اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما به ستاد مقابله با کرونا رفت - تکفارس 
اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما به ستاد مقابله با کرونا رفت - تکفارس 

اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما به ستاد مقابله با کرونا رفت

محمدرضا داوری
۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - 21:02
اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما به ستاد مقابله با کرونا رفت - تکفارس 

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به افزایش میزان مصرف اینترنت از زمان شیوع کرونا در کشور و به دلیل پر شدن ظرفیت‌های فرکانسی در شبکه تلفن‌ همراه، در جلسه آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا، آزادسازی باندهای فرکانسی صدا‌وسیما مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وزارت ارتباطات در یک هفته گذشته اعلام کرده که برای رفع مشکل سرعت اینترنت کاربران خانگی پروژه تبدیل تکنولوژی ADSL به VDSL را در استان‌های قم و تهران کلید زده‌ و آنطور که امروز (۱۸ فروردین) در پخش زنده اینستاگرامی وزیر ارتباطات اعلام نمود در حال‌حاضر ۳۰ هزار مشترک در استان قم امکان استفاده از VDSL را پیدا کرده‌اند. اما توسعه در شبکه تلفن‌همراه برای ارائه اینترنت پرسرعت‌تر به دلیل پر شدن ظرفیت‌های فرکانسی با مشکل روبرو شده است.

به گفته‌ی وزیر ارتباطات، آن‌ها از تمام ظرفیت‌های موجود در شبکه برای افزایش و بهبود کیفیت اینترنت تلفن‌همراه استفاده‌ کرده‌اند؛ اما هم‌اکنون به دلیل افزایش مصرف، ظرفیت فرکانسی در شبکه ۴G پر شده و برای افزایش ظرفیت مجدد در این زمینه باید با همکاری صدا‌ و سیما باند‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ که در اختیار این سازمان است آزادسازی شود.

با توجه به شرایط بحرانی کشور که منجر به دورکاری بسیاری و روی آوردن افراد به اینترنت برای انجام کارهایشان شده، حالا به نظر می‌رسد آزادسازی این باندهای فرکانسی که همیشه با مخالفت صدا‌وسیما همراه بوده جدی‌تر از قبل پیگیری شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست آنلاین خبری خود هم در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرده که در جلسه آینده ستاد مبارزه با کرونا آزادسازی این فرکانس‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در توضیح این موضوع که با توجه به اینکه در مدت گذشته به دلیل نیاز بخش‌های آموزشی و کسب‌وکارها به اینترنت چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است بیان کرد:‌

در زمینه اینترنت خانگی دو کار به صورت همزمان پیگیری می‌شود. ابتدا اینکه وزارت ارتباطات ابلاغیه‌ای به شرکت‌های اینترنت ثابت ارسال و از آن‌ها خواسته که سرعت اینترنت تمامی کاربران به صورت رایگان تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کند. از سوی دیگر طرح تبدیل ADSL به VDSL در تهران و قم در حال پیاده‌سازی است. با این طرح سرعت اینترنت کاربران خانگی تا ۴ برابر افزایش پیدا می‌کند.

علی ربیعی، با اشاره به این که در زمینه اینترنت همراه نیز آن‌طور که وزیر ارتباطات گزارش داده از تمام ظرفیت‌های فرکانسی موجود استفاده شده گفت:

ایجاد ظرفیت بیشتر در بخش تلفن‌همراه نیاز به باند فرکانسی دارد. در حال‌حاضر وزارت ارتباطات تمامی منابع فرکانسی که داشته را در اختیار اپراتورها گذاشته است. حالا برای افزایش ظرفیت بیشتر در این بخش نیازمند باندهای فرکانسی صدا‌وسیما هستیم. بنابراین در جلسه بعدی ستاد مبارزه با کرونا در مورد این آزادسازی بحث خواهیم کرد.

همچنین در این نشست خبری سخنگوی دولت از تصمیم برای رایگان شدن مصرف اینترنت ثابت و موبایل برای سایت‌های دانشگاهی اطلاع داد. از سوی دیگر تاکید کرد که در یک ماه گذشته با همکاری‌های مشخص وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش ارائه آموزش از راه دور  پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته است.

در شش سال گذشته بارها وزارت ارتباطات برای آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ با صدا‌وسیما وارد مذاکره شده اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است. صدا‌وسیما اعتقاد دارد که این فرکانس‌ها جز اموال این سازمان است و از آنجا که برای نگهداری آن‌ها هزینه‌های زیادی تقبل کرده به این راحتی‌ها نمی‌تواند آنها را در اختیار وزارت ارتباطات قرار بدهد. از طرفی، وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که با توجه به اینکه برنامه‌های صدا‌وسیما به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته این فرکانس‌ها که برای پخش برنامه‌های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گرفته حالا بدون استفاده است و باید صدا‌وسیما این فرکانس‌ها را که جزئی از اموال بیت‌المال است را آزاد نماید.

اخیرا هم مرکز پژوهش‌ها در گزارشی برای پایان دادن به این اختلاف‌ نظرها پیشنهاد داده که صداوسیما با همکاری وزارت ارتباطات نسبت به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده برای اجاره باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ اقدام و درآمد حاصل از آن را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ (درآمد حاصل از خدمات مخابراتی-حق استفاده از فرکانس رادیویی) واریز کنند. حالا باید منتظر ماند که آیا شرایط بحرانی کشور در زمان شیوع ویروس کرونا و نیازمندی شبکه ارتباطی کشور به این باندها برای پاسخ به مصرف اینترنت که در حال افزایش استفاده کاربران از اینترنت است دلیلی برای همکاری صداو سیما می‌شود یا مخالفت این سازمان پابرجا است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.