بررسی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو - تکفارس 
بررسی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو - تکفارس 

بررسی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو

بررسی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو - تکفارس 

وان پلاس ۸ پرو بزرگ‌ترین، ارزشمندترین ​​و بهترین گوشی هوشمندی است که وان پلاس تاکنون معرفی کرده است. حداقل این‌ همان چیزی است که به عنوان یک هدف مد نظر قرار داشته است. ویژگی‌های آن مجموعه‌ای از ماژول‌های دوربین، یک صفحه نمایش بزرگ و عالی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز از نوع آمولد، سریع‌ترین سخت‌افزار ممکن در داخل بدنه‌ی یک گوشی اندرویدی و یک باتری تحسین‌‌برانگیز است.

اما وقتی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو تجربه‌ای مشابه با تجربه‌ استفاده از یک گوشی ۷۰۰ دلاری را به شما ارائه می‌دهد، آیا لازم می‌دانید که ۹۰۰ دلار برای آن هزینه کنید؟ خُب، دوربین ۸ پرو به طور حتم پیشرفت بزرگی نسبت به خواهران و برادران ارزان‌قیمت خود دارد، اما دارای یک سری از خصلت‌های عجیب و غریب است که معلوم نیست آیا شما آن‌ها را دوست داشته باشید یا خیر.

این گوشی اندکی بزرگ‌تر است، اما به طرز قابل توجهی سنگین‌تر است و بلندگوهای آن تقریباً یکسان هستند. در واقع، می‌تواینم بگوئیم که اگر اصرار بر این ارتقاء جزئی دوربین نداشته باشید، می‌توانید ۲۰۰ دلار پس انداز کنید.

صفحه نمایش و طراحی

وان پلاس ۸ پرو دارای صفحه نمایش ۶.۸ اینچی از نوع آمولد (AMOLED) با نسبت تصویر ۱۹.۸ به ۹ است. حتی با وجود حاشیه‌های باریک اطراف آن، این مورد باعث می‌شود که این گوشی به طرز قابل توجهی بزرگ به نظر آید. همچنین کمی ضخیم‌ است و ۱۹۹ گرم وزن دارد که کلفت به نظر می‌رسد. مطمئناً هر وقت با گوشی کار می‌کنید یا حتی آن را در جیب خود قرار داده باشید، می‌توانید سنگینی آن را حس کنید. در جایگاه مقایسه، وان‌ پلاس ۸ را سبک‌تر حس می‌کنید که دارای توازن است و از کارکردن با آن با یک دست احساس خوشایندی دارید.

نه تنها خود گوشی وان پلاس ۸ پرو ضخیم‌تر است، بلکه ماژول دوربین آن نیز بیشتر بیرون زده است. این مورد خیلی به چشم نمی‌آید ولی بیشتر به خاطر نوع طراحی آن ناراحت‌کننده  است زیرا به طور ویژه اگر گوشی دارای یک کیس محافظ نباشد، هنگام برداشتن یا استفاده از آن، انگشتان دست با آن برخورد می‌کنند.

همان‌طور که از وان‌ پلاس انتظار داشتیم، صفحه نمایش ۸ پر دارای پنلی زیبا از نوع آمولد است. این صفحه نمایش هزاران گزینه و رنگ‌های مواج را فراهم می‌آورد. بنابراین می‌توانید آن را بر اساس سلیقه شخصی خود از دقیت گرفته تا پرطراوت و پر جنب و جوش تنظیم کنید. نسخه‌ی پرو همچنین دارای گزینه‌ای به نام «Comfort Tone» است – دقیقاً مانند «True Tone » آیفون، که روشنایی محیط اطراف شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس بر اساس آن داده‌ها، دمای رنگ صفحه نمایش را در یک سطح مناسب‌تر و دلپذیرتر قرار می‌دهد.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، هر دو گوشی وان‌ پلاس ۸ و وان‌ پلاس ۸ پرو اکنون دارای صفحه خمیده‌ای هستند. با این وجود، مقدار خمیدگی لبه‌های وان‌ پلاس ۸ پرو بسیار تندتر هستند و قوس‌های  برجسته‌ای دارند که در قسمت حاشیه‌های گوشی عمیق‌تر می‌شوند. برخی از افراد از این ویژگی‌های آینده‌نگرانه لذت می‌برند، برخی دیگر از لمس‌های تصادفی که ممکن است به آن قسمت‌ها وارد شود، ناراحت می‌شوند.نظر ما این است که ۸ پرو قوس آن را به مراتب کمی بیشتر کرده‌ اما در وان‌ پلاس ۸ از نظر میزان قوس خمیدگی، صفحه نمایش از تعادل کامل برخوردار است و خسته‌کننده نیز به نظر نمی‌رسد.

وان‌ پلاس جزو نخستین شرکت‌هایی بود که نرخ تازه‌سازی بالاتری را در تلفن‌های خود استفاده نمود و گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو با افتخار از پنل ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. همه در حالی که رنگ‌های خود را دقیق و درخشان نگه می‌دارند – در این گوشی، هنگامی که در صفحات و برنامه‌ها حرکت می‌کنیم به نظر می‌رسد مقدار ناچیزی از ته رنگ مایل به زرد منتج می‌شود که البته این چیز خیلی آزار‌دهنده‌ای نیست.

دوربین و صدا

وان‌ پلاس ۸ پرو دارای یک دوربین چهارگانه است، اما اجازه بدهید تا دوربین چهارم را به سرعت از این مجموعه خارج نماییم. زیرا این دوربین یک سنسور فیلتر رنگ است که وان‌ پلاس با افتخار اعلام کرده این سنسور باعث ایجاد میلیون‌ها رنگ می‌شود که عکاسان حرفه‌ای استفاده بیشتری از آن می‌کنند. به عبارتی که کمتر مبهم باشد یعنی اینکه این سنسور، رنگ‌ها ‌را به صورتی متفاوت پردازش یا تولید می‌کند. به عنوان مثال، رنگ‌های قرمز، خاکستری می‌شود، رنگ‌های سبز به رنگ زرد تبدیل می‌شوند و همچنین رنگ‌های دیگر نیز تغییر می‌کنند. این کار واقعا می‌تواند رنگ‌های یک منظره را تغییر دهد و نگاهی رویایی به آن ببخشد. اما سنسور ۵ مگاپیکسلی آن نیز سر و صدای زیادی تولید می‌کند و این رویا را مغشوش می‌نماید. حال اینکه این کار حیله‌گری است یا نه، قضاوت با شماست!

دوربین اصلی دارای سنسور ۴۸ مگاپیکسلی است که بصورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، از ترکیب هر ۴ پیکسل یک پبکسل بزرگ‌تر حاصل می‌شود که سنسور بتواند هنگام عکس گرفتن نور بیشتری به دست آورد. این کار به خاطر HDR هوشمندی که در سیستم دوربین قرار دارد باعث می‌شود تا حتی در صحنه‌های پویا هم عکس‌های بسیار خیره‌کننده‌ای بگیرد.

این دوربین به طور مطمئنی از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. رنگ‌های آن دوست‌داشتنی و باز هم خوب و جزئیات هم دقیق و شارپ است اما توی ذوق نمی‌زند. هنگامی که تصویر تاریک می‌شود، اگرچه کمی نامشخص می‌گردد اما بازهم سایه‌ها را روشن‌تر می‌کند تا تصویری منسجم و منطقی ارائه شود. حالت Nightscape در پشتیبان‌گیری دقیق از هر چیزی به طرز شگفت‌انگیزی عمل می‌کند، بنابراین می‌توانید در صورت فیلمبرداری از صحنه ایستا از آن استفاده کنید. به عبارت دیگر، این کار باعث می‌شود تا بتواند خود را در برابر بزرگان موجود در بازار حفظ کند و بهتر از دوربین وان‌ پلاس ۸ عمل نماید (برای نور روز کمی بهتر است اما در شب بهتر از آن است).

عکس‌های نمونه

ما یک دوربین تله فوتو داریم که دارای بزرگنمایی نوری ۳ برابری است. این مورد، عکس‌های پرتره بسیار قانع‌کننده‌ای با ویژگی‌های دقیق چهره و یک بوکه طبیعی ایجاد می‌کند که می‌توانید به آن اتکا کنید و به استفاده از حالت پرتره نرم‌افزاری آن، به طور کامل ادامه دهید. در حقیقت از آنجایی که حالت پرتره برای فعال کردن عمق موثر هنوز یک مقدار بد قلق و با مشکل همراه است، ما فقط ترجیح می دهیم در حالت عادی با بزرگنمایی ۳ برابری عکس بگیریم. سنسور ۸ مگاپیکسلی که در زیر آن قرار دارد اگرچه تصور می‌شود که از روی عجله و فقط روی کاغذ طراحی شده است، اما در واقع عکس‌هایی با جزئیات دقیق ارائه می‌دهد، بدون آنکه صدای قابل محسوسی نیز داشته باشد.

دوربین التراواید نیز دارای سنسور ۴۸ مگاپیکسلی است و برای عکس‌های اکشن یا مناظر باشکوه، بسیار عالی به نظر می‌رسد. کالیبراسیون رنگی آن تقریبا نزدیک به سنسور اصلی است و تغییر بین لنزها بدون نقص به نظر می‌رسد.

دوربین سلفی نیز عکس‌هایی که می‌گیرد دارای جزئیات بسیار دقیق، دقت رنگی عالی و عملکرد خوب HDR است. Skintone بعضی اوقات کمی بیشتر از حد معمول سبک است و موضوع را مقداری کم ‌رنگ‌تر نشان می‌دهد که خوشبختانه ما با این قضیه مشکل خاصی نداشتیم.

کیفیت ویدیو همان مسیری را که عملکرد عکس‌برداری ارائه داده است، دنبال می‌کند. کلیپ‌ها شارپ، دارای جزئیات دقیق، رنگ‌های عالی و فوکوس خودکار سریع است.

بلندگوهای دوگانه‌ی وان‌ پلاس ۸ پرو به طور قطع، صدای بلند و کاملاً واضحی دارند اما آن‌ها دارای صدایی «پر» نیستند، بنابراین وقتی سعی می‌کنید موسیقی را از طریق آن‌ها با صدای بسیار بلند گوش کنید کمی گوشخراش می‌شوند. با این حال، آنها صدا را غیر عادی جلوه نمی‌دهند و تمام داده‌های صوتی را که شما نیاز دارید تا از موسیقی چند رسانه‌ای خود لذت ببرید، در اختیارتان قرار می دهند.

نرم‌‌افزار و عملکرد

وان‌ پلاس OxygenOS همیشه با دو چیز مشخص شده است؛ سادگی و سرعت. این شرکت به ارائه‌ی یک دسته از ویژگی‌ها و تنظیم منوها فقط به این خاطر که در صدر برنامه‌های اندروید قرار بگیرد، تمایل ندارد بلکه همواره اظهار داشته است که در صورتی یک ویژگی را اضافه می‌کند که برای کاربران مورد استفاده قرار گرفته و سازنده باشد.

و این کار به خوبی هر چه تمام‌تر انجام شده است. شما در صفحه نمایش حالت‌های رنگی بسیار دقیقی را به دست می‌آورید. اما گذشته از آن، OxygenOS از نظر دیداری برای اندروید تقریباً به گوگل نزدیک اس. و با سرعت ۱۲۰ هرتز، انیمیشن‌ها در آن از بس سریع و روان اجرا می شوند، انگار به پرواز در ‌می‌آیند. این کار لذت‌بخشی است.

مسلما وان‌ پلاس ۸ پرو قادر به پشتیبانی از اتصال ۵G است و OxygenOS نیز دارای یک سری پیشرفت در زیر پوسته‌اش شده است تا مطمئن شوید که از این گوشی می‌توانید به خوبی استفاده نمایید. از طرفی، این گوشی هنگامی که نیازی به اتصال فوق‌العاده سریع ندارد، فقط برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، بی‌ سر و صدا به ۴G تغییر می‌یابد. همچنین سعی خواهد کرد که اتصال Wi-Fi کند را با اتصال دو کانال هوشمند ۵G تقویت کند.

یک فروشگاه پوسته در اختیار شما قرار گرفته، پوسته تاریک یا Dark Theme جدید، سفارشی‌سازی صفحه نمایش و چند حرکت سفارشی دیگر نیز که ممکن است از آن‌ها استفاده کنید. و آنچه را لازم بود گفتیم، باقی مطالب تماماً درباره‌ی اندروید ۱۰ است.

سخت‌افزاری که به تمام این موارد قدرت می‌بخشد، مسلما، چیپست فوق‌العاده‌ سریع کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ است که با توجه به اینکه شما کدام مدل را انتخاب نمایید، با ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم همراه شده است. گزینه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت خواهد بود ولی از گزینه‌ی ذخیره‌سازی خیلی زیاد ۵۱۲ گیگابایت خبری نیست. اما به راستی که آنچه وان‌ پلاس در دسترس ما قرار داده، بیشتر از آن چیزی است که اکثر مصرف‌کنندگان برای تمام عمر گوشی به آن نیاز دارند. در کمال تعجب، در این گوشی از شکاف حافظه‌ی جانبی microSD برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی خبری نیست.

عمر باتری

بررسی گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو - تکفارس 

باتری این گوشی که وظیفه‌ی تامین انرژی آن را بر عهده دارد، دارای ظرفیت ۴۵۱۰ میلی آمپر ساعت است. این مقدار اندکی کمتر از توانی است که برای این گوشی حدس زده می‌شد اما طول عمر شارژدهی آن بیشتر از آنچه است که رضایت‌بخش توصیف شود. این باتری در حدود ۹ تا ۱۰ ساعت به طور ثابت در تمام آزمایش‌های طول عمر شارژدهی دوام آورد و در صورت تکرار این آزمایش‌ها در استفاده‌ی زندگی واقعی، موردی برای گله نخواهد بود.

البته دستگاه شارژر (Warp Charge) همراه با گوشی در داخل جعبه قرار دارد که می‌تواند در مدت زمان ۲۰ دقیقه باتری گوشی را به میزان ۴۰ درصد شارژ نماید. بنابراین، حتی اگر قدرت باتری وان‌ پلاس ۸ پرو خود را بیش از حد ارزیابی کنید، می توانید مطمئن باشید که در صورت نیاز به تماس اضطراری قادر هستید تا سریع آن را بالا بیاورید.

بهترین گوشی‌ های جایگزین‌ برای وان‌ پلاس ۸ پرو

اگر به دنبال وان‌ پلاس ۸ پرو هستید (به جای نسخه‌ی غیر پروی آن)، حداقل به یکی از این دو مورد علاقه خواهید داشت: یا یک صفحه نمایش بزرگ و یا یک دوربین خوب که بتواند از نظر عملکرد شانه به شانه‌ی دوربین یک گوشی پرچمدار حرکت نماید. واقعا با قیمت ۹۰۰ دلار، پیدا کردن یک گوشی که این مشخصات را برآورده نماید بسیار دشوار است.

با قیمت ۱۰۰۰ دلار، گلکسی S20 و آیفون ۱۱ پرو را می‌توانید تهیه نمایید ولی هر دوی این گوشی‌ ها دارای دوربین عالی و اکوسیستم مخصوص به خود هستند. اما هر دو در مقایسه با وان‌ پلاس ۸ پرو به میزان قابل‌توجهی کوچک هستند – اگر صفحه نمایش بزرگ برای شما ضروری است، باید ۱۰۰ دلار اضافی را برای خرید اپل یا سامسونگ هزینه کنید تا بتوانید معادل آن چیزی را که وان‌ پلاس در اختیار شما قرار می‌دهد، به دست آورید.

پس از این موارد، می‌توانیم از گوگل پیکسل ۴ XL نام ببریم کهبا  قیمت پایه ۹۰۰ دلار شروع می‌شود. همان تعهد، تجربه سریع اندرویدی و عملکرد عالی دوربین را ارائه می‌دهد. نکته منفی اینجاست که پیکسل از ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود و نهایتاً هم دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی‌ست که ۱۰۰۰ دلار هم قیمت دارد. همچنین عمر شارژدهی باتری آن کمتر از وان‌ پلاس است.

اگر دوربینِ کمی بهبود‌یافته در لیست دلخواه شما نیست، فقط به دنبال وان‌ پلاس ۸ معمولی باشید. همان عملکرد و ویژگی‌ها از جمله اتصال ۵G را در بدنه‌ای باریک تر و سبک‌تر به دست می‌آورید که ما آن را ارگونومیک‌تر می‌دانیم.

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش عالی
  • عملکرد سریع، نرم و روان
  •  OxygenOS سبک است، ویژگی‌های کاربردی و امکانات متعددی به آن اضافه شده است
  • عملکرد دوربین عالی، بزرگ‌نمایی ۳ برابری تله‌ فوتو عالی است

نقاط ضعف:

  • اندکی بزرگ و سنگین
  • فاقد حافظه‌ی ذخیره‌سازی خیلی زیاد یا پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی microSD
  • بلندگو‌ها اندکی گوش‌خراش هستند

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.