دونالد ترامپ موافقت خود را برای تجارت با چین اعلام کرد - تکفارس 
دونالد ترامپ موافقت خود را برای تجارت با چین اعلام کرد - تکفارس 

دونالد ترامپ موافقت خود را برای تجارت با چین اعلام کرد

بهنام خدابخشی
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 08:59
دونالد ترامپ موافقت خود را برای تجارت با چین اعلام کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالت متحده روز جمعه گفت که با فاز اول توافق تجاری میان چین و آمریکا موافقت خواهد کرد و تعرفه‌های جدید برای کالاهای چینی را که قرار بود از روز یکشنبه به مرحله‌ی اجرا گذاشته شود، لغو خواهد کرد. این توافق‌نامه که پیش از این توسط وال استریت ژورنال گزارش شده بود، برخی از دستگاه‌های محبوب نظیر مک‌بوک پرو و آیفون اپل اگر از چین با ارزش بیش از ۱۶۰ میلیون دلار وارد می‌شدند، مشمول قانون پرداخت تعرفه می‌گشتند.

بر اساس گفته‌ی دفتر نماینده‌ی بخش تجارت آمریکا، این توافق احتیاج به ایجاد تغییراتی در رژیم اقتصادی و تجاری چین در زمینه‌‌های مالکیت معنوی، انتقال فناوری، کشاورزی، خدمات مالی و ارزی دارد. بر اساس گفته‌ی USTR در ازای واردات ۲۵۰ میلیون دلاری از چین ۲۵ درصد تعرفه به دنبال خواهد داشت و در ازای واردات ۱۲۰ میلیون دلاری ۷٫۵ درصد تعرفه ارائه خواهد شد. به طورکلی، ایالات متحده و چین به مدت یکسال درگیر جنگ تجاری شده‌اند و ترامپ نیز به منظور مقابله با کالاهای چینی و افزایش سود صادرات تعرفه‌هایی را برای واردات کالا از چین اعلام کرده است. این تعرفه‌ها مالیاتی است که وارد کنندگان آمریکایی هنگام ورود کالاهای وارداتی از چین باید به گمرک این کشور پرداخت نمایند. از این موضوع به منظور ابزاری برای مقابله با چین استفاده کرده است.

در ماه سپتامبر، تعرفه‌ی ۱۵ درصدی واردات بالای ۱۲۵ میلیون دلار از چین به مرحله‌ی اجرا درآمد. یک تعرفه‌ی ۱۵ درصدی دیگر برای محصولاتی مانند گوشی‌های تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت‌های مختلف قرار بود همین هفته عملی شود، البته در صورتی که چین و ایالات متحده با یکدیگر به توافق نمی‌رسیدند. احتمالا دور جدید تعرفه‌ها تاثیری بر خرید تعطیلات آخر سال نخواهد داشت اما زمانی که خرده فروشان در سال ۲۰۲۰ میلادی مجددا محل کار خود را باز کردند، ممکن است مصرف کنندگان با افزایش قیمت محصولات مختلف روبرو شوند.

ترامپ در توییت روز جمعه‌ی خود گفت:

مذاکرات در مورد فاز دوم معاملات با چین بلافاصله آغاز خواهد شد و تا بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی صبر نخواهیم کرد.

کاخ سفید و سفارت چین به درخواست‌های توضیحات اضافی پاسخ درستی ندادند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید