تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 
تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

در دنیای گوشی‌های هوشمند اولین دستگاهی که ترند نمایشگرهای بزرگ را شروع کرد و به عنوان اولین فبلت موفق دنیا مورد پذیرش همگان قرار گرفت، گلکسی نوت سال ۲۰۱۱ سامسونگ بود. اصطلاح فبلت که ترکیبی از کلمات فون و تبلت بود، در اصل با اولین نوت سامسونگ بر سر زبان‌ها افتاد. اما از آنجاییکه این دستگاه برای زمانه خود، بسیار بزرگ بود و مشخصات بالایی داشت، در حال تبدیل شدن به یک شکست تلخ برای این شرکت کره‌ای بود؛ برای اینکه آن زمان کسی علاقه‌ای به حمل یک گوشی غول‌پیکر ۵.۳ اینچی با خودش نداشت.

اما اولین گلکسی نوت سامسونگ شکست نخورد، برای اینکه این دستگاه آغازگر یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سری‌های حال‌حاضر دنیا شد؛ یعنی سری گلکسی نوت. گرچه حالا با گذشت زمان، سایز هندست‌ها بزرگتر شده و نوت‌های سامسونگ، دیگر بزرگترین دستگاه‌های بازار نیستند، اما آن‌ها همچنان کاریزمای غیرقابل‌انکار خود را دارند. همچنین شاید گفته شود که این گوشی‌ها به اندازه سری گلکسی S سامسونگ محبوب نیستند، اما باید بگوییم که هر کدام از آن‌ها حالا تبدیل به معیاری برای گوشی‌های بزرگ دنیا شده‌اند و همیشه جزو قدرتمندترین و مجهزترین دستگاه‌های سامسونگ بوده‌اند.

حالا با توسعه این سری پرچمدار، ما قصد داریم که در اینجا نگاهی اجمالی به گذشته آن‌ها بیندازیم و سیر تدریجی تکامل‌شان را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

تکامل سری گلکسی نوت سامسونگ:

  • ۲۰۱۱: گلکسی نوت اصلی
  • ۲۰۱۲: گلکسی نوت II
  • ۲۰۱۳: گلکسی نوت ۳، نوت ۳ نئو
  • ۲۰۱۴: نوت ۴
  • ۲۰۱۵: نوت ۵
  • ۲۰۱۶: نوت ۷ (از بازار جمع‌آوری شد)
  • ۲۰۱۷: نوت ۸
  • ۲۰۱۸: نوت ۹
  • ۲۰۱۹: نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس

سامسونگ گلکسی نوت

پدرخوانده سری گلکسی نوت

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۳ اینچی Super AMOLED
  • چیپست اسنپدراگون S3/ اگزینوس ۴
  • ۱ گیگابایت رم
  • باتری ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی

در سال ۲۰۱۱، فبلت گلکسی نوت سامسونگ، نه‌تنها اولین دستگاه رده‌بالای اندرویدی با یک استایلوس جمع‌شونده بود، بلکه نخستین هندست دنیا بود که از چنین نمایشگر بزرگ و پُرپیکسلی (یعنی یک پنل بزرگ ۵.۳ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و دانسیته پیکسلی ۲۸۵ppi که در سال ۲۰۱۱ برای دستگاهی با چنین نمایشگر بزرگ واقعا فوق‌العاده بود) بهره می‌برد.

کار پردازش گلکسی نوت را چیپست دو هسته‌ای اگزینوس ۴ با سرعت کلاک ۱.۴ گیگاهرتز (در برخی از مدل‌ها، چیپست اسنپدراگون S3 با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز) در کنار ۱ گیگابایت رم بر عهده داشت. منبع انرژی گلکسی نوت هم یک باتری قابل‌تعویض ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بود که در سال ۲۰۱۱ جزو بزرگترین باتری‌ها به حساب می‌آمد.

این دستگاه البته بدون عیب و ایراد هم نبود. گلکسی نوت در بخش‌ کیفیت تماس‌ها و دوربین، ضعف‌های اساسی داشت. اما نباید فراموش کنیم که سامسونگ، با اولین گلکسی نوت خود، صرفا قصد تست کردن این نوع طراحی گوشی را داشت و ما باید این شرکت را به خاطر جرات و جسارتی که در ساخت مدل‌های بعدی آن به خرج داد تحسین کنیم.
هرچند گلکسی نوت اصلی در ابتدا به خاطر نمایشگر و سایز بزرگش مورد انتقاد خیلی‌ها قرار گرفت، اما با اقبال تدریجی مشتریان به آن، همه چیز به سرعت تغییر کرد و سامسونگ توانست در کمتر از یک سال حدود ۱۰ میلیون دستگاه از آن بفروشد. بدون تردید، موفقیت اولین دستگاه گلکسی نوت، موقعیت آن را در سبد محصولات سامسونگ مستحکم‌تر کرد.

سامسونگ گلکسی نوت II

تیم برنده را هرگز عوض نکن

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۵ اینچی Super AMOLED
  • چیپست اسنپدراگون ۶۰۰/ اگزینوس ۴۴۱۲
  • ۲ گیگابایت رم
  • باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی

بعد از موفقیت گلکسی نوت اصلی، تنها کاری که سامسونگ باید انجام می‌داد این بود که مدل بازطراحی‌شده‌ آن را روانه بازار کند. سامسونگ، گلکسی نوت II را با ارتقاهای زیادی معرفی کرد. طراحی آن مستقیما از پرچمدار سال ۲۰۱۲ سامسونگ یعنی گلکسی S III الهام گرفته شده بود و مشخصات دستگاه واقعا در نوع خودش بی‌نظیر بود.

این گوشی از نمایشگر ۵.۵ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و دانسیته پیکسلی ۲۶۵ppi بهره می‌برد. در داخل گلکسی نوت II از چیپست اگزینوس ۴۴۱۲ سامسونگ با سرعت کلاک ۱.۶ گیگاهرتز و ۲ گیگابایت رم استفاده شده بود. این سخت‌افزارها تضمین می‌کرد که  نوت II یک هیولای چندکاره است. انرژی دستگاه نیز از یک باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی تامین می‌شد که عمر باتری فوق‌العاده‌ای را به آن می‌بخشید.

سامسونگ تلاش کرد تا نقاط ضعف گلکسی نوت اصلی را در نوت II برطرف کند. قلم S Pen این گوشی هم بهبود یافت و دوربین گوشی آن می‌توانست تصاویر باکیفیتی را ثبت کند. ضمن اینکه کیفیت تماس‌ها هم بهتر شده بود. در مجموع می‌توان گفت که هر آنچه که گلکسی نوت اصلی آغاز کرده بود، گلکسی نوت II به حد اعلی رساند.

گلکسی نوت ۳

چرم مصنوعی، باتری ضعیف

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۷ اینچی Super AMOLED
  • پردازنده اسنپدراگون ۸۰۰/اگزینوس ۵ هشت هسته‌ای
  • ۳ گیگابایت رم
  • باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی

فبلت گلکسی نوت ۳، جدیدترین زبان طراحی سامسونگ را با یک کاور چرم مصنوعی در پشت گوشی (برای القای اصیل بودن دستگاه) ارائه کرد. این دستگاه نیز اولین‌های زیادی داشت. نوت ۳ مثل نوت اصلی در دو نسخه عرضه شد: یک نسخه LTE مجهز به چیپست چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۰ با سرعت کلاک ۲.۳ گیگاهرتز و یک نسخه ۳G مجهز به تراشه هشت هسته‌ای اگزینوس ۵ با سرعت ۱.۹ گیگاهرتز.

ما در نوت ۳ یک بار دیگر شاهد افزایش سایز فبلت‌های پرچمدار سامسونگ بودیم. این گوشی مجهز به یک نمایشگر ۵.۷ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل (برای اولین بار در سری گلکسی نوت) و دانسیته پیکسلی ۳۸۶ppi بود. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی پشت دستگاه، قادر به ضبط ویدیوهای ۴K بود که برای اولین بار در دستگاه‌های سامسونگ اتفاق می‌افتاد. با این حال، باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی نوت ۳ نتوانست عمر باتری بهتری را برای آن به ارمغان بیاورد.

قابلیت مهم دیگر نوت ۳، حافظه رم ۳ گیگابایتی آن بود که توانایی‌های چندکاره فبلت را بهبود می‌بخشید و آن را در بین قدرتمندترین دستگاه‌های فبلت قرار می‌داد. سامسونگ همچنین اینترفیس TouchWiz خود را در این گوشی کامل‌تر کرد و بهبودهایی را در قلم S Pen آن ایجاد نمود. سامسونگ در واقع هر آنچه را که در چنته داشت، در گلکسی نوت ۳ معرفی نمود و سعی کرد که چیزی از قلم نیفتد.

سامسونگ گلکسی نوت ۳ نئو

تجربه گلکسی نوت برای عموم مردم

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۵ اینچی Super AMOLED
  • اسنپدراگون ۴۰۰/۸۰۰/اگزینوس ۵ شش هسته‌ای
  • ۲ گیگابایت رم
  • باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت ۳ نئو که در اوایل سال ۲۰۱۴ معرفی شد، در واقع یک نسخه تنزل‌یافته گلکسی نوت ۳ بود و تفاوت‌هایی با آن داشت. اول از همه اینکه، سایز نمایشگر Super AMOLED آن به ۵.۵ اینچ کاهش یافت و رزولوشن صفحه ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل شد؛ بدین ترتیب دانسیته پیکسلی نمایشگر نوت ۳ نئو، بیشتر از ۲۶۷ppi نبود.

کار پردازش دستگاه را چیپست شش هسته‌ای اگزینوس ۵ که دارای سرعت کلاک ۱.۷ گیگاهرتز بود بر عهده داشت. حافظه رم نوت ۳ نئو، به ۲ گیگابایت کاهش یافت و دوربین پشت آن هم یک سنسور متوسط ۸ مگاپیکسلی بود.

در بخش باتری هم شاهد کاهش ظرفیت به ۳۱۰۰ میلی‌آمپرساعت بودیم؛ با این حال، عملکرد آن در حد باتری گلکسی نوت ۳ بود.

نوت ۳ نئو از نظر مشخصات سخت‌افزاری، تا حدودی نزدیک به گلکسی نوت II بود، اما استفاده از زبان طراحی جدید، توانست ظاهر آن را تاحدودی تغییر دهد. سامسونک گرچه این فبلت را به عنوان نسخه مقرون‌به‌صرفه‌ نوت ۳ تبلیغ کرد، اما قیمت آن همچنان کمی بالا بود.

سامسونگ گلکسی نوت ۴

بنیان یک فبلت جدید

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۷ اینچی Super AMOLED
  • اسنپدراگون ۸۰۵/اگزینوس ۵ هشت هسته‌ای
  • ۳ گیگابایت رم
  • باتری ۳۲۲۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت ۴، اولین دستگاه سامسونگ بود که با نمایشگر Quad HD Super AMOLED و همچنین قاب فلزی عرضه شد.

این فبلت در بخش سخت‌افزار، اولین هندست دنیا با چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۸۰۵ بود. این تراشه‌ چهار هسته‌ای با سرعت کلاک ۲.۷ گیگاهرتز، تجربه کاربری روانی را برای اکثر کارها فراهم می‌کرد. سایر نسخه‌های این دستگاه مجهز به چیپست هشت هسته‌ای اگزینوس ۵۴۳۳ با سرعت کلاک ۱.۹ گیگاهرتز بودند.

گلکسی نوت ۴ هم مثل گلکسی گلکسی نوت ۳ با ۳ گیگابایت رم معرفی شد که قابلیت‌های چندکاره آن را در بالاترین سطح ممکن قرار می‌داد. نوت ۴ همچنین قابلیت‌های دوربین بسیار خوبی داشت و در زمان خودش تقریبا بی‌رقیب بود. در مجموع می‌توان گفت که گلکسی نوت ۴ هم مثل مدل‌های قبلی خود توانست استانداردهای جدیدی را در بخش دستگاه‌های فبلت ایجاد کند.

گلکسی نوت اج

تکنولوژی نمایشگر لبه‌به‌لبه

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۶ اینچی Super AMOLED
  • اسنپدراگون ۸۰۵/اگزینوس ۵ هشت هسته‌ای
  • ۳ گیگابایت رم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت اج، فبلتی با نمایشگر لبه‌به‌لبه بود که کاملا غیرمنتظره معرفی شد و کسی انتظار نداشت که سامسونگ هندستی با چنین فرم فکتور پیچیده معرفی کند. این گوشی به‌جز نمایشگر متفاوت‌اش (که سایز آن به ۵.۶ اینچ کاهش یافته بود)، از لحاظ طراحی و سخت‌افزار شبیه به گلکسی نوت ۴ بود.

نوت اج گرچه عضو کوچکی از سری گلکسی نوت بود، اما توانست مسیر آینده سامسونگ را روشن‌تر کند. نمایشگر لبه‌به‌لبه نوت اج بسیار جالب و هیجان‌انگیز بود و زمینه را برای معرفی‌های بعدی سامسونگ فراهم کرد.

گلکسی نوت ۵

نارضایتی اروپایی‌ها

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۷ اینچی Super AMOLED
  • اگزینوس ۷ هشت هسته‌ای
  • ۴ گیگابایت رم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت ۵ دارای نقاط ضعف زیادی بود و خیلی از مشتریان را راضی نکرد. درست است که این گوشی، طراحی بسیار زیبای شیشه-فلز گلکسی اس۶ را به ارث برده بود، اما متاسفانه نه اسلات microSD داشت و نه باتری قابل تعویض. خبری از IR Blaster هم نبود. اما موضوع بدتر، تصمیم عجیب سامسونگ برای عرضه نکردن نوت ۵ در اروپا بود که باعث نارضایتی مشتریان اروپایی شد و حتی مجموع فروش‌های گوشی را هم تحت تاثیر قرار داد.

اما اگر همه این‌ها را کنار بگذاریم، باید بگوییم که نوت ۵ همچنان یک گوشی فوق‌العاده بود و مشخصاتی را ارائه کرد که کاربران برای سال‌ها منتظر آن‌ها بودند. گلکسی نوت ۵، به غیر از طراحی جذاب و نسبت نمایشگر به بدنه خوب‌اش، مجهز به چیپست عالی اگزینوس ۷۴۲۰ بود که یکی از بهترین پردازنده‌های سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شد. وجود ۴ گیگابایت رم در داخل دستگاه نیز قابلیت‌های چندکاره ارزشمندی را به آن بخشیده بود.

قلم S Pen نیز که همیشه جزو نقاط قوت نوت‌ها بوده است، در گلکسی نوت ۵ ارتقا خوبی یافت و با داشتن ۲۰۴۸ سطح حساسیت به فشار، کارایی فوق‌العاده‌ای پیدا کرد. نوت ۵ در بخش نرم‌افزار هم قابلیت‌های متعددی را ارائه کرد که مهم‌ترین آن‌ها قابلیت نوشتن بر روی صفحه خاموش (screen-off write) بود که به شما اجازه می‌داد تا بدون روشن کردن گوشی، یادداشتی را بر روی صفحه آن بنوسید. ضمنا S Pen نوت ۵، اولین قلمی بود که از مکانیزم اتو اجکت یا خروج خودکار بهره می‌برد.

گلکسی نوت ۷

دستگاهی که آتش گرفت

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۵.۷ اینچی Super AMOLED
  • اسنپدراگون ۸۲۰/اگزینوس ۸۸۹۰
  • ۴ گیگابایت رم
  • باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت ۷ احتمالا تنها هندستی است که سامسونگ بخواهد برای همیشه فراموشش کند یا از صفحه تاریخ پاکش کند: دستگاهی با ظاهر خوب که متاسفانه به باتری‌هایی مجهز شده بود که آتش می‌گرفتند. این ایراد ابتدا توسط تعدادی از کاربران مشاهده گردید و در نهایت باعث جمع‌آوری همه دستگاه‌های آن از بازار توسط سامسونگ شد.

یک نکته جالب دیگر اینکه سامسونگ قبل از نوت ۷، مدل گلکسی نوت ۶ را معرفی نکرد. دلیل آن هم این بود که سری نوت یک شماره عقب‌تر از سری S بود و سامسونگ نمی‌خواست که مشتریان فکر کنند شماره کمتر به معنای مشخصات پایین‌تر است.

گلکسی نوت ۸

یک شروع‌مجدد شجاعانه

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۶.۳ اینچی Super AMOLED
  • اسنپدراگون ۸۳۶/اگزینوس ۸۸۹۵
  • ۶ گیگابایت رم
  • باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی

معرفی گلکسی نوت ۸، بعد از افتضاحی که نوت ۷ به بار آورد، واقعا یک گام شجاعانه برای سامسونگ بود. نوت ۸ تست‌های مختلف امنیت باتری را با موفقیت گذراند و با یک طراحی شیشه-فلز عالی در اختیار مشتریان قرار گرفت.

ارتقاهای صورت گرفته در این گوشی شامل نمایشگر بزرگتر، حافظه بیشتر و همچنین یک دوربین تله‌فوتو می‌شد که برای اولین بار به کاربران اجازه عکاسی پرتره با حالت Live Focus را می‌داد.

گلکسی نوت ۹

بالاخره یک باتری بزرگتر

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۶.۴ اینچی Super AMOLED
  • چیپست اسنپدراگون ۸۴۵/اگزینوس ۹۸۱۰
  • ۶/۸ گیگابایت رم
  • باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گلکسی نوت ۹ توانست یکی از مغفول‌مانده‌ترین بخش‌های سری نوت را بهبود ببخشد: یعنی عمر باتری. باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن حالا می‌توانست به مدت یک روز کامل، دوام بیاورد.

سامسونگ تغییراتی را در چیدمان دوربین‌ها نوت ۹ هم ایجاد کرد. کار پردازش گوشی را چیپست اسنپدراگون ۸۴۵ (در نسخه بین‌المللی، اگزینوس ۹۸۱۰) در کنار ۶ گیگابایت رم بر عهده داشت. حافظه داخلی نوت ۹ هم با افزایش دو برابری به ۱۲۸ گیگابایت رسید.

البته همه این بهبودها منجر به قیمت بسیار بالایی برای نوت ۹ شد بطوریکه مدل پایه آن، ۱۰۰۰ دلار قیمت داشت.

قلم S Pen نوت ۹، برای اولین بار از بلوتوث پشتیبانی می‌کرد و شما می‌توانستید از آن به عنوان کنترلر بی‌سیم استفاده کنید.

گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس

دو گوشی نوت، یکی بزرگتر و یکی کوچکتر

تکامل گلکسی نوت: هر آنچه که باید از تغییرات این سری در این سال‌ها بدانید - تکفارس 

  • نمایشگر ۶.۸ اینچی Optic AMOLED
  • اسنپدراگون ۸۵۵/ اگزینوس ۹۸۲۵
  • ۱۲ گیگابایت رم
  • باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی

سری نوت در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در دو نسخه متفاوت معرفی شد: نوت ۱۰ پلاس با یک نمایشگر غول‌پیکر، باتری بزرگ و قابلیت‌های فراوان برای افراد حرفه‌ای (و البته پولدار) و نوت ۱۰ کامپکت با صفحه‌نمایش کوچک‌تر برای کسانی که به دنبال تجربه قلم S Pen در یک فرم فکتور کوچک‌تر و با قیمت نسبتا پایین‌تر بودند.

سری نوت ۱۰ بهبودهای بزرگی را در طراحی و استایل ارائه نمود: نمایشگرها تا همه لبه‌ها امتداد پیدا کرده و فقط یک هول پانچ کوچک در قسمت بالا وجود دارد. تقریبا هیچ حاشیه‌ای در کناره‌ها وجود ندارد و دستگاه بسیار باریک‌تر و ارگونومیک‌تر از نوت ۹ شده است. رنگ جدید Aura Glow گوشی هم بسیار زیباست که می‌تواند رنگ را بسته به نوری که بازمی‌تابد تغییر دهد.

در داخل سری نوت ۱۰ از همان چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ سری گلکسی اس۱۰  استفاده شده (مدل‌های بین‌المللی، تراشه اگزینوس ۹۸۲۵ دارند) و هر دو چیدمان دوربین تقریبا یکسانی دارند. قلم S Pen نوت ۱۰ بازطراحی شده و حالا خیلی مستحکم‌تر از قبل است و از طراحی بدنه یکپارچه و قابلیت‌های زیادی مانند امکان کنترل دوربین بهره می‌برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید