اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند - تکفارس 
اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند - تکفارس 

اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند

افشین نوری
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 17:00
اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند - تکفارس 

گوگل برای اینکه موتور جستجوی خود را به‌طور پیش‌فرض روی آیفون داشته باشد، مبلغی را به اپل می‌پردازد. به گفته تونی ساکوناگی (Toni Sacconaghi) تحلیلگر موسسه برنشتاین، اپل برای این منظور هر سال حدود ۸ میلیارد دلار از گوگل دریافت می‌کند. گوگل از طریق موتور جستجوی خود روی iOS درآمدی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار کسب می‌کند که ۸ میلیارد دلار در برابر آن بسیار ناچیز است.

اما این شرایط ممکن است تغییر کند و به نظر می‌رسد که اپل به دنبال خرید موتوری جستجوی DuckDuckGo است.

ساکوناگی می‌گوید اپل احتمالا DuckDuckGo را بخرد

ساکوناگی امروز به شبکه CNBC گفت که دلیل اینکه گوگل ۸ میلیارد دلار بابت موتوری جستجوی خود به اپل می‌پردازد این است که نگران است در صورت پرداخت نکردن چنین مبلغی، مایکروسافت جای او را بگیرد و بیگ تبدیل به موتور جستجوی جدید پیش‌فرض آیفون گردد. اما به گفته ساکوناگی این کار ممکن است برای اپل ریسک داشته باشد؛ چرا که اگر اپل موتور گوگل را با بینگ جایگزین کند، مایکروسافت ممکن است روزی به اپل بگویید که این موتور جستجو جزو اولویت‌هایش نیست و دیگر علاقه‌ای به ارایه آن به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض روی آیفون ندارد. در چنین شرایطی گوگل ممکن است برای بازگرداندن موتور جستجوی خود به‌عنوان موتور پیش‌فرض آیفون مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را از اپل درخواست کند.

اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند - تکفارس 

به گفته ساکوناگی، اپل ممکن است سیاست ارزان‌تری را در پیش بگیرد و یک موتور جستجوی جدید برای خودش بخرد. او گفته که اپل به احتمال زیاد موتور جستجوی DuckDuckGo را خریداری خواهد کرد. خرید این موتور با سهم ۱.۳۵ درصدی از بازار جستجوی آمریکا (در مقایسه با سهم ۸۸.۱۶ درصدی گوگل و سهم ۶.۵۱ درصدی بینگ)، می‌تواند باعث نگرانی گوگل نسبت از دست دادن درآمد ۲۵ میلیارد دلاری‌اش از سمت آیفون گردد.

ساکوناگی می‌گوید که اپل می‌تواند DuckDuckGo را با کمتر از ۱ میلیارد دلار بخرد. این پول، کمتر از یک هفته درآمد اپل است، اما پولی که اپل از گوگل دریافت می‌کند بیش از ۱۰ درصد درآمد عملیاتی‌اش است و مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که خریدن یک موتور جستجو چگونه می‌تواند خیال اپل را راحت‌تر کند.

اپل احتمالا موتور جستجوی DuckDuckGo را جایگزین گوگل کند - تکفارس 

Duck Duck Go با داشتن ۹۳ کارمند، روزانه بیش از ۶۱.۷۵ میلیون جستجو را انجام می‌دهد. این موتور با اینکه عبارت‌های جستجو را ذخیره می‌کند، اما نمی‌تواند این عبارت‌ها با هر کاربر جداگانه‌ای مرتبط سازد. گابریل واینبرگ (Gabriel Weinberg) خالق این موتور گفته است که DuckDuckGo اطلاعات شخصی افراد را جمع‌آوری و به اشتراک نمی‌گذارد. ارزش خالص این شرکت ۹۰۱ میلیون دلار ارزیابی شده و جزو شرکت‌های سهامی عام نیست.

البته یک چیزی که اپل باید در مورد گوگل در نظر بگیرد این است که دیوان عدالت ایالات متحده ممکن است تصمیم به منحل کردن کسب‌وکار تبلیغات گوگل بگیرد. این اقدام مطمئنا موتور جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در بدترین حالت ممکن است منجر به تجزیه گوگل به واحدهای کوچک‌تر گردد. اگر موتور جستجوی گوگل تبدیل به یک واحد کوچک مستقل شود، احتمال پرداخت ۸ میلیارد دلار به اپل غیرممکن خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید