نگرانی مدیرعامل فیسبوک از نفوذ چین در مقررات اینترنت - تکفارس 
نگرانی مدیرعامل فیسبوک از نفوذ چین در مقررات اینترنت - تکفارس 

نگرانی مدیرعامل فیسبوک از نفوذ چین در مقررات اینترنت

فرزاد اسرافیلی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 23:30
نگرانی مدیرعامل فیسبوک از نفوذ چین در مقررات اینترنت - تکفارس 

مدیر عامل فیسبوک مارک زاکربرگ روز دوشنبه از تقلید رویکرد چین توسط برخی کشورها در مقررات اینترنت ابراز نگرانی کرد

زاکربرگ روز دوشنبه در مکالمه ویدئویی یک ساعته با تیری برتون کمیسر صنعت اتحادیه اروپا اعلام کرد:

رک و راست بخوام بگم، به نظرم مدلی از کشورهایی مانند چین در دنیا وجود دارد که تمایل دارند ارزش‌های بسیار متفاوتی نسبت به کشورهای غربی که دموکراتیک‌تر هستند، داشته باشند. این وظیفه کشورهای دموکراتیک غربی است که چارچوب مشخصی برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها داشته باشند.  ما مسئولیت مشترکی برای کمک به توسعه این امر داریم.

در نطق اخیر، زاکربرگ به خطرات مدل چینی اینترنت که در جهان رو به افزایش است اشاره می‌کند. زاکربرگ سال گذشته در اظهار نظر مشابهی گفته بود که نباید به چین اجازه تنطیم قوانین برای اینترنت داده شود؛ همین اظهار نظر وی باعث تشدید تنش بین کارمندان فیسبوک شده بود. فیسبوک امیدوار است که این پیام آزاد باعث شود تا تنظیم کننده‌ مقررات این شرکت را به عنوان یک متحد علیه اینترنت سرکوبگزایانه ببینند، نه بهانه‌ای برای اعمال محدودیت بیشتر.

در همین راستا، زوکربرگ مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) را تحسین کرد. بر اساس این مقررات، تغییراتی در نحوه جمع‌آوری داده‌های کاربران فیس بوک، توییتر، گوگل و سایر شرکت‌های اینترنتی در اتحادیه اروپا اعمال شد. وی گفت:

همکاری بین سیستم عامل‌های فناوری و تنظیم کننده‌های دولت اجتناب ناپذیر است. به نظرم شکی نیست  که باید مقررات تنظیم شوند. من فکر می‌کنم سوال این است که چارچوب چه کسی قرار است در سراسر جهان بر دیگری غلبه کند و مورد قبول واقع شود؟

برتون، که منتقد به فیسبوک است به اهمیت همکاری اشاره می‌کند. وی گفت:

من فکر می‌کنم آنچه که بسیار حائز اهمیت است، توانایی ما در همکاری مشترک جهت طراحی ابزار مناسب دولت و رفتار است. به نظرم باید این مسئله را درک کنیم، خصوصاً برای بازار دیجیتال و از همه مهمتر برای کل جامعه اطلاعاتی.

زاکربرگ خاطرنشان کرد فیسبوک سیاستی را در دست دارد که بر اساس آن اطلاعات غلط در مورد ویروس کرونا را در سیستم عامل خود نشانه گذاری می‌کند. وی اعلام کرد:

ما صدها هزار مورد اطلاعات غلط را از حذف کرده‌ایم و برنامه مستقل بررسی واقعیتی که در اختیار داریم توانسته بیش از ۵۰ میلیون هشدار را در مورد مربوط به COVID-19 ارسال کند. این امر نتیجه می‌دهد به طوریکه ۹۵٪ مواقع زمانی که کسی محتوای نشانه گذاری را مشاهده می‌کند بر روی آن کلیک نمی‌کند.

اوایل این ماه، فیسبوک اولین اعضای هیئت نظارت خود را مشخص کرد. این هیئت، هیئتی مستقل است که می‌تواند برخی تصمیمات را وتو کند. این هیئت رسیدگی به پرونده ها را در اواخر تابستان آغاز خواهد کرد. برتون ایجاد این هیئت را ستود اما افزود:

 در پایان روز، این مارک خواهد بود که مسئولیت این امر را بر عهده دارد. نه کس دیگه‌ای.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید