خسارت ۲/۹ میلیارد دلاری شرکت Uber - تکفارس 
خسارت ۲/۹ میلیارد دلاری شرکت Uber - تکفارس 

خسارت ۲/۹ میلیارد دلاری شرکت Uber

فرزاد اسرافیلی
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 21:30
خسارت ۲/۹ میلیارد دلاری شرکت Uber - تکفارس 

شرکت Uber در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۲٫۹ میلیارد دلار زیان دیده است. این بزرگترین ضرر شرکت در نه ماه اخیر محسوب می‌شود. اوبر همچنین گزارش داد ۳٫۵۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. رزرو ناخالص در تجارت ride-hailing  حدود ۳ درصد کاهش یافت، در حالی که رزرو در بخش Uber Eats به دلیل افزایش تقاضا برای تحویل مواد غذایی، نسبت به سال گذشته بیش از ۵۴ درصد رشد داشته است.

تجارت ride-hailing شرکت اوبر در نتیجه قرنطینه سراسری به دلیل بیماری همه گیر کاهش یافته است. این شرکت این هفته اعلام کرد که ۳،۷۰۰ کارمند تمام وقت را که حدود ۱۴ درصد از نیروی کار شامل می‌شود به طور موقت اخراج خواهد کرد.

دارا خسروشاهی، مدیر ارشد اجرایی این شرکت در تماس با سرمایه گذاران گفت که تجارت ride-hailing در اوبر ۸۰ درصد کاهش یافته است. وی همچنین اعتراف کرد همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر قابل‌توجهی بر تقاضای تاکسی از این شرکت داشته است.

خسروشاهی همچنین اعلام کرد که حجم سفر هرچند به آرامی در حال بازگشت به حالت قبل است. وی افزود:

چشم انداز روشنی را شاهد هستیم. ما طی سه هفته گذشته شاهد رشد هفته به هفته در سطح جهان بوده‌ایم. این هفته چهارمین هفته رشد متوالی ماست.

شرکت Lyft رقیب اصلی اوبر،همچنین گفت که تجارت به آرامی در طی چند هفته گذشته در حال رشد است.

بیماری همه گیر کرونا در برنامه‌های اوبر تاثیر منفی گذاشته است زیرا که این شرکت قصد داشت تا پایان سال سودآوری داشته باشد. زیان خالص ۲٫۹ میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است. رزرو ناخالص یا کل پرداخت مشتری به Uber قبل از پرداخت به رانندگان و سایر هزینه‌ها یا تخفیف‌ها، نسبت به سه ماهه قبلی ۱۴٫۵ درصد کاهش یافته است.

Uber Eats نمونه بارز برای این شرکت است، اما حتی  این بخش شرکت نیز بدلیل فشار نظارتی و رقابت سایر بازیگران مانند GrubHub و DoorDash  تحت فشار قرار گرفته است. خسروشاهی گفت که Uber Eats از اواسط ماه مارس با ۸۹ درصد رشد رزرو ناخالص در ماه آوریل داشته است. در همین حال، Uber اخیراً تجارت خود را در Eats در هشت بازار سودآور، تعطیل کرد. با این وجود، این شرکت شاهد رشد در تجارت در زمینه تحویل مواد غذایی بوده است.

خسروشاهی گفت:

افزایش چشمگیر ثبت‌نام در رستوران‌ها منجر به بهبود سریع انتخاب در بازارهای بزرگ مانند ایالات متحده و همچنین تغییرات رفتاری شده است. اما معتقدیم که این روندها ماندگار خواهد بود و منجر به گسترش کل گروه خواهد شد.

البته، مشکلات Uber به پیش از وقوع بحران کرونا برمیگردد. این شرکت تحت فشار سرمایه گذاران قرار گرفته است. آن‌ها از این شرکت می‌خواهند سریع این زیان‌های هنگفت را ریشه کن کند و به مسیر رشد و پویایی بازگردد. از زمانی که اوبر و Lyft عمومی شدند، هر دو شرکت همچنان با زیان مواجه شده‌اند به طوریکه اوبر مجبور شد سال گذشته میلادی حدود ۱۰۰۰ کارگر را از کار اخراج کند.

این شرکت همچنین تحت نظارت شدیدی قرار دارد. اوبر اخیراً به همراه Lyft به دلیل عدم رعایت قانون مقررات جدید کار از سوی دادستان کل کالیفرنیا تحت تعقیب قضایی قرار دارند و همین باعث می‌شود طبقه بندی رانندگان به عنوان پیمانکاران مستقل برای شرکت سخت‌تر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید