مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 
مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 

مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL

مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 

ما با دو گوشی بسیار متفاوت روبرو هستیم که برای افراد بسیار متفاوتی ساخته شده اند. گلکسی اس ۲۰ الترا (Galaxy S20 Ultra) در حال حاضر پیشرفته‌ترین گوشی شرکت سامسونگ است، اما با قیمت ۱۴۰۰ دلار، یکی از گران‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. این گوشی برای افراد مشتاق و باتجربه ساخته شده است. کاربران توانمند و سازندگان محتوا واقعاً از نمایشگر زیبا، پردازنده سریع، دوربین چندگانه، باتری بزرگ و ارتباطات ۵G آن قدردانی می‌کنند. اگر قیمت آن مسئله‌ای نیست، در خرید این گوشی لحظه‌ای درنگ نکنید.

گوگل پیکسل ۴ XL ممکن است حاوی این فهرست تحسین برانگیز S20 الترا نباشد اما ما این گوشی را به یک فرد معمولی نیز توصیه می‌کنیم. دوربین این دستگاه نمی‌تواند با توانایی‌های زوم S20 الترا رقابت کند اما به همان اندازه برای گرفتن عکس‌های معمولی، پرتره و سلفی مناسب است. در حالی که گوگل پیکسل از سخت‌افزار سال گذشته این سری برخوردار است، اما هنوز هم احساس می‌کنید که دارای عملکردی بسیار سریع است و فناوری تشخیص چهره‌ی آن از حسگر اثر انگشت موجود در صفحه نمایش سامسونگ قابل اطمینان‌تر است. ضعیف‌ترین مشخصات پیکسل ۴ XL گوگل، کم بودن میزان حافظه داخلی (۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت) و متوسط عمر باتری آن است. با این حال، دستگاه به خوبی ارزش آن را دارد که به معنای واقعی کلمه، حدود نصف قیمت S20 الترا را برای خرید آن بپردازید.

در این مقاله، قصد داریم دو گوشی گلکسی S20 الترا و گوگل پیکسل ۴ XL را از برخی جهات با یکدیگر مقایسه کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید:

طراحی و صفحه نمایش

ابتدا باید ببینیم این دو گوشی در چه مواردی با هم اشتراک دارند. هر دو گوشی یعنی هم S20 الترا و هم گوگل پیکسل ۴ XL از شیشه و فلز ساخته شده‌اند. هر دو در مقابل گرد و غبار و نفوذ آب مقاوم هستند. هر دو دارای بلندگوهای استریو و فاقد جک هدفون هستند. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که از نظر وضعیت ظاهری نیز هر دو نسبتاً طراحی سنتی‌ای دارند: مستطیل‌های پهن و تخت که می‌توانید آن‌ها را در طیف محدودی از رنگ‌های کسل‌کننده به دست آورید: سیاه یا خاکستری برای S20 الترا و سیاه، سفید یا نارنجی هم (نسخه محدود) برای گوگل پیکسل ۴ XL.

یک نکته که گلکسی S20 الترای سامسونگ را متفاوت می‌کند این است که این گوشی بطور قابل توجهی بزرگ است. این دستگاه از پیکسل ۴ XL گوگل بلندتر، پهن‌تر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر است ـ هرچند که پیکسل گوگل هم در حال حاضر یک گوشی کاملا بزرگ محسوب می‌شود. برای عده‌ای بخش بزرگ دوربین S20 الترا به طور ناخوشایندی خوب نیست اما به نظر می‌رسد که دیگران با آن مشکلی ندارند و از نظر آن‌ها، این موضوع باعث می‌شود که این گوشی قدرتمندتر و پبشرفته‌تر نیز به نظر برسد.

یک تفاوت ظریف که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم: دکمه پاور در گلکسی S20 الترا به انگشت شست سمت راست کاربر نزدیک‌تر است، در حالی که در پیکسل  ۴ XL رسیدن به آن کمی سخت‌تر است.

مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، صفحه نمایش در پیکسل ۴ XL بسیار خوب به نظر می‌رسد. اما صفحه نمایش گلکسی S20 الترا حتی از آن هم بهتر است – نه تنها از نظر بزرگ‌تر بودن بلکه دارای رنگ‌های عالی و بازدهی روشنایی بسیار بالاتری نیز است.

صفحه نمایش پیکسل ۴ XL از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که این مهم باعث می‌شود تا حرکت (تصاویر ویدیو) نرم‌تر به نظر برسند. این یک تفاوت ظریف است که باعث می‌شود گوشی در هنگام استفاده، سریع‌تر و خوشایند‌تر احساس شود. صفحه نمایش گلکسی S20 الترا از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که حتی از نرخ نوسازی صفحه نمایش گوگل پیکسل هم بالاتر است که در نتیجه حرکت تصاویر آن حتی باز هم نرم‌تر و روان‌تر به چشم می‌آید. هرچند ممکن است افراد قلیلی به تفاوت بین ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز پی ببرند. همچنین حالت نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز گلکسی S20 الترا فقط در رزولوشن ۱۰۸۰P کار می‌کند.

مقیاس‌ها و کیفیت صفحه‌نمایش

مشخصات صفحه

مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 

حسگر اثر انگشت در مقابل تشخیص چهره

در این‌جا یک نکته وجود دارد که پیکسل ۴ XL بهتر از گلکسی S20 الترای سامسونگ عمل می‌کند. گوشی گوگل برای شناسایی صاحب خود از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند و حتی در محیط های چالش‌برانگیزی مانند تاریکی کامل نیز از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. ضمن این که گلکسی S20 الترا بار دیگر به حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش خود اعتماد دارد. گرچه این حسگر خوب کار می‌کند اما نسبت به راه‌حل گوگل پیکسل از اعتبار کم‌تری برخوردار است. هرچند که S20 الترا نیز از تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند اما کاملاً ایمن نیست. این گزینه‌ای است که بیشتر برای راحتی به آن اضافه شده است.

دوربین و صدا

دلیل اصلی برای خریدن گلکسی S20 الترا ماژول دوربین قدرتمند آن در پشت گوشی است که شامل: یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، یک دوربین تله فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با بزرگنمایی ۴ برابری، یک دوربین الترا-واید ۱۲ مگاپیکسلی و یک سنسور اضافی برای گرفتن اطلاعات عمق تصویر و برای عکس‌های پرتره است. گوشی گوگل پیکسل ۴ XL این طور به نظر می‌رسد که با دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگ‌نمایی دو برابری، نسبت به الترا در رده‌ی بسیار پایین‌تری قرار دارد اما همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، برای گرفتن یک عکس کامل، مشخصات یک سنسور هرگز به تنهایی کافی نیست.

در واقع، اگر شما فقط به یک تصویر معمولی نیاز دارید، به احتمال زیاد پیکسل ۴ XL نیز مانند گلکسی S20 الترا عمل خواهد کرد. عکس‌های پیکسل ممکن است در موقعیت‌های به خصوصی حتی بهتر از آب در آید، هم‌چنان که الترا نیز تمایل دارد تا مناظر به خصوصی را بیش از اندازه تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین دوربین الترا دارای عمق میدان بسیار کمی است که این امر باعث می شود تا عکس‌هایی که از نمای نزدیک گل یا اشیاء کوچک گرفته می‌شود، دارای کیفیتی پایین‌تر از پیکسل باشد.

از سوی دیگر، گلکسی S20 الترا در شب عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند اما با فعال کردن Night Mode در هر دو گوشی، کیفیت تصویر قابل مقایسه و هر دو در یک سطح ارزیابی می‌شوند.

زوم

قدرت گلکسی S20 الترا در توانایی‌های زوم قدرتمند دوربین آن قرار دارد. از نظر فنی، بزرگنمایی تا ۱۰۰ برابر افزایش پیدا می‌کند اما تصاویر در آن سطح از بزرگنمایی بسیار وحشتناک به نظر می‌رسند. با این وجود، در محدوده‌ی بزرگ‌نمایی ۱۰ تا ۳۰ برابری بسیار عالی به نظر می‌رسند و از عکس‌های پیکسل که با بزرگ‌نمایی گرفته‌شده‌اند، بهتر هستند. جالب اینجاست که گوگل پیکسل با سنسور تله فوتوی خود در زوم ۲ برابری تصاویر بهتری می‌گیرد. دلیل این امر این است که الترا از زوم دیجیتال فقط در محدوده‌ی بین ۱ تا ۳.۹ برابری استفاده می‌کند و دوربین تله فوتوی آن فقط زمانی شروع به کار می‌کند که شما بخواهید از زوم ۴ برابری استفاده کنید. از سوی دیگر، S20 الترا در شب از کیفیت زوم بهتری برخوردار است.

دوربین الترا-واید

یکی دیگر از مزیت‌های سامسونگ گلکسی S20 الترا نسبت به  پیکسل ۴ XL این است که دارای دوربین الترا-واید است. این امر به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به عقب‌تر رفتن بتوانید صحنه وسیع‌تری را ثبت کنید. متأسفانه پیکسل ۴ XL چنین لنزی را ندارد. در تصاویر پایین تفاوت‌های موجود مشخص است:

حالت پرتره و سلفی

از یک نظر، عکس‌های سلفی هر دو گوشی از نظر کیفیت مشابه همدیگر هستند اما وقتی به طور دقیق‌تر به آن‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که پیکسل ۴ XL با دوربین سلفی خود جزئیات بیش‌تری را ثبت می‌کند. ما اعتقاد داریم که در سیستم دوربین S20 اشکالی وجود دارد که باعث این امر می‌شود چون در حال حاضر تمام مدل‌های S20 ما چنین عملکردی را از خود نشان می‌دهند.

پرتره‌هایی که هر دو گوشی ثبت می‌کنند زیبا به نظر می‌رسند و همچنین تار بودن پس زمینه‌ها به خوبی اعمال می‌شوند و تفکیک اشیا نیز خوب هستند.

ضبط فایل‌های ویدیویی

در رابطه با ضبط ویدیو، گلکسی S20 الترا دست بالا را دارد. ویدیوهای گوگل پیکسل بسیار خوب به نظر می‌رسند اما S20 الترا با پشتیبانی از ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین دارا بودن کنترل‌های دستی از کیفیت ضبط بالاتری برخوردار است. همچنین ویژگی فیلم‌برداری با کیفیت ۸K نیز دیگر گزینه‌ای است که ممکن است مورد علاقه‌ی کسانی باشد که فیلم‌برداری می‌کنند.

صدا

هر دو گوشی دارای مجموعه‌ای از بلندگوهای استریو هستند که یک بلندگوی صدا در قسمت پایین گوشی و بلندگوی دوم هم همان بلندگوی لبه‌ی بالای گوشی است که هنگام تماس استفاده می‌شود. صدای گلکسی S20 الترا بسیار خوب به نظر می‌رسد اما گوگل پیکسل ۴ XL با صدای بلند، شفاف، باس پرقدرت و توازن صدایش در این مجموعه از مشخصات، بر الترا فائق می‌آید.

البته، همراه با گلکسی S20 الترا یک جفت هندزفری ایربادز که کیفیت صدای خوبی هم دارد در جعبه گوشی ارائه می‌گردد؛ درحالی که گوگل پیکسل حتی از دانگل USB-C به فیش ۳.۵ میلی‌متری نیز بهره نمی‌برد. هیچ کدام از این دو گوشی نیز دارای جک هدفون نیستند.

نرم‌افزار و عملکرد

یک بار دیگر سامسونگ گلکسی S20 الترا به درستی چند پله از گوگل پیکسل بالاتر قرار می‌گیرد. این گوشی با داشتن ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و حافظه‌ی رم تا حداکثر ۱۶ گیگابایت، یک دستگاه پرقدرت است که برای انجام هر عملی که آز آن بخواهید، آماده است. این گوشی همچنین از تراشه جدید کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برد و از اتصال ۵G نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه‌ سامسونگ گلکسی S20 الترا با گوگل پیکسل ۴ XL - تکفارس 

گوگل پیکسل ۴ XL از تراشه‌ی سال گذشته یعنی اسنپدراگون ۸۵۵ بهره می‌برد و از شبکه ارتباطات ۵G نیز پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، این یک اشکال بزرگ نیست. مشکل بزرگ‌تر مقدار پایین حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی آن است: ۶۴ گیگابایت در نسخه‌ی پایه. البته یک نسخه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه نیز در دسترس قرار دارد اما حتی این مقدار نیز برای برخی از افراد کافی نیست. همچنین برخلاف S20 الترا، گوگل پیکسل دارای شکاف کارت میکرو SD نیز نیست.

خبر خوب اینجا است که با هیچ‌کدام از این دو گوشی هوشمند در انجام کارهای روزمره، احساس کندی نمی‌کنید. حتی اگر گوگل پیکسل را هم در دست داشته باشید باز احساس نمی‌کنید که با یک گوشی ضعیف‌تری طرف هستید یا حداقل برای مدت یک سال دیگر چنین احساسی ندارید.

 AnTuTu یک برنامه‌ی جامع بنچمارک چند لایه برای گوشی هوشمند است که جنبه‌های مختلف یک دستگاه از جمله پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، حافظه رم، I/O و عملکرد UX را ارزیابی می‌کند. نمره بالاتر به معنای دستگاه سریع‌تر است. در بررسی AnTuTu، گوشی گلکسی S20 الترا و پیکسل ۴ XL به ترتیب امتیازهای ۵۲۴۲۰۰ و ۴۱۳۹۴۶ را بدست آورده‌اند که مشخص می‌کند، گوشی سامسونگ در این مقایسه عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

روی هر دو گوشی هوشمند به طور پیشفرض اندروید ۱۰ نصب است اما طبق معمول، سامسونگ مجموعه‌ای از چیزهای خوب دیگری را نیز در یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند خود قرار داده است. شما یک رابط کاربری سفارشی OneUI سامسونگ دریافت می‌کنید. از بسیاری جهات، این تجربه شبیه به استفاده از گلکسی S10 است – این نرم‌افزار برای استفاده‌ی راحت‌تر با یک دست ارائه شده است. نکته جدید در اینجا  Quick Share سامسونگ است که به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های بزرگ را به سرعت به سایر گوشی‌های گلکسی  S20 ارسال کنید. در واقع، این مورد بسیار شبیه به نسخه‌ی سامسونگ AirDrop است. شما همچنین از Live Captions بهره می‌برید که یک ویژگی خاصی است که قبلاً به طور انحصاری در گوشی‌های پیکسل یافت می‌شد. این را در نظر بگیرید که زیرنویس‌ها به صورت خودکار روی هر فیلم کار می‌کنند.

پیکسل ۴ XL نسخه‌ی تمیزتر و سبک‌تری از اندروید را اجرا می‌کند. این گوشی هرچند که به اندازه‌ی راه‌حل سامسونگ از ویزگی‌های کاملی برخوردار نیست اما برخی ممکن است آن را با همین وضعیت ترجیح دهند. گوگل ویژگی حرکات دست را به رخ می‌کشد که شما می‌توانید برای رد شدن از آهنگ‌ها یا خاموش کردن زنگ ساعت گوشی استفاده کنید. با این که چنین امکاناتی خیلی خوب به نظر می‌رسند اما آن‌ها اکثرا ترفندهای تبلیغاتی هستند. آنچه که برای دانش‌آموزان یا هر کس دیگری که اغلب یادداشت‌های صوتی بر‌می‌دارد، می‌تواند مفید باشد، برنامه‌ی ضبط کردن است. این برنامه، همان‌طور که کلمات شما را می‌شنود، بدون لحظه‌ای تاخیر آن را رونویسی می‌کند و می‌تواند نسخه‌ی متنی ضبط صدا را ایجاد کند.

طول عمر باتری

سامسونگ گلکسی S20 الترا دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است، در حالی که گوگل پبکسل  ۴ XL به یک باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی متکی است. جای تعجب نیست که الترا با یک بار شارژ، بیشتر دوام می‌آورد، به خصوص اگر تصمیم داشته باشید که نمایشگر را به جای ۱۲۰ هرتز، روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید. پیکسل برای شما یک روز معمولی دوام خواهد آورد اما عمر باتری آن فقط به صورت متوسط قابل توصیف است.

هر دو تلفن از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، تنها گلکسی S20 الترا شارژ بی‌سیم معکوس نیز دارد و به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان یک پاوربانک بی‌سیم نیز عمل کند و در صورت لزوم، لوازم جانبی یا سایر گوشی‌ها را هم شارژ کند.

در رابطه با شارژ کردن باید بگوییم: یک شارژر بسیار قدرتمند در جعبه‌ی گلکسی S20 الترا قرار دارد. با وجود این که باتری بزرگ‌تری در داخل این گوشی قرار دارد اما شارژ از صفر تا کامل این گوشی سریع‌تر از پیکسل انجام می‌شود.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید