۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 
۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت

امیر عسگری
سیستم عامل، مقالات ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 20:00
۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

مایکروسافت پس از ۱۱ سال به پشتیبانی و ارائه خدمات ویندوز ۷ پایان داد. با وجود اینکه ویندوز ۷ به پایان راه خود رسیده است، اما همچنان بیش از ۴۰۰ میلیون شرکت و کاربر وجود دارند که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

اگر پس از اتمام پشتیبانی مایکروسافت همچنان قصد استفاده از ویندوز ۷ را دارید، بهتر است کارهایی را که در فهرست زیر آورده شده انجام دهید تا لپ‌تاپ یا رایانه شما همچنان ایمن باقی بماند. البته به یاد داشته باشید که با توجه به رسیدن ویندوز ۷ به پایان راه خود، این روش‌ها نیز برای طولانی‌مدت نمی‌توانند گزینه مناسبی باشند.

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

نصب یک آنتی‌ویروس قدرتمند

آنتی‌ویروس برای سیستم عامل قدیمی یک مورد ضروری است و افشاگری آواست (Avast) نیز نشان می‌دهد که نباید از آنتی‌ویروس‌های رایگان انتظار حفظ امنیت سیستم خود را داشته باشید. خبر خوب این است که تاکنون هیچ یک از شرکت‌های تولید کننده آنتی‌ویروس پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ را اعلام نکرده‌اند و در نتیجه گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت. در شرایط معمولی، آنتی‌ویروس‌های AVG و Avast می‌توانستند گزینه مناسبی باشند، اما با توجه به افشاگری‌های اخیر پیشنهاد می‌کنیم از آنتی‌ویروس‌هایی مانند بیت‌دیفندر (Bitdefender)، کسپراسکای (Kaspersky)، کوئیک‌هیل (Quickheal)، مایکروسافت (Security Essentials) یا ESET استفاده کنید. ضمن اینکه بار دیگر توصیه می‌کنیم که از آنتی‌ویروس‌های رایگان دوری کنید.

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

اطمینان از روشن بودن فایروال و استفاده از لیست سفید

وضعیت فایروال ویندوز خود را از طریق کنترل پنل و بخش امنیت سیستم کنترل کنید و از فعال بود آن مطمئن شوید. ضمن اینکه استفاده از لیست سفید این امکان را به کاربر می‌دهد که به سیستم عامل اعلام کند کدام برنامه‌ها را اجرا کند و جلوی اجرای کدام برنامه‌ها را بگیرد. این عمل کمک می‌کند تا مطمئن شوید هیچ برنامه‌ای بدون اجازه شما اجرا نخواهد شد. برای مطمئن شدن از این ویژگی در تنظیمات فایروال به قسمت «Allow a program through Windows Firewall» بروید و در آنجا لیست مورد نظر خود را مشاهده کنید. ضمن اینکه می‌توانید به برنامه اجازه دهید از شبکه‌های مختلف (خصوصی، عمومی و یا هر دو) استفاده کند.

حذف برنامه‌های غیر ضروری و ناشناخته

این کاری است که هر کاربری باید آن را انجام دهد، اما چون شما در حال استفاده از یک سیستم عامل قدیمی هستید باید بیشتر به این موضوع توجه کنید. این عمل شامل حذف برنامه‌هایی که به آنها نیاز ندارید و برنامه‌هایی که از طریق منابع ناشناس نصب شده‌اند می‌شود. برای پاک کردن اینگونه برنامه‌ها از طریق کنترل‌پنل به قسمت حذف برنامه‌‌ها بروید و برنامه‌های مورد نظر خود را پاک و سپس سیستم را مجددا راه‌اندازی نمایید تا از پاک شدن کامل فایل‌های مربوط به برنامه اطمینان حاصل کنید. برای مثال، برنامه جاوا، فلش و نسخه‌های قدیمی Adobe PDF Reader را پاک کنید.

استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور و فعالسازی تائید دو مرحله‌ای

برنامه مدیریت رمز عبور به شما در دنبال کردن گذرواژه‌ها کمک می‌کند. شاید در نگاه اول مغز انسان بهترین برنامه برای مدیریت رمزها باشد، اما با توجه به آسیب‌پذیر بودن ویندوز ۷ در برابر حملات باید از رمزهای پیشرفته و دشواری استفاده کرد که به حافظه سپردن آنها بسیار سخت و تا حدودی ناممکن است. ما دو برنامه LastPass و ۱Password را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید از مدیریت رمز عبور مرورگرهای اج و کروم هم استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که این مرورگرها از ۲FA پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است آسیب‌پذیر باشند. با توجه به خطر هک شدن می‌بایست در دستگاه‌ها و سرویس‌های مورد استفاده خود و بخصوص شبکه‌های اجتماعی از ۲FA یا همان تایید هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

استفاده از مرورگر دارای پشتیبانی

اینترنت اکسپلورر مانند نسخه قدیمی اج دیگر در ویندوز ۱۰ پشتیبانی نمی‌شوند و در عوض نسخه جدید اج و گوگل کروم تا ۱۸ ماه آینده پشتیبانی می‌شوند و آسیب‌پذیری‌های احتمالی را به سرعت برطرف خواهند کرد. اگر تاکنون اقدام به تعویض مرورگر خود نکرده‌اید، الان فرصت مناسبی برای انجام آن است. ضمن اینکه توجه داشته باشید برای کاهش خطر باید استفاده از سایت‌های اشتراک‌گذاری فایل و سایت‌های غیرقانونی پخش فیلم را نیز کنار بگذارید.

به‌روزرسانی ویندوز ۷ به آخرین سرویس‌پک

از آنجایی هیچ به‌روزرسانی دیگری برای ویندوز ۷ عرضه نخواهد شد، باید اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل شما آخرین نسخه از بسته‌های ارائه شده توسط مایکروسافت را دریافت کرده باشد. بسیاری از کاربران به‌روزرسانی خودکار ویندوز را غیرفعال می‌کنند و این کار می‌تواند آنها را در برابر خطراتی مانند ویروس‌ها و هک شدن قرار دهد. سعی کنید همواره گزینه دریافت خودکار به‌روزرسانی فعال باشد. برای مثال در گذشته و پس از حمله WannaCry مایکروسافت بسته جدیدی برای سیستم‌عامل‌های منسوخ شده منتشر کرد.

کسب اطلاعات در مورد شناسایی Malware و Ransomware

در مورد باج‌افزارها، بدافزارها، حملات و راه‌های کلاهبرداری اینترنتی مطالعه کنید و راه‌های شناسایی آنها را یاد بگیرید.

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

جدا کردن دستگاه از اینترنت

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد، استفاده از اینترنت با یک سیستم عامل قدیمی شما را در برابر خطرات بسیاری قرار خواهد داد. اگر فقط از رایانه برای بازی یا تایپ متون استفاده می‌کنید برای در امان ماندن از حملات می‌توانید اینترنت دستگاه خود را قطع کنید. راه حل دیگر استفاده از یک برنامه برای رمزگذاری کردن ترافیک مصرفی شما است.

درست کردن حساب کاربری محدود و روزانه

این کار معمولا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای متوقف کردن بسیاری از بدافزارها روشی مناسب است. از قسمت کنترل‌پنل وارد بخش حساب‌ها شوید و یک اکانت برای برنامه‌های روزانه خود بسازید و اکانت اصلی را برای استفاده‌های خاص و اصلی نگهدارید. با استفاده از حساب محدود شده، دسترسی برنامه‌ها به فایل‌های سیستمی نیز محدود می‌شود. شما می‌توانید در صورت حمله یک بدافزار به سرعت حساب محدود شده را پاک کرده و یک حساب جدید بسازید.

ارتقاء به ویندوز ۱۰

استفاده از ویندوز ۷ سرانجام باید پایان یابد و شما می‌توانید به صورت رایگان ویندوز ۷ خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهید. این کار بهترین روش برای محافظت از سیستم در برابر حملات بدافزارها خواهد بود.

۱۰ مورد برای حفظ امنیت در ویندوز ۷ پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت - تکفارس 

مایکروسافت پیشنهاد می‌کند که برای استفاده کامل از ویندوز ۱۰، دستگاه جدید خریداری نمایید. ممکن است این کار هزینه زیادی بر روی دوش شما بگذارد، اما مطمئنا در ازای محافظت از فایل‌ها و اطلاعات شخصی شما ارزش آن را خواهد داشت. ویندوز ۷ با وجود اتمام پشتیبانی آن هنوز هم بدون مشکل کار می‌کند، اما ممکن است در آینده به دلیل عرضه نشدن بسته‌های امنیتی جدید مورد حمله بدافزارها قرار بگیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.