معاون وزیر ارتباطات: پروژه فیبرنوری متوقف نشده است - تکفارس 
معاون وزیر ارتباطات: پروژه فیبرنوری متوقف نشده است - تکفارس 

معاون وزیر ارتباطات: پروژه فیبرنوری متوقف نشده است

محمدرضا داوری
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - 12:29
معاون وزیر ارتباطات: پروژه فیبرنوری متوقف نشده است - تکفارس 

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعلام کرد که فناوری VDSL ترکیب فیبر نوری و سیم‌ مسی است و در مقایسه با پروژه فیبر نوری تا منازل، مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به باند پهن پرسرعت است اما پروژه فیبر نوری نیز همچنان در کنار VDSL درحال پیگیری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره شرایط فعلی پروژه فیبر نوری در کشور بیان کرد:‌

فناوری VDSL ترکیب فیبر نوری و سیم‌ مسی است معمولا VDSL راه میان‌مدت‌تر و کوتاه‌تری برای دسترسی به باند پهن پرسرعت است و به همین خاطر ما استراتژی خود را روی تقویت این حوزه گذاشتیم و البته پروژه فیبر نوری هم در کنار VDSL انجام می‌شود.

حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اشکالات فنی پروژه فیبر نوری گفت:

ساختمان‌های ما در حال حاضر همه مجهز به سیم مسی هستند و فیبر ندارند. حتی در بسیاری از موارد مخابرات فیبر هم برده اما مردم اجازه نصب فیبر را نمی‌دهند، در حالی‌که سیم مسی از زمان ساخت ساختمان‌ها وجود داشته و اکنون در پروژه VDSL هدف این است که با ترکیب سیم مسی و فیبر و اینکه فیبر تا کافوهای نزدیک خانه‌ها در فاصله‌های ۲۰۰ متری بیاید و آنجا به بعد سیم مسی استفاده شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه VDSL می‌تواند تا ۷۰ مگابیت‌برثانیه سرعت دهد که نسبت به بالاترین سرعت ADSL چهار برابر است‌، اظهار کرد:

برنامه ما این است که بتوانیم پورت‌های پرسرعت خانگی را راه‌اندازی کنیم و فیبر نوری هم با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود در حال توسعه است، اما در حال حاضر روش VDSL‌ قابل وصول‌تر است و به همین دلیل این روش را اکنون دنبال می‌کنیم.

اینترنت ADSL با بهره‌گیری از سیم مسی خطوط تلفن ثابت، جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد و البته با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست، اما سرعت دانلود روی اینترنت VDSL که از ترکیب فیبر نوری و سیم مسی استفاده می‌کند، نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید