مایکروسافت یک ابر رایانه بزرگ ساخته است - تکفارس 
مایکروسافت یک ابر رایانه بزرگ ساخته است - تکفارس 

مایکروسافت یک ابر رایانه بزرگ ساخته است

مجید مهرعلی
۱ خرداد ۱۳۹۹ - 09:00
مایکروسافت یک ابر رایانه بزرگ ساخته است - تکفارس 

سال گذشته مایکروسافت خبر از یک همکاری بزرگ با شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAI) داده بود. یک سرمایه گذاری به ارزش یک میلیارد دلار. هدف این دو شرکت ساخت یک پلتفرم محاسباتی در آژور (Azure) است که بتواند مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی را تمرین دهد و اجرا کند. بهبودهایی که مایکروسافت برای ساخت فناوری ابر رایانه‌ها در آژور ایجاد می‌کند برای توسعه دهندگان معمول هوش مصنوعی‌های نیز در دسترس خواهد بود.

در رویداد بیلد (Build) 2020 مایکروسافت نتایج این همکاری با اوپن‌ای‌آی را اعلام نمود.  مایکروسافت در حال ساختن یک ابر رایانه به‌طور اختصاصی و به‌منظور همکاری با اوپن‌ای‌آی است.

ابر رایانه یادشده شامل ۲۸۵۰۰۰ قطعه هسته CPU، حدود ۱۰۰۰۰ قطعه GPU و ۴۰۰ گیگابایت اتصال شبکه در هر ثانیه برای هر سرور GPU است. در ۵۰۰ ابر رایانه برتر دنیا این ابر رایانه جدید ساخت مایکروسافت در رتبه یک تا پنج قرار می‌گیرد.

مدیر ارشد شرکت اوپن‌ای‌آی سم التمن (Sam Altman) این‌گونه بیان می‌کند که:

ما با گذشت زمان یاد گرفته‌ایم که برای ساخت یک ابر رایانه به چه چیزهایی نیاز و چه محدودیت‌هایی در زمینه قطعات اساسی داریم. حال می‌توانیم بگوییم که اگر سیستم رؤیایی خود را بسازیم این سیستم چگونه از آب درخواهد آمد. سپس مایکروسافت می‌تواند این سیستم را بسازد.

به گفته التمن هدف اوپن‌ای‌آی تنها انجام تحقیقات نیست بلکه توسعه و مهندسی هوش مصنوعی‌هایی قدرتمند است که برای مردم قابل استفاده باشد.

مدیر ارشد بخش فناوری مایکروسافت کوین اسکات (Kevin Scott) می‌افزاید:

با ساخت این سازه پیشگام برای تمرین هوش مصنوعی‌های بزرگ، ما می‌توانیم آژور را به چیز بهتری تبدیل کنیم. ما در حال ساخت رایانه‌های بهتر، سیستم‌های پخش کننده بهتر، شبکه‌های بهتر و مرکز داده‌های بهتری هستیم. تمامی اینها فناوری ابری آژور را از لحاظ کارایی، هزینه و انعطاف پذیری بهبود می‌بخشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید