مدیاتک از تراشه قدرتمند Dimensity 820 رونمایی کرد - تکفارس 
مدیاتک از تراشه قدرتمند Dimensity 820 رونمایی کرد - تکفارس 

مدیاتک از تراشه قدرتمند Dimensity 820 رونمایی کرد

فاطمه آهنگریان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 08:00
مدیاتک از تراشه قدرتمند Dimensity 820 رونمایی کرد - تکفارس 

شرکت مدیاتک اخیرا از چیپست Dimensity 820 خود که نسخه قدرتمندتری از ۸۰۰ Dimensity است، رونمایی کرده است. این تراشه در مقایسه با تراشه قدیمی، مجهز به عملکرد بهتر پردازنده مرکزی و همچنین پردازنده گرافیکی است و از اینترنت ۵G نیز پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ای که بر اساس لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده و از ۴ هسته Cortex-A76 و ۴ هسته Cortex-A55 بهره می‌برد. تفاوت بزرگ این محصول، سرعت بالای آن است که به عدد ۲.۶ گیگاهرتز می‌رسد و می‌توان تا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x نیز به آن اضافه کرد.

پردازنده گرافیکی Mali-G57 هسته اصلی دیگری نیز دارد که اکنون حداکثر دارای ۵ هسته است. همین موضوع باعث شده بازی‌هایی که از نرخ فریم ۱۲۰ هرتز نیز بهره می‌برند، توسط این گرافیک اجرا شوند (البته هنگامی که با نمایشگر درستی جفت شود). البته این پردازنده مانند +Dimensity 1000 مخصوص بازی نیست، اما در سطح یک میان‌رده انتخاب خوبی است. این پردازنده همچنین از وضوح +۱۰۸۰P برخوردار است.

مودم برای اتصال دو سیم کارت به یک شبکه ۵G (با پشتیبانی کامل VoNR) به‌روز شده است. در اینجا، جدولی وجود دارد که تفاوت‌های موجود بین این دو چیپست ۵G میان‌رده را نشان می‌دهد.

+Dimensity 1000Dimensity 820Dimensity 800
۷nm۷nm۷nmلیتوگرافی
Cortex-A77 @ 2.6GHzCortex-A76 @ 2.6GHzCortex-A76 @ 2.0GHzهسته بزرگ
Cortex-A55 @ 2.0GHzCortex-A55 @ 2.0GHzCortex-A55 @ 2.0GHzهسته کوچک
Mali-G77 با ۹ هستهMali-G57 با ۵ هستهMali-G57 با ۴ هستهپردازنده گرافیکی
LPDDR4x تا ۱۶ گیگابایتLPDDR4x تا ۱۶ گیگابایتLPDDR4x تا ۱۶ گیگابایتمیزان حافظه رم
UFSUFSUFSنوع حافظه داخلی
+۱۰۸۰P با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز+۱۰۸۰P با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز+۱۰۸۰P با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزنمایشگر
دو سیم‌کارتدو سیم‌کارتتک سیم‌کارتاینترنت ۵G
وای‌فای ۶، بلوتوث ۵.۱وای‌فای ۵، بلوتوث ۵.۱وای‌فای ۵، بلوتوث ۵.۱اتصالات بی‌سیم

 

چگونه این تراشه با پیشنهادهای شرکت کوالکام مقایسه می‌شود؟ ما اولین تلفن‌های دارای این تراشه را آزمایش خواهیم کرد، اما در حال حاضر شماره‌های رسمی از مدیاتک در اختیار داریم که باید آن‌ها را بررسی کنیم. آن‌ها تراشه ۸۲۰ مدیاتک را با تراشه اسنپدراگون ۷۶۵G که قدیمی‌تر است، مقایسه می‌کنند؛ به جای اینکه با ۷۶۸G مقایسه کنند، که دارای سرعت ساعت بالاتری در نوع خود است.

به هر حال، گیک‌بنچ ۴.۲، عملکرد پردازنده مرکزی بالاتری را نشان می‌دهد (۷ درصد تک‌هسته‌ای، ۳۷ درصد چند‌هسته‌ای)، در حالیکه پردازنده گرافیکی، ۳۳ درصد فریم ریت بالاتری را در GFXBench Manhattan 3.0 داشته است. این شرکت همچنین وعده مصرف انرژی کمتری برای اینترنت ۵G و سه برابر عملکرد NPU را نیز داده است. اینان اعداد رسمی از شرکت مدیاتک است، بنابراین باید منتظر مقایسه بی‌طرفانه‌ای بمانیم (مخصوصا در برابر S768G).

ظاهرا شرکت شیائومی اولین شرکتی است که از این پردازنده در گوشی خود با نام می نوت ۱۰ یا ردمی K30i استفاده می‌کند. (همانطور که در گیک‌بنچ مشاهده کردیم).

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.