انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند - تکفارس 
انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند - تکفارس 

انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند

افشین نوری
۶ خرداد ۱۳۹۹ - 18:00
انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند - تکفارس 

وزارت بازرگانی آمریکا تغییرات جدیدی را در قوانین صادرات این کشور ایجاد کرده و می‌خواهد از این طریق زنجیره تامین چیپست هواوی را تحت کنترل خود درآورد. قانون جدید به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا از شرکت‌هایی که چیپ‌هایی را با استفاده از فناوری آمریکایی تولید می‌کنند بخواهد قبل از عرضه این چیپ‌ها به هواوی، از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز بگیرند.

قانون جدید فشار بیشتری را روی هواوی و سازنده اصلی تراشه‌هایش یعنی TSMC وارد خواهد آورد. TSMC بزرگترین تامین‌کننده تراشه دنیاست و اپل و هواوی دو مشتری اصلی این شرکت هستند. سال گذشته درآمد TSMC از جانب هواوی با رشد ۸۰ درصدی به ۵.۲ میلیارد دلار رسید. این کمپانی امسال پیشرفته‌ترین چیپ‌های خود را با فناوری ۵ نانومتری عرضه خواهد کرد. این تراشه‌ها در هر میلیمتر مریع خود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور دارند، این در حالی است که چیپ‌های ۷ نانومتری مثل A13 اپل و اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام در هر میلیمتر مربع خود حدود ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور دارند.

انگلیس تصمیم دارد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G خود حذف کند

چیپست A14 بایونیک اپل که قرار است امسال در داخل گوشی‌های سری آیفون ۱۲ استفاده شود، اولین تراشه دنیا با فناوری ۵ نانومتری خواهد بود. در حالیکه A13 بایونیک حدود ۸.۵ میلیارد ترانزیستور روی خود دارد، A14 بایونیک شامل ۱۵ میلیارد ترانزیستور است. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، قدرت چیپست بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد.

انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند - تکفارس 

بعد از سری آیفون ۱۲، سری میت ۴۰ هواوی از تراشه ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ (هنوز معرفی نشده) استفاده خواهد کرد. از آنجاییکه این چیپست توسط TSMC و با استفاده از فناوری آمریکایی ساخته خواهد شد، دولت آمریکا ممکن است از TSMC بخواهد که قبل از عرضه آن به هواوی، از وزارت بازرگانی آمریکا مجوز بگیرد. در حال حاضر ایالات متحده مجوز عرضه چیپست‌های کنونی TSMC به هواوی را تا تاریخ ۲۴ شهریور (۱۴ سپتامبر) تمدید کرده است.  البته هواوی ممکن است تعداد کافی از چیپ‌های کایرین ۱۰۲۰ را برای تولید سری میت ۴۰ دریافت کند؛ ضمن اینکه، خطوط تولید چیپ‌های ۵ نانومتری TSMC در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

بلومبرگ گزارش داده است که هواوی به دنبال تامین چیپ‌های موردنیاز خود از شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و SK Hynix است. هواوی یکی از پنچ مشتری برتر چیپست دنیاست و هر ساله حدود ۸.۱ میلیارد دلار برای خریدن چیپ‌های حافظه DRAM و NAND از شرکت‌های کره جنوبی هزینه می‌کند. شرکت‌هایی که چیپ حافظه تولید می‌کنند مشمول محدودیت‌های صادرات جدید دولت آمریکا نمی‌شوند، اما هواوی نگران است که دولت ترامپ این محدودیت‌ها را گسترش بدهد. از آنجاییکه دو شرکت کره‌ای، ۷۰ درصد از کل چیپ‌های حافظه دنیا را تولید می‌کنند، هر گونه اقدامی از طرف آمریکا برای محدود کردن دسترسی هواوی به این چیپ‌ها می‌تواند نتایج بدی را به دنبال داشته باشد.

انگلیس می‌خواهد تجهیزات هواوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند - تکفارس 

هواوی علاوه بر اینکه دومین شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند دنیاست، بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه دنیا نیز است. آمریکا به متحدان خود هشدار داده است که از تجهیزات هواوی برای ساختن شبکه‌های ۵G خود استفاده نکنند. در حالیکه، ژاپن و استرالیا این هشدار را جدی گرفته‌اند، آلمان و انگلیس توجهی به آن نکرده‌اند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، در ماه ژانویه گفته بود که او فکر می‌کند جایگزینی برای هواوی وجود ندارد. به‌هرحال، تکنولوژی هواوی حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه جلوتر از رقبای خود است. اما فاینشال تایمز به‌تازگی گزارش داده است که اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس با اشاره به امنیت ملی این کشور، از بوریس جانسون خواسته‌اند که تکنولوژی هواوی را از شبکه‌های ۵G این کشور حذف کند.

ایالات متحده و انگلیس نگران این هستند که دولت چین از تجهیزات هواوی برای جاسوسی از این کشورها استفاده کند و اطلاعات مشتریان و کمپانی‌های آن‌ها را در اختیار بگیرد. البته هواوی همه این اتهامات را رد کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید