صفحات زمین پیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسد - تکفارس 
صفحات زمین پیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسد - تکفارس 

صفحات زمین پیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسد

مجید مهرعلی
۸ خرداد ۱۳۹۹ - 09:30
صفحات زمین پیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسد - تکفارس 

به نظر می‌رسد سن استعاره‌ای که برای صفحات قاره‌ای (Tectonic Plates) مورد تصدیق عموم است نیاز به ویرایش  داشته باشد. متخصصان ژئوفیزیک دانشگاه یل (Yale) دریافته‌اند که صفحات زمین ممکن است در ۴.۴ میلیارد سال پیش وجود داشته‌اند و این تخمین حدود یک میلیارد سال بیشتر از سنی است که پیش‌تر در نظر گرفته می‌شد.

صفحه‌های زمین تکه‌های از پوسته و سطح بالایی زمین هستند و قاره‌های که ما می‌شناسیم را شکل داده‌اند و این صفحات تاثیر مستقیمی روی رویدادهای جغرافیایی مانند زمین لرزه و آتشفشان دارند.

جون کورناگا (Jun Korenaga) استاد زمین‌ شناسی دانشگاه یل به همراه دانشجوی فارغ‌التحصیل خود منگ  گو (Meng Guo)  نتایج تحقیقات خود را در مجله سایسنس ادونسز (Science Advances) منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد صفحات قاره‌ای مسن‌تر از آنچه پیش‌تر می‌پنداشتیم هستند. در تحقیق فوق یک شبیه‌سازی زمین‌شیمی از اوایل پیدایش زمین بر پایه گاز آرگون انجام شده است. آرگون یک گاز نجیب (گازی که به‌راحتی واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد) است که به‌صورت گسترده در هوا کره (Atmosphere) وجود دارد.

در مقاله منتشرشده، جون کورناگا این‌طور بیان می‌کند که:

خصوصیات عجیب گاز آرگون و تحقیق روی آرگون موجود در هوا کره به ما کمک می‌کند که دریابیم در ابتدا چه بر سر زمین سفت و جامد آمده است. این خصوصیات آرگون آن را به یک رازدار عالی از رویدادهای کهن تبدیل می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید