زاکربرگ علت سکوت فیسبوک در برابر پست جنجالی ترامپ را بیان کرد - تکفارس 
زاکربرگ علت سکوت فیسبوک در برابر پست جنجالی ترامپ را بیان کرد - تکفارس 

زاکربرگ علت سکوت فیسبوک در برابر پست جنجالی ترامپ را بیان کرد

فاطمه آهنگریان
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - 15:00
زاکربرگ علت سکوت فیسبوک در برابر پست جنجالی ترامپ را بیان کرد - تکفارس 

برخلاف توییتر، فیسبوک هیچ اقدامی علیه پست ترامپ انجام نداد، کارکنان گفته‌اند ممکن است باعث خشونت شود. رویکرد مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) به گفتار سیاسی ترامپ باعث شده است تا کارکنان خودش نیز از آن انتقاد کنند. بنا بر گزارش‌ها، مارک زاکربرگ، مدیر عامل و بنیان‌گذار فیسبوک، تصمیم گرفته است که از سمت رئیس جمهور دونالد ترامپ (Donald Trump) اقدام به عملی نزند، که به گفته کارمندانش می‌تواند باعث خشونت شود.

روزنامه نیویورک تایمز که در جریان جلسات داخلی بود، روز سه‌شنبه گزارش داد که زاکربرگ به کارکنانش گفته است که تصمیم سختی گرفته است اما کاملاً دقیق بوده است. اظهارات وی یک روز پس از آن صورت گرفت که صدها نفر از کارمندان فیسبوک برای اعتراض به تصمیم این شرکت، اقدام به راهپیمایی مجازی کردند؛ این در حالی است که توییتر با آن محتوا رویکرد متفاوتی ارائه داده بود.

ترامپ در پست‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک به اشتراک گذاشته است، اینچنین گفته است:

وقتی مردم دست به غارت‌گری بزنند، ما هم تیراندازی را شروع می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به اخبار مربوط به اعتراضاتی که در پی مرگ جورج فلوید (George Floyd)، مرد سیاه‌پوستی در مینه سوتا توسط یک افسر پلیس سفید با قرار دادن زانو بر گردن فلوید باعث مرگ وی شده بود، اظهارات خود را بیان کرد. این واقعه در ویدئویی ضبط شد که نشان می‌دهد فلوید مکررا می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد.

توییتر توییت رئیس جمهور را نمایش داد و گفت این پست قواعد را در برابر خشونت نقض می‌کند. اما از آنجا که سخنان رئیس جمهور مورد علاقه عموم است، توییتر گفت، کاربران می‌توانند برای خواندن آن، بر View button کلیک کنند. فیسبوک نیز پس از مشخص شدن اظهارات رئیس جمهور که شرکت تشخیص داد قوانین را نقض نکرده است، سکوت کرد. فیسبوک امکان بحث در مورد استفاده دولت از زور را فراهم می‌کند، و زاکربرگ گفت این شرکت در برابر پست ترامپ سکوت می‌کند زیرا به گارد ملی ارجاع داده شده است، بنابراین شبکه اجتماعی آن را به عنوان هشدار در مورد اقدامات ایالتی خوانده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که ترامپ بعداً تصریح کرد که پست وی هشداری در مورد چگونگی غارت منجر به خشونت است.

زاکربرگ در تماس تصویری با کارمندانش گفت که این شرکت پس از برخی تحقیقات و گفتگو با افراد مختلف مشخص کرد که اشاره ترامپ به غارت و تیراندازی به وضوح مربوط به کنترل و حفاظت تهاجمی به وسیله پلیس است.

سخنگوی فیسبوک گفته است:

بحث آزاد و صادقانه همیشه بخشی از فرهنگ فیسبوک بوده است. امروز مارک با کارمندان بحث و گفتگوی آزاد داشت، زیرا او مرتباً در طول سال‌ها این کار را انجام می‌دهد. او از بازخورد آنها سپاسگزار است.

محافظه‌کاران فیسبوک و سایر سایت‌ها را به سانسور سخنرانی خود متهم کرده‌اند، اما شرکت‌ها بارها و بارها این ادعاها را رد کرده‌اند. ترامپ برای محدود کردن حمایت‌های قانونی فدرال که در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با آن پست‌هایی توسط کاربران قرار داده می‌شود، امروز چهارشنبه یک دستورالعمل اجرایی امضا کرد. این دستور در حال حاضر با چالش‌های قانونی روبرو شده است. روز سه‌شنبه، مرکز دموکراسی و فناوری دادخواستی را علیه دستورالعمل اجرایی ترامپ تشکیل داد و ادعا کرد که اولین اصلاحیه را نقض کرده که اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل توئیتر خواهد بود.

طبق گزارش‌ها، کارمندان فیسبوک بر سر اینکه آیا این شرکت با پست‌های ترامپ درست عمل کرده است، به چند دسته تقسیم شده است. این شبکه اجتماعی معمولاً در برابر پست و تبلیغات ارسال شده توسط سیاست‌مداران سکوت می‌کند اما وقتی محتوا بتواند باعث خطرات خاص شود، محدودیتی وجود خواهد داشت. مردم باید بتوانند آنچه سیاست‌مداران می‌گویند را ببینند و گفتار آن‌ها از قبل توسط مردم و رسانه‌ها به شدت بررسی شود.

یکی از کارمندان فیسبوک، که نامش فاش نشده است، به Business Insider گفت که فکر می‌کند این شرکت سیاست‌های خود را بطور صحیح اعمال کرده است، اما از این که این قوانین پایدار خواهد ماند یا خیر ابراز تردید کرده است.

دیگران از این جلسه علنی در توییتر ابراز ناامیدی کردند. مهندس فیسبوک، براندون دیل (Brandon Dail) در توییتی گفته است:

اکنون کاملاً واضح است که رهبران از متحد شدن با ما امتناع می‌ورزند.

برخی از کارمندان فیسبوک شرکت را تهدید کرده‌اند که استعفا می‌دهند و تعدادی نیز تصمیم خود را دنبال کرده و استعفا داده‌اند. روز سه‌شنبه، تیموتی اونی (Timothy Aveni)، مهندس نرم‌افزار فیسبوک در پستی در شبکه اجتماعی فیسبوک و لینکدین (LinkedIn) گفت که وی در ۱۲ ژوئن کار خود را ترک می‌کند.

او در پست فیسبوک خود گفته است:

مارک همیشه به ما می‌گفت که در برابر سخنرانی‌های منتهی به خشونت محدودیتی وجود ندارد و او سکوت نخواهد کرد. اما روز جمعه به ما نشان داد که این حرف دروغ است. فیسبوک هر بار که ترامپ بیانیه تشدیدکننده‌ای ارائه می‌دهد، سکوت می‌کند و اینکه در برابر اقدامات او هیچ واکنشی انجام نمی‌دهد، بهانه می‌آورد.

مشخص نیست که چند نفر از کارمندان فیسبوک در اعتراض به این اقدامات استعفا داده‌اند. این شرکت بیش از ۴۸۲۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد. فیسبوک به سؤالاتی مبنی بر اینکه چه تعداد افراد از شرکت استعفا داده‌اند، پاسخی نداده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید