واردات گوشی‌های مسافری ده برابر کاهش یافت - تکفارس 
واردات گوشی‌های مسافری ده برابر کاهش یافت - تکفارس 

واردات گوشی‌های مسافری ده برابر کاهش یافت

محمدرضا داوری
۲۱ دی ۱۳۹۸ - 14:45
واردات گوشی‌های مسافری ده برابر کاهش یافت - تکفارس 

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش ده برابری واردات مسافری از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت‌ ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه اطلاع داد.

طرح رجیستری یا شناسنامه‌ دار کردن وسایلی که سیم کارت استفاده می‌کنند با هدف مبارزه با قاچاق از سال ۱۳۹۶ شروع به‌کار کرد. و برخلاف گذشته که به دلایلی از جمله جعل شناسه IMEI گوشی‌ها موفقیت آمیز نبود، این بار با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌ کارت به صورت همزمان، آمار تخلف از طریق جعل شناسه گوشی را به صفر رساند.

این موضوع واردکنندگان غیررسمی را بر آن داشت که با روشی دیگر، برای واردات گوشی‌های قاچاق تلاش کنند که یکی از این راه‌ها، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت‌های گمرکی، در برهه‌ای از زمان موجب واردات هزاران گوشی به اسم مسافری شد و همین موضوع مسئولان را به فکر حل این چالش انداخت و آن دریافت مستقیم کد فعال ‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌ پذیر شد.

اما این اقدام هم موفقیت ‌آمیز نبود و به خرید و فروش اطلاعات مسافران و حتی بدون آگاهی آن‌ها منجر شد که در سفرهای زیارتی حجاج هم بیشتر شد. به همین دلیل با نزدیک شدن به ایام اربعین، تصمیم جدیدی مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی گوشی‌های مسافری گرفته شد. بدین‌ ترتیب وزارت صمت تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، همچنین معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و مقرر شد استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال شود.

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به این که واردات موبایل از طریق مسافری دیگر به صرفه نیست گفت:

نتیجه سیاست‌گذاری‌ها و همکاری مستمر واردکنندگان در اجرای سیاست‌ها منجر به کاهش ۱۰ برابری استفاده تجاری از رویه مسافری واردات تلفن همراه در کشور بوده است. طبق گزارش‌های دریافتی، آمار واردات مسافری از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه رسیده است که این اتفاق دستاورد مهمی برای فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به واردات ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل طی ۹ ماه به کشور گفت:

این میزان دستگاه از طریق رویه مسافری و تجاری وارد کشور شده است و بخش اندکی از آن نیز شامل تولیدات داخلی می‌شود. این در حالی است که مصرف کشور در این بازه زمانی ۹ میلیون ۶۰۰ هزاردستگاه موبایل بوده است. تنها در آذرماه سال جاری واردات موبایل یک میلیون و ۲۶۵ هزار دستگاه بوده و مصرف در این ماه به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

اسحاقی هم چنین به تغییر معنادار واردات تجاری تلفن همراه به کشور افزود:

در فاصله ۹ ماه، واردات تجاری افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد ۲۰۵ هزار دستگاه موبایل در فروردین امسال به صورت تجاری وارد کشور شده بود و حالا در پایان آذرماه این تعداد به ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه رسیده است. با مشاهده این روند، به‌نوعی می‌توان گفت واردات مسافری تلفن همراه جای خود را به واردات تجاری داده است.

اسحاقی همچنین چندی پیش ایجاد شفافیت در شبکه واردات و عرضه تلفن همراه را یکی از مطالبات فعالین این صنف عنوان کرده بود و از همدلی تمام مسئولین اعم از اتحادیه‌ها و اصناف در راستای تحقق این مهم خبر داده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید