بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو - تکفارس 
بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو - تکفارس 

بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو

بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو - تکفارس 

گوشی می ۱۰ پرو پرچمدار کمپانی شیائومی در سال ۲۰۲۰ است و تقریباً در هر زمینه‌ای در برابر رقبای سرسخت خود حرف‌هایی برای گفتن دارد. این گوشی به یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز شده است، اما بر خلاف انتظارات مردم، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی آن ارائه تصاویر شگفت‌انگیز را تضمین نمی‌دهد.

پکیج سخت‌افزاری این گوشی از جمله نمایشگر، بلندگوها، تراشه و باتری عالی است. شرکت شیائومی در واقع برای این گوشی سنگ تمام گذاشته است. البته این مورد در خصوص بُعد نرم افزاری این گوشی صدق نمی‌کند. نرم‌ افزار دوربین و رابط کاربری MIUI همچنان به بهینه‌سازی احتیاج دارند، چراکه در حال حاضر به نقطه ضعف این پرچمدار همه‌فن حریف تبدیل شده‌اند. با اینکه می ۱۰ پرو تا دندان مسلح شده تا با پرچمداران مطرح بازار رقابت کند، محدودیت تعداد و قیمت بالای آن باعث شده است که طیف خریداران این گوشی کمی محدودتر باشد.

مشخصات

Xiaomi Mi 10 Pro

نمایشگر۶٫۷ اینچ / ۲۳۴۰*۱۰۸۰ پیکسل
دوربین۱۰۸ مگاپیکسل (چهارگانه) / ۲۰ مگاپیکسل سلفی
سخت افزاراسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام / ۸ گیگابایت رم
حافظه۲۵۶ گیگابایت، غیرقابل گسترش
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
سیستم عاملاندروید ۱۰ / شیائومی MI UI

طراحی و نمایشگر

طراحی می ۱۰ پرو بسیار زیبا، مدرن و تا حدودی تکراری است. به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۰ اکثر کمپانی‌ها قصد دارند محافظه‌کارانه عمل کنند و ما همواره شاهد یک طراحی شاخص یو یکنواخت هستیم. پنل شیشه‌ای در جلو و عقب، نمایشگر حفره‌دار با لبه‌های خمیده و سیستم دوربین چهارگانه از ویژگی‌های بارز این گوشی هستند که این موارد را در سایر پرچمداران سال ۲۰۲۰ نیز دیده‌ایم. درست مانند سایر پرچمداران بازار، کیفیت ساخت می ۱۰ پرو هم عالی است و هیچ ایرادی به آن وارد نیست.

شیائومی می ۱۰ پرو به یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی مجهز شده است. رزولوشن +FHD برای این گوشی کاملاً مناسب است و حتی سامسونگ هم رزولوشن نمایشگر پرچمداران خود را به صورت پیش‌فرض روی +FHD تنظیم می‌کند تا به باتری گوشی فشار وارد نشود. این رزولوشن هیچ اختلالی در تجربه بصری شما ایجاد نمی‌کند.

نمایشگر این گوشی واقعاً زیبا و باکیفیت است و کاربران می‌توانند فاکتورهای مختلف نمایشگر را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنند. از جمله امکانات شخصی‌سازی نمایشگر این گوشی می‌توانیم به امکان تغییر و تراز سفیدی و تنظیم اشباع رنگ‌ها اشاره کنیم.

دوربین و صدا

دوربین چیزی‌ست که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک پرچمدار شود، بنابراین شرکت‌ها به شدت روی این مشخصه مانور می‌دهند. شیائومی می ۱۰ پرو به چهار دوربین مجهز شده است؛ یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی، یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی الترا-واید و دو دوربین تله فوتو که زوم ۲ برابری و ۳.۷ برابری را به کاربران ارائه می‌دهند. این گوشی به صورت خودکار بین دو دوربین تله فوتو تغییر می‌کند.

قبل از بررسی کیفیت دوربین‌های این گوشی باید به یک مسئله خیلی مهم اشاره کنیم. نرم‌افزار دوربین این گوشی اصلاً راضی‌کننده نیست. دکمه‌های سوییچ کردن بین دوربین‌ها بسیار کوچک هستند و برای بار اول نمی‌دانید که به کدام دوربین سوییچ می‌کنید. همچنین کیفیت تصاویر در زوم بالا اصلاً خوب نیستند. اگر هنگام عکاسی از AI و HDR استفاده کنید ممکن است دوربین گوشی به صورت موقت از کار بیفتد. همچنین این گوشی گاهی اوقات نمی‌تواند رنگ‌ها را به صورت دقیق و طبیعی ثبت کند. نتایج به دست آمده با دوربین این گوشی کاملاً متغیر هستند و شاهد یک عملکرد یکسان از دوربین این گوشی نیستیم.

بهترین دوربین این گوشی همان لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی آن است. شایان ذکر است که شیائومی می ۱۰ پرو به صورت پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن ۲۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند و شما باید به صورت دستی رزولوشن را روی ۱۰۸ مگاپیکسل تنظیم کنید. یکی از نقاط ضعف این سنسور عمق میدان متوسط است. به عنوان مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:

بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو - تکفارس 

نمونه تصویری که عمق کم دوربین اصلی این گوشی را نشان می‌دهد.

شکوفه‌هایی که در وسط تصویر هستند کاملاً شارپ هستند و جزئیات بالایی دارند اما چنین چیزی در کناره‌های تصویر دیده نمی‌شود. این حالت در اکثر شرایط به شدت توی ذوق می‌زند.

همچنین از آنجایی که رزولوشن تصویر در حالت پیش‌فرض ۲۵ مگاپیکسل است، مزایای رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل اصلاً به چشم نمی‌آیند. در اکثر شرایط، شما نمی‌توانید تفاوت تصویر ۲۵ مگاپیکسلی و ۱۰۸ مگاپیکسلی را تشخیص دهید.

در ادامه می‌توانید کراپ ۲۰۰ برابری در رزولوشن پیش‌فرض را در برابر تصویر ۱۰۸ مگاپیکسلی تکه شده مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید، نویز زیادی در تصویر ۱۰۸ مگاپیکسلی وجود دارد.

شیائومی می ۱۰ پرو نهایتاً تا زوم ۵ برابری عملکرد بسیار خوبی دارد. برای مقایسه می‌توانیم به گوشی وان‌ پلاس ۸ پرو اشاره کنیم که می‌تواند تصاویر پرتره را با زوم ۳ برابری ثبت کند.

دوربین الترا-واید هم در مجموع عملکرد بسیار خوبی دارد. حضور حالت ماکرو نکته مثبتی است اما این ویژگی بی‌عیب و نقص نیست.

نمونه تصاویر الترا-واید

نمونه تصاویر حالت ماکرو

شیائومی می ۱۰ پرو در شرایط نوری ضعیف تصاویری باکیفیت و با روشنایی مناسب ثبت می‌کند. البته تصاویر این گوشی در زمینه تراز سفیدی کمی مشکل دارند؛ ولی در مجموع کیفیت تصاویر این گوشی در شرایط نوری ضعیف قابل قبول است.

دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی این گوشی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد البته باید به پردازش‌های نرم‌افزاری زیاد اشاره کنیم که باعث می‌شوند پوست، کمی مصنوعی به نظر برسد. HDR دوربین سلفی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

کیفیت فیلمبرداری می ۱۰ پرو هم کاملاً قابل قبول و استاندارد است. سیستم لرزش‌گیر در این گوشی عملکرد خوبی دارد (حتی در رزولوشن ۴K) اما در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی لرزش‌ها بیشتر حس می‌شوند. در رزولوشن FHD هم شرایط به همین شکل است. شایان ذکر است که رنگ‌ها کمی اشباع شده ثبت می‌شوند. این گوشی می‌تواند ویدیوهای ۸K هم ثبت کند، اما در این صورت لرزش‌گیر غیرفعال می‌شود و نتایج دل‌چسبی را شاهد نخواهید بود.

حال، وقتش رسیده است که به کیفیت صدای شیائومی می ۱۰ پرو بپردازیم. این گوشی به دو بلندگوی قدرتمند مجهز شده است که صدای فوق‌العاده‌ای را تولید می‌کنند. اگر میزان صدا را روی آخرین درجه تنظیم کنید، این گوشی می‌تواند صدایی در حد اندازه اسپیکرهای بلوتوثی کوچک تولید کند. عملکرد شیائومی می ۱۰ پرو در بخش صدا واقعاً درخشان است.

نرم‌افزار و عمکرد

این گوشی به صورت پیش‌فرض به سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 11 مجهز شده است. متأسفانه بخش نرم‌افزاری این گوشی به شدت ضعیف است و یک مشکل اساسی محسوب می‌شود. اپلیکیشن‌های زیادی به صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب شده‌اند که به احتمال زیاد به دردتان نخواهند خورد.

اما یکی از بزرگترین ضعف‌های رابط کاربری MIUI در بخش نوتیفیکیشن‌ها است که گاهی اوقات ناپدید می‌شوند. از این رو ممکن است برخی پیام‌های مهم را از دست بدهید. لازم به ذکر است که این گوشی به اشعه فروسرخ مجهز شده است. با استفاده از اپلیکیشن Mi Remote می‌توانید تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی را کنترل کنید. علاوه بر این، باید به موتور هپتیک این گوشی اشاره کنیم که واقعاً عملکرد رضایت‌بخشی دارد و اصلاً مانند نمونه موجود در سایر گوشی‌ها آزار‌دهنده نیست.

مغز متفکر این گوشی تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ است که این گوشی را به یک هیولای به تمام معنا تبدیل کرده است. همچنین باید به نمایشگر FHD این گوشی اشاره کنیم که فشار کمتری را به پردازنده وارد می‌کند. این گوشی در مدل پایه به ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم مجهز شده که برای یک پرچمدار در سال ۲۰۲۰ کاملاً قابل قبول است. لازم به ذکر است که شیائومی می ۱۰ پرو از شبکه ۵G هم پشتیبانی می‌کند.

عمر باتری

انرژی مورد نیاز شیائومی می ۱۰ پرو توسط یک باتری ۴,۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود که حتی نمایشگر ۹۰ هرتزی هم نمی‌تواند روی آن تأثیر منفی بگذارد. با استفاده معمولی به راحتی می‌توانید به مدت دو روز از این گوشی استفاده کنید. ناگفته نماند که باتری این گوشی از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند. میزان مصرف باتری این گوشی در زمینه وب‌گردی برابر ۱۴ ساعت و ۱۲ دقیقه، در زمینه استریم آنلاین ویدئو در یوتیوب برابر ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه، و اجرای بازی های سه‌بعدی موبایل برابر ۱۰ ساعت است. از سوی دیگر، شارژ کامل آن نیز حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد که نسبت به وان پلاس ۸ پرو، سامسونگ گلکسی S20 پلاس و آیفون ۱۱ پرو مکس اپل، عملکرد بهتری دارد.

بهترین جایگزین‌های شیائومی می ۱۰ پرو

می‌توانیم بگوییم که بزرگترین نقطه ضعف شیائومی می ۱۰ پرو قیمت آن است. شیائومی به عرضه گوشی‌های ارزان قیمت معروف بود، اما گویا این کمپانی هم سیاست های شرکت وان‌ پلاس را دنبال می‌کند.

برای مثال، این گوشی هوشمند در کشور آلمان با قیمت ۹۹۹ یورو به فروش می‌رسد و این در حالی‌ست گوشی‌های وان‌ پلاس ۸ پرو و گلکسی S20 پلاس به ترتیب با قیمت ۸۹۹ و ۸۷۹ یورو به فروش می‌رسند. همچنین شرکت موتورولا هم قصد دارد گوشی اج پلاس را با همین قیمت عرضه کند، اما این گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون دارد و در کل ارزش خرید بالاتری نسبت به شیائومی می ۱۰ پرو دارد.

بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ پرو - تکفارس 

شیائومی می ۱۰ پرو

نقاط قوت:

  • نمایشگر زیبا
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • شارژ فوق سریع

نقاط ضعف:

  • عملکرد دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی متوسط است
  • نرم‌افزار دوربین ضعیف است
  • نوتیفیکیشن ها ناپدید می‌شوند
  • عدم برخورداری از گواهی IP68
  • محدودیت در عرضه
  • گوشی به راحتی از دست لیز می‌خورد

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید