وارث گلکسی فولد ۲ از نیاکان خود ارزان‌تر خواهد بود - تکفارس 
وارث گلکسی فولد ۲ از نیاکان خود ارزان‌تر خواهد بود - تکفارس 

وارث گلکسی فولد ۲ از نیاکان خود ارزان‌تر خواهد بود

مجید مهرعلی
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 13:00
وارث گلکسی فولد ۲ از نیاکان خود ارزان‌تر خواهد بود - تکفارس 

در بحث گوشی‌های هوشمند منعطف، اولین چیزی که نظر را به خود جلب می‌کند قیمت بالای آنهاست. گوشی پرچم‌دار و پر رنگ و لعاب میت ایکس‌اس (Mate Xs) هوآوی قیمتی افزون بر ۲۰۰۰ دلار دارد، گوشی‌هایی با  قطعات سخت‌افزاری معمولی‌تری مثل ریزر (Razr) موتورولا نیز هزینه‌ای در حدود  ۱۵۰۰ دلار را می‌طلبد. اما ممکن است سامسونگ با عرضه گلکسی فولد ۳ (Galaxy Fold 3) این سنت را بشکند و وارث گلکسی فولد ۲ را با قیمت مناسب‌تری وارد بازار کند.

پیش‌تر گزارش شده بود که فولد ۲ از یک شیشه نازک و منعطف که آلترا سین گلاس (Ultra-thin Glass) نامیده می‌شود و در گلکسی زد فلیپ (Galaxy Z Flip) نیز به کار رفته است، بهره خواهد برد. اما شرکت سامسونگ به این نتیجه رسید که از همان لایه پلاستیکی به‌ کار رفته در گلکسی فولد (Galaxy Fold) استفاده کند تا وزن و قیمت کنترل گردد. نهایتا این‌گونه شد که سامسونگ برای فولد ۲ از آلترا سین گلس استفاده کند و پنل پلاستیکی استفاده‌شده در اولین نسل فولد را در دو مدل جدید به کار برد تا قیمت ارزان‌تری داشته باشند.

اگرچه گفته می‌شود مقاومت نمایشگرهای آلترا سین گلس از نمایشگرهای پلاستیک‌ پلیمری بسیار بیشتر است، اما ویدئوهایی از زک نلسون (Zack Nelson) در یوتیوب نشان می‌دهد که اختلاف مواد فوق در مقاومت، به اندازه مویی است. در ویدئوهای یادشده نلسون سعی می‌کند با ضربه زدن و سوراخ کردن، دوام دستگاه‌ها را بسنجد.

اساسا گوشی‌های منعطف حدود ۱۰۰۰ دلار برای مشتریان بیشتر آب می‌خورند، اما همچنان در برآورده کردن خواسته کاربران در زمینه مقاومت و دوام ناکام می‌مانند. به‌طور کلی تقاضا برای گوشی‌های منعطف آن‌چنان بالا نیست که می‌تواند ناشی از قیمت‌های سرگیجه‌آور آنها باشد. گذشته از همه این موارد، هزینه بالای ساخت گوشی منعطف، شرکت‌های مانند هوآوی را از سودآوری در این زمینه عاجز می‌کند و می‌توان گفت هزینه ساخت با سود حاصل از فروش این دستگاه تقریبا برابر است.

در سال جدید ممکن است ورق برگردد. شرکت کورنینگ  (Corning) سازنده گوریلا گلس (Gorilla Glass)، سال پیش اعلام نمود که تعداد متنوعی از شیشه‌های منعطف را طی چند سال آینده تولید خواهد کرد. سامسونگ به‌تازگی قراردادی را با کورنینگ امضا نموده است و قرار است از شیشه‌های این شرکت در گوشی منعطف پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ خود استفاده کند. از آنجایی که کورنینگ برای تعداد زیادی تولید‌کننده فناوری، محصول تولید می‌کند، این امکان وجود دارد که این شرکت بتواند قیمت شیشه‌های خود را پایین نگه دارد.

با توجه به موارد فوق، می‌توانیم انتظار داشته باشیم فولد ۳ دارای دوام بیشتری باشد. به‌علاوه این دستگاه می‌تواند با قیمت ارزان‌تری نسبت به فولدهای پیشین عرضه گردد.

اولین نسل فولد با قیمتی برار با ۱۹۸۰ دلار وارد بازار گردید. شایعات حاکی از آن است که وارثان فولد باوجود داشتن قطعات سخت‌افزاری باکیفیت‌تری مثل دوربین زیر صفحه‌نمایش، ۱۰۰ دلار ارزان‌تر عرضه شوند. وجود این دوربین زیر صفحه‌نمایش زیاد دور از انتظار نیست، زیرا یک شرکت چینی به‌تازگی توانسته است بر موانع ساخت دورین‌های سلفی مخفی فائق آید. به هر حال ۱۸۸۰ دلار هنوز هم برای اکثر مشتریان (بخصوص ما ایرانی‌ها) قیمت کاملا بالای است.

پس اگر جیب پر پولی ندارید و برای خرید یک گوشی منعطف ذوق‌زده نشده اید، بهتر است حداقل یک (یا چند) سالی دست نگه دارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید