واقعیت مجازی می‌تواند مزیت فیسبوک نسبت به رقبایش باشد - تکفارس 
واقعیت مجازی می‌تواند مزیت فیسبوک نسبت به رقبایش باشد - تکفارس 

واقعیت مجازی می‌تواند مزیت فیسبوک نسبت به رقبایش باشد

مسلم رفیعی
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 23:15
واقعیت مجازی می‌تواند مزیت فیسبوک نسبت به رقبایش باشد - تکفارس 

فیسبوک جهت متمایز‌سازی خود در میدان شلوغ رقابت در زمینه واقعیت مجازی، دو ویژگی جدید را برای پلتفرم Oculus VR خود راه‌اندازی کرد. این غول اجتماعی یک سری ویژگی‌ معرفی کرده که در آن‌ها کاربران آکیولوس باید یک حساب فیسبوکی بسازند. سرویس‌هایی مانند بخش محتوای واقعیت مجازی در فیسبوک، ادغام با رویدادهای فیسبوکی، آن‌هایی که کاربران در آن‌ها می‌توانند ملاقات‌های مبتنی بر واقعیت مجازی را ترتیب دهند و همچنین ادغام VR با Messenger و … ازجمله این خدمات هستند.

فیسبوک از داده‌های آکیولوس جهت هدف‌گیری‌های تبلیغاتی در پلتفرم اجتماعی خود استفاده می‌کند. برای ایجاد تجربه VR بهتر، فیسبوک همچنین یک ردیابی دستی داخلی را به هدست‌های واقعیت مجازی خود اضافه کرده است. این ویژگی متکی بر دوربین‌های داخلی این هدست است و به وسیله این دوربین‌ها، حرکات دست کاربر ردیابی شده و در دنیای مجازی منعکس می‌شوند.

با تشویق کاربران آکیولوس جهت اتصال به پروفایل‌های اجتماعی خود، فیسبوک می‌تواند از ابزارهای تبلیغاتی خود برای شکوفایی آکیولوس استفاده کند. به گفته Engadget، پس از افزودن این ویژگی‌های اجتماعی به پلتفرم آکیولوس، این غول اجتماعی سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به‌روز کرده است.

این سیاست تصریح می‌کند که فیسبوک از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر روی پلتفرم آکیولوس استفاده می‌کند، این اطلاعات شامل کاربران، محتوا، تجربیاتی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و همچنین شیوه برقراری این ارتباطات هستند. این سیاست به فیسبوک اجازه می‌دهد تا کاربران آکیولوس را بهتر درک کرده و سپس واقعیت مجازی را در سرتاسر پلتفرم خود ترویج دهد. این غول اجتماعی در گزارش سه‌ماهه منتهی به ۸ مهر ۱۳۹۸ (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹) خود، ۲٫۴ میلیارد کاربر ماهانه فعال را گزارش کرده است. این استراتژی به فیسبوک در فضای VR یک مزیت می‌دهد، چراکه این شرکت می‌تواند به سیستم تبلیغات دیجیتالی پیچیده خود که بر بازار آمریکا تسلط دارد، دسترسی داشته باشد.

اگر فیسبوک بتواند کاربران را متقاعد سازد که زمان بیشتری را در دنیای مجازی صرف کنند، آنگاه این شرکت می‌تواند دسترسی به گنجینه داده‌ها و توجه کاربران را به دست آورد، که این مهم می‌تواند به هسته تبلیغاتی این شرکت کمک نماید. در سال گذشته کاربران آمریکایی به‌طور متوسط ۳۸ دقیقه را در فیسبوک صرف کرده‌اند که این آمار نشان‌دهنده کاهش ۳ دقیقه‌ای در مقایسه با سال ۲۰۱۷ است. با ابداع راه‌های جدید تعامل در این پلتفرم، فیسبوک می‌تواند این زمان را افزایش دهد.

برای مثال، در سال ۲۰۲۰، این شرکت قصد دارد تا Facebook Horizon را راه‌اندازی کند؛ یک دنیای مجازی که در آن کاربران فیسبوک می‌توانند با استفاده از آواتارهای شناور به معاشرت بپردازند. فیسبوک حتی می‌تواند واقعیت مجازی را با سرویس Facebook Dating که به‌تازگی راه‌اندازی شده، ادغام نماید. این ایده برای این غول اجتماعی تازگی نخواهد داشت. در سال ۲۰۱۷، این شرکت یک برنامه همسریابی ایجاد کرد که در آن، کاربران در مکان‌های مجازی مانند ماه و همچنین یک قلعه قرون‌وسطایی، با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

فیسبوک بر برجسته‌سازی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر واقعیت مجازی متمرکز شده است. مارک زاکربرگ تأیید کرده که به‌کارگیری واقعیت مجازی کندتر از پیش‌بینی‌ها بوده‌ است، اما با استفاده از برند و محصولات آکیولوس، این شرکت برای زمانی که واقعیت مجازی تبدیل به یک جریان اصلی شود، آماده خواهد بود. هیچ شرکت دیگری توان به‌کارگیری چنین سرویس‌های اجتماعی گران‌قیمتی را جهت فعالیت در بازار واقعیت مجازی ندارد. به‌این‌ترتیب، این شرکت به خوبی آماده است تا نه‌تنها بازار خدمات واقعیت مجازی، بلکه بازار هدست‌ها را نیز در دست گیرد؛ بازاری که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ به ارزشی بالغ بر ۲۱.۹ میلیون دلار برسد، این رقم در سال ۲۰۱۹، ۱۳.۷ میلیون دلار است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.