نگاهی به تاریخچه تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل - تکفارس 
نگاهی به تاریخچه تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل - تکفارس 

نگاهی به تاریخچه تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل

نگاهی به تاریخچه تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل - تکفارس 

گوشی‌های پیکسل گوگل، دستگاه‌های نسبتا جدیدی هستند. گوگل تلاش‌های خود در زمینه گوشی‌های هوشمند را ابتدا با دستگاه‌های سری نکسوس در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد، اما بعد از چند سال عرضه این هندست‌‌های نسبتا خوب که فقط در تعداد محدودی فروخته می‌شدند، تصمیم گرفت تا یک گوشی واقعا عالی و پیشرفته‌ای بسازد که دوربین و تجربه اندروید فوق‌العاده‌ای را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

ما در اینجا سعی کرده‌ایم تا نگاهی اجمالی به سیر تکامل سری پیکسل گوگل بیندازیم و شما را با تاریخچه این گوشی‌ها بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تکامل گوشی‌های گوگل پیکسل

  • ۲۰۱۶: گوگل پیکسل و پیکسل XL
  • ۲۰۱۷: گوگل پیکسل ۲ و پیکسل ۲XL
  • ۲۰۱۸: گوگل پیکسل ۳ و پیکسل ۳XL
  • ۲۰۱۹: گوگل پیکسل ۳a و پیکسل ۳a XL
  • ۲۰۱۹: گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴XL

گوگل پیکسل و پیکسل XL

اکتبر ۲۰۱۶

گوگل برنامه نکسوس خود را در سال ۲۰۱۶ پایان داد و آن را با سری جدیدی از گوشی‌ها جایگزین کرد: یعنی گوگل پیکسل.

سری پیکسل، پروژه رویاپردازانه‌تری نسبت به نکسوس بود: گوگل آن زمان اعلام کرد که می‌خواهد گوشی‌هایی معرفی کند که فقط محدود به توسعه‌دهندگان نباشد و همه مردم امکان خرید و استفاده از آن‌ها را داشته باشند. حالا گوشی‌های پیکسل تبدیل به محصولات رده‌بالایی با قیمتی در حد یک پرچمدار شده‌اند.

گرچه گوگل پیکسل از رابط کاربری خوب اندروید و به‌روزرسانی‌های منظم آن بهره‌مند بود اما برجسته‌ترین ویژگی آن، دوربین متحیرکننده‌اش بود که جزو بهترین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شد. گوگل، دوربینی را با این هندست ارائه کرد که تمرکز خود را بیشتر بر روی نرم‌افزار گذاشته بود تا بتواند تصاویری با رنج دینامیکی باورنکردنی تولید کند و قادر به عکاسی در محیط‌های تاریک باشد.

پیکسل همچنین اولین هندستی بود که با دستیار صوتی گوگل اسیستنت معرفی شد. ضمن اینکه گوگل، اندروید را به دقت برای این گوشی بهینه کرد و این سیستم‌عامل روان‌تر از هر دستگاه دیگری بر روی آن اجرا می‌شد. همه این قابلیت‌ها در کنار هم، پیکسل را تبدیل به یک گوشی منحصربه‌فرد و خاص می‌کرد.

پیکسل ۲ و پیکسل ۲XL

اکتبر ۲۰۱۷

گوگل در نسل دوم گوشی‌های پیکسل خود تغییرات مهمی ایجاد نمود که از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه‌نمایش روشن‌تر (با این کار، بزرگترین مشکل پیکسل اصلی برطرف شد)، دوربین بهتر و اسپیکرهای دوگانه برای تجربه صوتی عالی اشاره کرد.

اما نکته عجیب در مورد سری پیکسل ۲ این بود که گوگل تنها یک سال بعد از آنکه جک هدفون ۳.۵ میلیمتری را با افتخار در مورد پیکسل اصلی تبلیغ کرد، آن را از روی سری پیکسل ۲ حذف نمود.

به استثنای این مورد، پیکسل ۲ و پیکسل ۲XL از نرم‌افزار عالی در کنار قدرتمندترین چیپست موجود در بازار یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌بردند. آن‌ها همچنین به مدت ۲ سال به‌طور رایگان از قابلیت پشتیبان‌گیری تصاویر با اندازه کامل در Google Photos پشتیبانی می‌کردند.

پیکسل ۳ و پیکسل ۳XL

اکتبر ۲۰۱۸

گوگل که تا سال ۲۰۱۸ به عنوان شرکتی شناخته شده بود که گوشی‌های ممتازی در زمینه عملکرد دوربین می‌سازد، این شهرت را با معرفی پیکسل ۳ و پیکسل ۳XL دوچندان کرد. مهمترین ویژگی دوربین این هندست‌ها، قابلیت Night Sight بود. این قابلیت با بهره‌گیری از نرم‌افزار و ترکیب چند عکس در نورهای کم، به کاربران اجازه می‌داد تا در محیط‌های کم‌نور بدون نیاز به فلاش LED عکس بگیرند.

با این حال، سری پیکسل ۳ در بخش طراحی چندان راضی‌کننده ظاهر نشد: در حالیکه آن سال اکثر گوشی‌ها دارای نمایشگرهای تقریبا بدون حاشیه بودند، پیکسل ۳ دارای حاشیه‌های بزرگی بود و پیکسل ۳XL هم مجهز به ناچ بزرگی گردیده بود که تمسخر کاربران را در فضاری مجاری به دنبال داشت.

در بخش نرم‌افزار، گوگل قابلیت‌های مهمی از جمله Call Screen را معرفی کرد. این قابلیت به گوگل اسیستنت اجازه می‌داد تا به جای کاربر با فرد تماس‌گیرنده صحبت کند و سپس رونوشت مکالمه را به ‌صورت زنده در نمایشگر گوشی نشان دهد تا کاربر بتواند درباره آن تماس تصمیم بگیرد. سری پیکسل ۳ همچنین برای اولین بار در بین گوشی‌های گوگل، استاندارد IP68 را برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار دریافت کرد.

پیکسل ۳a و پیکسل ۳a XL

می ۲۰۱۹

گوگل در ماه می سال ۲۰۱۹، با معرفی مدل جدیدی از گوشی‌های پیکسل که مقرون‌به‌صرفه بودند، همه را شگفت‌زده کرد. پیکسل ۳a و پیکسل ۳a XL فقط ۴۰۰ دلار قیمت داشتند که کمتر از نصف قیمت پرچمداران این شرکت بود و در عین حال، دوربین‌های آن‌ها چیزی کمتر از سری پیکسل ۳ نداشتند.

گوگل در این گوشی‌های اقتصادی دو تغییر عمده ایجاد کرد: یکی اینکه به جای طراحی گران‌قیمت شیشه و فلز، از پلاستیک بهره برد و دوم اینکه از پردازنده رده‌پایین‌تری نسبت به پیکسل‌های پرچمدار استفاده کرد. البته پیکسل ۳a و پیکسل ۳a XL به خاطر بهبودهایی که گوگل در نرم‌افزار آن‌ها ایجاد کرد، همچنان عملکرد روانی داشتند و استفاده از پردازنده ضعیف تاثیر چندانی بر کارایی آن‌ها نگذاشت.

این گوشی‌ها از تجربه اندروید خوبی برخوردار بودند و سال‌ها می‌توانستند به‌روزرسانی‌های منظم نرم‌افزاری را دریافت کنند و مجموعه این عوامل باعث شد تا خیلی‌ها به سری پیکسل ۳a به عنوان آینده خانواده پیکسل نگاه کنند.

پیکسل ۴ و پیکسل ۴XL

اکتبر ۲۰۱۹

گوگل در اواخر سال ۲۰۱۹ گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴XL را معرفی کرد؛ دو گوشی پرچمدار گران‌قیمت که با معرفی یک دوربین ثانویه تله‌فوتو، عملکرد دوربین‌های سری پیکسل را بیش از پیش بهبود بخشیدند. ویژگی جدید دیگر این سری، بهره‌گیری از نمایشگر امولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بود که به سریع‌تر و روان‌تر شدن آن‌ها کمک کرد. گوگل همچنین روی آن‌ها از اسپیکرهای بهبودیافته‌ای استفاده کرد که در کلاس خود بهترین بودند.

با وجود همه این‌ها، گوگل چند اشتباه را در سری پیکسل ۴ مرتکب شد: یکی اینکه پیکسل ۴ کوچکتر، به‌طور حیرت‌انگیزی دارای باتری کوچکی بود که حتی نمی‌توانست برای یک روز کامل دوام بیاورد. اشتباه دیگر این بود که هر دو گوشی بر روی قابلیت‌هایی تمرکز کردند که کمترین کاربرد را داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم رادار برای ناوبری مبتنی بر حرکت اشاره کرد.

در آخر باید بگوییم که گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴XL به خاطر قیمت بالایشان و مشکلاتی که در رابطه با عمر باتری داشتند، نتوانستند نظر مثبت کارشناسان را به خودشان جلب کنند. از سوی دیگر، گوگل قصد در جریان رویداد Google I/O امسال که به خاطر شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، از نسخه جدید این سری یعنی پیکسل ۴A رونمایی به عمل آورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.