گوگل زیاد با دورکاری موافق نیست - تکفارس 
گوگل زیاد با دورکاری موافق نیست - تکفارس 

گوگل زیاد با دورکاری موافق نیست

مجید مهرعلی
۳ خرداد ۱۳۹۹ - 15:30
گوگل زیاد با دورکاری موافق نیست - تکفارس 

هرچند فیس‌بوک و توییتر خبر از تغییرات بزرگ در سیاست‌های کاری خود داده‌اند که به کارکنان این شرکت‌ها امکان دورکاری را می‌دهد. اما گوگل قصد ندارد که تغییری عمده‌ در اولویت‌های محل کار خود ایجاد کند. با توجه مصاحبه مدیر ارشد گوگل، ساندار پیچای (Sundar Pichai) با مجله وایرد (Wired) این غول جست‌وجو قصد دارد تا راهکار سنجیده‌تری در قبال این موضوع اتخاذ کند.

پیچای این گونه‌بیان می‌کند که:

چطور ما می‌توانیم ایده‌های خلاقانه تولید کنیم وقتی گروه‌های مختلف شرکت با یکدیگر ارتباط نداشته باشند و ایده پردازی نکنند. ما برای پیدا کردن راه کارآمد باید تحقیق، بررسی اطلاعات و نظر سنجی انجام دهیم.

مطالب گفته‌شده توسط پیچای یک روز بعد از بیانیه فیس‌بوک منتشر شد. مدیر ارشد فیس‌بوک مارک زاکربرگ اعلام کرد که این ابر شرکت شبکه‌های اجتماعی به گروهی از کارکنان خود اجازه خواهد داد که به‌صورت دائم در خانه کار کنند. او افزود که تقریبا نیمی از کارکنان فیس‌بوک در پنج تا ده سال آینده دورکاری خواهند کرد.

توییتر نیز سیاست مشابهی مانند فیس‌بوک اتخاذ نموده است. با اعلام رسمی مدیر ارشد توییتر جک دورسی در اوایل هفته گذشته این سیاست‌ها در دیگر شرکت او، شرکت خدمات موبایلی اسکور (Square) نیز لحاظ می‌گردد.

بعد از بسته شدن شرکت‌ها در سراسر دنیا که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا صورت گرفته بود. حال بحث روی سیاست‌های دورکاری، آغاز به کار دوباره شرکت‌های بزرگ فناوری را تحت‌الشعاع قرار داده است.

پیچای پیش از این گفته بود که اکثر کارکنان گوگل دورکاری خواهند کرد ولی اوایل این هفته او اظهار داشت که کارکنان طبق یک برنامه زمان‌بندی‌شده و چرخشی در دفاتر حضور پیدا خواهند کرد. او افزود که دفاتر تا پایان سال تنها بیست تا سی درصد از ظرفیت کاری خود را انجام خواهند داد.

شرکت گوگل در میان تعداد زیادی از دفاتر قرار گرفته است که ساختمان اصلی و بخش‌های جانبی در حال توسعه آن در موانتن ویو (Mountain View) کالیفرنیا را شامل می‌شود. این شرکت همچنین در حال ایجاد یک محوطه کاری عظیم در سن جوزه (San Jose) کالیفرنیا است. این شرکت در نیویورک نیز نوسازی یک ساختمان را در دست دارد. به گفته پیچای دورکاری این پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

پیچای این‌طور اضافه کرد که:

تحت هر شرایطی ما باور داریم که حضور فیزیکی برای کارکنان ما ضروری است. ما نقشه‌های بزرگی در سر داریم و اگر چه تصحیح بعضی موارد لازم است اما ما فکر نمی‌کنیم که حضور فیزیکی ما مشکلی اساسی به‌ وجود آورد.

شرایط قرنطینه به وجود آمده توسط ویروس کرونا عوارض سنگینی برای گوگل به بار آورده است. فعالیت‌های تبلیغاتی قوی گوگل در اویل دچار رکود گردید هرچند ماشین تبلیغاتی گوگل دوباره روغن کاری شد و توانست رکودهای مورد انتظار را شکست دهد. با این حال گوگل گزارش می‌دهد که پا برجا ماندن ویروس کرونا در ماه مارس رکود بزرگ دیگری را به همراه داشته است. این شرکت در مورد سختی‌های موج دوم رکود تجارت تبلیغات خود نگران است. شنیده‌ها حاکی از آن است که گوگل روند کندی را برای استخدام در باقیمانده سال در نظر گرفته است و بودجه بازاریابی خود را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به نصف کاهش داده است.

وقتی مجله وایرد از پیچای در مورد احتمال تقلیل نیرو و بودجه سؤال کرد او این‌طور پاسخ داد که:

ما در حال حاضر فرآیند جذب نیرو را کاهش داده‌ایم اما هنوز هم افراد جدیدی را به خدمت می‌گیریم و این بدان معنا نیست که ما به دنبال کارآمدی و بازده نیستیم. ما در جستجوی محل‌هایی برای افزایش کارآمدی هستیم جایی که بتوانیم در کنار سادگی اثربخشی بیشتری داشته باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید