هشدار نماینده مجلس به صداوسیما: اگر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را آزاد نکنید، مجلس اقدام خواهد کرد - تکفارس 
هشدار نماینده مجلس به صداوسیما: اگر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را آزاد نکنید، مجلس اقدام خواهد کرد - تکفارس 

هشدار نماینده مجلس به صداوسیما: اگر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را آزاد نکنید، مجلس اقدام خواهد کرد

محمدرضا داوری
۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - 13:29
هشدار نماینده مجلس به صداوسیما: اگر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را آزاد نکنید، مجلس اقدام خواهد کرد - تکفارس 

مجلس شورای اسلامی یک بار در سال ۹۷، به اختلاف بین وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز ورود کرد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. حالا فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن، اعتقاد دارد که فرکانس‌های در این اختلاف جز منابع منابع ملی است و درصورت آزادنشدن این فرکانس‌ها مجلس برای حل این مناقشه ورود می‌کند.

در ایامی که مردم مجبور به خانه‌نشینی هستند، اختلاف بین وزارت ارتباطات و صداوسیما بخاطر فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بار دیگر مطرح شده است. با افزایش تقاضا برای اینترنت و کندی آن، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، می‌گوید که برای افزایش سرعت اینترنت وزارت ارتباطات به فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار صداوسیماست نیاز دارد.

در گذشته صداوسیما از این باندهای فرکانسی برای پخش آنالوگ برنامه‌های خود استفاده می‌کرد اما با دیجیتالی شدن برنامه‌ها اکنون این فرکانس‌ها بلااستفاده مانده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۹۷ پیشنهاد استفاده بهینه از این باندهای فرکانسی که در اختیار صداوسیماست را در لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. کمیسیون صنایع به این پیشنهاد رای مثبت داد اما این مصوبه در کمسیون تلفیق رد شد.

فریدون احمدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم ورود مجلس به این مناقشه می‌گوید که نمایندگان اعتقاد دارند اختلاف بین وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر فرکانس‌های ۷۰۰و ۸۰۰ مگاهرتزی، باید بین خودشان حل شود و دلیل این را شرکت رییس صداوسیما در جلسات هیات دولت می‌دانند.

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن اعتقاد دارد که صداوسیما این باندهای فرکانسی را از اموال خود می‌داند و بخاطر همین از آزادسازی این باند‌های فرکانسی اجتناب می‌کند و افزود:

اکنون وزارت ارتباطات به این نیاز دارد و این فرکانس‌ها بسیاری از مشکلات اینترنت کشور را حل می‌کند پس باید این منابع که منابع ملی است از طرف صداوسیما آزاد شود و در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد. و در صورتی که این مشکل حل نشود مجلس شورای اسلامی آن را پیگیری خواهد کرد تا به نتیجه برسد.

سال هاست وزارت ارتباطات در دولت‌های مختلف بر سر آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز با صداوسیما درگیر است. این باندهای فرکانسی که می توانند عامل توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور شوند جزو منابع ملی هستند بنابراین اکنون که صداوسیما از آنها استفاده نمی‌کند باید آنها را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد. به گفته متخصصان این باندهای فرکانسی بهترین گزینه برای توسعه اینترنت ثابت و همراه است و استفاده از آن‌ها هزینه‌های اپراتورها را برای توسعه شبکه به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده اینترنت و افزایش کیفیت آن خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید