار فناوری تشخیص چهره به روشی تلاش خواهیم کرد که با همه افراد عادلانه رفتار کند.
  2. شفافیت: ما توانایی‌ها و محدودیت‌های فناوری تشخیص چهره را به طور کاملاً واضح ارائه خواهیم داد.
  3. مسئولیت: ما مشتریان خود را ترغیب و کمک خواهیم کرد تا فناوری تشخیص چهره را به شکلی تضمین کنند که سطح مناسبی از کنترل انسان برای مصارف را فراهم کند که ممکن است افراد برای روش‌های بعدی تحت تأثیر قرار بگیرند.
  4. عدم تبعیض: ما استفاده از فناوری تشخیص چهره را برای انجام تبعیض غیرقانونی منع خواهیم کرد.
  5. توجه و رضایت: مشتریان بخش خصوصی را ترغیب می‌کنیم که برای استقرار فناوری تشخیص چهره، توجه و رضایت خود را ارائه دهند.
  6. نظارت قانونی: ما از حراست از آزادی‌های دموکراتیک مردم در سناریوهای نظارت بر اجرای قانون دفاع خواهیم کرد و از فناوری تشخیص چهره در سناریوهایی استفاده نمی‌کنیم که این آزادی‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

با وجود تلاش‌های مایکروسافت، به نظر می‌رسد که این شرکت اعتبار زیادی برای مخالفت خود دریافت نکرده است، با این که جوی بولاموینی (Joy Buolamwini)، محقق آزمایشگاه رسانه‌ای MIT که بر روی نرم‌افزار Amazon Rekognition کار می‌کند، گفته است:

مایکروسافت همچنین باید موضع بگیرد.

خوشبختانه قبل از همه چیز مایکروسافت قبل از بحران فعلی تصمیم خود را گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید