آرمان پیشینی، از تدوین قانون ملی فضایی اطلاع داد - تکفارس 
آرمان پیشینی، از تدوین قانون ملی فضایی اطلاع داد - تکفارس 

آرمان پیشینی، از تدوین قانون ملی فضایی اطلاع داد

محمدرضا داوری
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - 22:29
اینترنت پرسرعت

آرمان پیشینی، مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران، از تدوین بخشی از پیش‌نویس «قانون ملی فضایی» توسط گروه حقوق فضا مرکز بین الملل سازمان فضایی کشور با همکاری دانشجویان نخبه اطلاع داد.

 مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران، در زمینه آخرین وضعیت اقدامات و همکاری‌های بین المللی این سازمان در سال ۹۸ و برنامه‌هایی که این سازمان برای سال ۹۹ دارد، اعلام کرد:

شفاف سازی و بسترسازی برای حضور سایر نهادها در برنامه های بین المللی خط مشی اصلی سازمان فضایی ایران است. شهریور ماه سال گذشته دولت امریکا تلاش کرد با تحریم یکجانبه برنامه‌های صلح آمیز فضایی ایران موجب توقف یا کندی برنامه‌های فضایی شود که این اقدام نامشروع نتوانست تأثیر خاصی در مسیرفعالیت‌های سازمان فضایی ایران بگذارد.

طبق گفته‌های آرمان پیشینی، براساس معاهدات بین المللی دسترسی آزادانه به فضای ماورای جو، حق تمامی کشورهاست و هیچ دولتی نمی‌تواند آن را محدود کند. اعتراض سازمان فضایی ایران به این اقدام دولت آمریکا، در قالب یک نامه با هماهنگی وزارت امور خارجه به رییس دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد ارسال شد. و در پاسخ به این نامه گفت:

هیچ تحریم یکجانبه‌ای توسط آن دفتر به رسمیت شناخته نشده و نمی‌تواند در برنامه‌های مشترک آن دفتر و سازمان فضایی ایران خللی وارد کند.

مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران بیان نمود:

فروردین ماه ۹۸ شاهد بروز سیل در مناطق غربی و جنوبی کشورمان بودیم. سازمان فضایی ایران با محوریت معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی، با همکاری دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل و همچنین چند سازمان منطقه‌ای و بین المللی دیگر، در یک اقدام سریع با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای با دقت از مناطق سیل زده توانست نقش موثری در مدیریت بلایای طبیعی کشور و همچنین تخمین خسارات ناشی از سیل ایفا کند. در این زمینه، توسط پژوهشگاه فضایی ایران و بخش خصوصی اقدامات شایان توجهی انجام شد و گزارش کامل آن نیز در اختیار سازمان ملل متحد قرار گرفت.

آرمان پیشینی، با اشاره به این که نباید فراموش کرد در زمینه وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، خشکسالی و گرد و غبار، ایران یکی از بلاخیزترین کشورهای جهان است، اظهار کرد:

همین مساله موجب شده تا کارشناسان فنی این سازمان و همچنین بخش خصوصی در حوزه پردازش تصاویر ماهواره ای با تمرکز بر پیش بینی و مدیریت بلایای طبیعی به توانمندی‌های بسیاری دست پیدا کنند. سازمان فضایی ایران آمادگی کامل دارد تا با همراهی دانشگاه ها و بخش خصوصی کشور تجربیات و آموزه های ارزشمند خود را در این زمینه با سایر کشورهای علاقمند به اشتراک بگذارد.

مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران، با اشاره به حمایت از بخش خصوصی برای دستیابی به بازار منطقه بیان نمود که این‌ مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران به منظور امکان حضور بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای به راه‌اندازی گروه بازاریابی بین المللی اقدام کرد و بدیهی است این کار ابتدای مسیری پرچالش و طولانی است. این گروه ضمن رایزنی با اتاق بازرگانی نشست‌هایی توجیهی با بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت امورخارجه نیز داشته است.

آرمان پیشینی، با بیان این که  یکی از اقدام های مهم در سال گذشته که توسط دانشگاه تهران صورت پذیرفت تدوین بخشی از پیش نویس قانون ملی فضایی است، گفت:

هر کشوری متناسب با سطح فعالیت‌های فضایی برای مدیریت و انسجام دهی اقدامات خود به نوعی نیازمند یک قانون فضایی است، این قانون، سندی است که می‌تواند به ابهام های یک فعال فضایی پاسخ دهد.

مدیر مرکز روابط و همکاری‌های بین المللی سازمان فضایی ایران همچنین خاطرنشان کرد که، حدود ۲۵ کشور جهان از جمله آرژانتین، استرالیا، ژاپن، آمریکا، چین، قزاقستان، آلمان روسیه برای تدوین، تصویب و ابلاغ قانون ملی گام‌هایی را برداشته‌اند. در ۶ ماهه گذشته گروه حقوق فضا مرکز بین الملل سازمان فضایی کشور با همکاری دانشجویان نخبه و علاقمند به تکمیل بخش‌هایی از این پیش نویس اقدام کردند. پیش از تصویب این سند در نهاد قانون گذار، این موضوع نیازمند همفکری، مشارکت و موافقت کامل تمامی دستگاهای ملی درگیر در برنامه‌های فضایی است.

آرمان پیشینی، با بیان اینکه سال گذشته جلسات کارگروه حقوق و دیپلماسی دبیرخانه شورای عالی فضایی با حضور نمایندگان مطلع و تام الاختیار نهادهای مرتبط فضایی برگزار شد، گفت:

شورای عالی فضایی بالاترین مجمع تصمیم‌گیر در حوزه فضایی است که در آن تمامی نهادهای ذیربط مشارکت دارند. دبیر این شورا، رییس سازمان فضایی و رییس آن شخص رییس جمهوری است.

براساس برنامه، نشست‌های کارگروه حقوق و دیپلماسی با جدیت در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت. در این جلسات موضوع‌های مختلفی از جمله معاهده بین المللی فضای ماورای جو و کنوانسیون ثبت اشیا فضایی بررسی خواهد شد.

گفتنی‌ست از دیگر فعالیت‌های سازمان می‌توان به نقش آفرینی سازمان فضایی ایران در مجامع منطقه ای و بین المللی، می‌توان به مشارکت جمهوری اسلامی ایران در مجامع منطقه‌ای و بین المللی از جمله کمیته استفاده‌های صلح آمیز فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس)، سازمان همکاری های فضایی اسیا اقیانوسیه (اپسکو) و شبکه اسلامی بین الدولی همکاری های فضایی (ایزنت) اشاره نمود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید